Bättre alternativ för gaming och studier(Acer VN7-591G) ? ca 10k:-

Permalänk
Medlem

Bättre alternativ för gaming och studier(Acer VN7-591G) ? ca 10k:-

Tjenare, hade tänkt beställa denna ikväll eller imorgon, är det någon som skulle rekommendera att jag kikar på något annat istället?
Har bestämt mig för en dator som inte är större än 15 tum, med minst GTX 860m så man kan spela lite på den, och gärna med SSD.

Acer Aspire Nitro VN7-591G koster 10500 med studentrabatt, vilket i mina ögon är väldigt prisvärt.

Någon som vill rekommendera mig något annat innan jag slår till?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ingen som har något att säga? Hade tänkt beställa ikväll så lite input hade vart fint!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är själv sugen på den du länkade till. Tror det är svårt att hitta något mer prisvärt just nu... Dock finns inga reviews ute så man är lite skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Är själv sugen på den du länkade till. Tror det är svårt att hitta något mer prisvärt just nu... Dock finns inga reviews ute så man är lite skeptisk.

Precis min tanke, hittade dock en kille på notebookreviews som var rätt nöjd. http://forum.notebookreview.com/acer/759420-new-acer-aspire-v...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Kollar efter samma sak... Denna laptopen verkar nog vara det jag letar efter

Den var inte allt för dyr för ssd + meka disk... Helt okey grafikkort och har ju 8 gb ram

tror själv att jag ska slå till

Permalänk
Medlem

Drygt att när man väl bestämt sig så strular kompletts betalningssystem -.-

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Drygt att när man väl bestämt sig så strular kompletts betalningssystem -.-

Tråkigt. Hoppas du lämnar ett omdöme här på laptopen när du väl lyckats fått hem den^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Tråkigt. Hoppas du lämnar ett omdöme här på laptopen när du väl lyckats fått hem den^^

Lyckades få iväg beställningen nu, så jag kan uppdatera när jag fått hem den och hunnit testa lite

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Lyckades få iväg beställningen nu, så jag kan uppdatera när jag fått hem den och hunnit testa lite

Härligt, väntar med spänning. Såg att komplett har fått in alla i lager nu i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Härligt, väntar med spänning. Såg att komplett har fått in alla i lager nu i alla fall...

Yes, räknar med att få hem den imorgon! Spännande :P!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Härligt, väntar med spänning. Såg att komplett har fått in alla i lager nu i alla fall...

Tjenare, fick hem datorn idag men har bara hunnit testa lite.

* Jävligt trevlig byggkvalitet, imponerad!
* Lirade lite CS:GO, funkade bra! Enda spelet jag hunnit testa.
* Kylningen är ganska tyst. Blev rätt varm när jag spelat ett tag, men tog inga temperaturer. (Det var mest undertill den blev varm)
* Tangentbordet är ok, inte det bästa jag känt, men jag är ju van vid stationär.
* Känns som de har försökt härma Apples trackpad, är dock inte lika bra, än en gång helt ok men inget spektakulärt.
* En drygt jävla massa boaltware som man fick plocka bort.

Det jag gillar minst hittills är nog trackpaden, men jag har i princip bara mus samt Apples att jämföra med. Apples är betydligt skönare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag "hoppar på dig", jag inser att det här är en vanlig grej, men vad menar folk när de vill ha en dator för "studier", om de inte utvecklar det utöver det? Föra anteckningar? Det funkar nog bra på de flesta datorer. Eller är det mer praktiska egenskaper som efterlyses?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Förlåt att jag "hoppar på dig", jag inser att det här är en vanlig grej, men vad menar folk när de vill ha en dator för "studier", om de inte utvecklar det utöver det? Föra anteckningar? Det funkar nog bra på de flesta datorer. Eller är det mer praktiska egenskaper som efterlyses?

Det jag tänker är en dator som är relativt lätt att ta med sig, och ja, föra anteckningar osv på. Hyffsad batteritid är ju också bra. En del pluggar ju specifika saker, som programmering osv. Men generellt som jag beskrev.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Tjenare, fick hem datorn idag men har bara hunnit testa lite.

* Jävligt trevlig byggkvalitet, imponerad!
* Lirade lite CS:GO, funkade bra! Enda spelet jag hunnit testa.
* Kylningen är ganska tyst. Blev rätt varm när jag spelat ett tag, men tog inga temperaturer. (Det var mest undertill den blev varm)
* Tangentbordet är ok, inte det bästa jag känt, men jag är ju van vid stationär.
* Känns som de har försökt härma Apples trackpad, är dock inte lika bra, än en gång helt ok men inget spektakulärt.
* En drygt jävla massa boaltware som man fick plocka bort.

Det jag gillar minst hittills är nog trackpaden, men jag har i princip bara mus samt Apples att jämföra med. Apples är betydligt skönare.

Tack för snabbintrycket. Mycket uppskattat!

Hur är ips skärmen? Färger, betrakningsvinklar osv.
Hur är "surround"-ljudet?
Inget krångel med det trådlösa?
Batteritider? Vet att det är i tidigast laget att fråga
Upplever du SSD'n som normalsnabb? Hört att vissa SSD i bärbar underpresterar.
Fick du med en Win8 skiva eller var det en recovery partion?
Upplever du att det finns tillräckligt med utgångar? HDMI, USB3 osv.
"Sviktar" tangentbordet/trackpaden något vid tryck?

Är så himla nyfiken/köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Tack för snabbintrycket. Mycket uppskattat!

Hur är ips skärmen? Färger, betrakningsvinklar osv.
Hur är "surround"-ljudet?
Inget krångel med det trådlösa?
Batteritider? Vet att det är i tidigast laget att fråga
Upplever du SSD'n som normalsnabb? Hört att vissa SSD i bärbar underpresterar.
Fick du med en Win8 skiva eller var det en recovery partion?
Upplever du att det finns tillräckligt med utgångar? HDMI, USB3 osv.
"Sviktar" tangentbordet/trackpaden något vid tryck?

Är så himla nyfiken/köpsugen.

Skärmen är nice! Inget extremt bra, men f*n så mycket bättre än "klassiska" laptopskärmar. Grymma betraktningsvinklar
Inte märkt av någon surround effkekt, men det går att skruva upp ljudet typ dubbelt så mycket som på min VÄLDIGT gamla laptop xD
Kan inte direkt uttala mig om det trådlösa än, min router är så himla dålig ... Det funkar ju iallafall.
SSD är inte lika snabb som den samsung jag har på min stationära, men snabb ändå!
Recovery partition
HDMI finns, skulle inte vart fel med en eller två extra USB. Finns kombinationsjack för hörlurar/mic (3.5mm, så man kan använda telefonheadset) vet inte än om jag gillar det eller inte.
Tangentbordet sviktar inte, möjligtvis gör trackpaden det lite... Den är ju på så vis att "knapparna" är "inbyggda" om du fattar, i höger och vänster nedre hörn.

Vad gäller batteritiden vet jag inte riktigt, står just nu att den ska klara ca 3h vid energisparläge, vet inte vad det blir "på riktigt".

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ännu en gång, tack för dom snabba svaren. Du får gärna fylla på med info/intryck, är grymt intresserad.

Stora frågan bara, väger fördelarna upp för nackdelarna och du kan rekommendera den till andra? Eller tror du att Lenovo IdeaPad Y50-70 är en bättre maskin?

Permalänk

Fortfarande nöjd med byggkvalitén?

Hur har batteritiden varit?

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Skärmen är nice! Inget extremt bra, men f*n så mycket bättre än "klassiska" laptopskärmar. Grymma betraktningsvinklar
Inte märkt av någon surround effkekt, men det går att skruva upp ljudet typ dubbelt så mycket som på min VÄLDIGT gamla laptop xD
Kan inte direkt uttala mig om det trådlösa än, min router är så himla dålig ... Det funkar ju iallafall.
SSD är inte lika snabb som den samsung jag har på min stationära, men snabb ändå!
Recovery partition
HDMI finns, skulle inte vart fel med en eller två extra USB. Finns kombinationsjack för hörlurar/mic (3.5mm, så man kan använda telefonheadset) vet inte än om jag gillar det eller inte.
Tangentbordet sviktar inte, möjligtvis gör trackpaden det lite... Den är ju på så vis att "knapparna" är "inbyggda" om du fattar, i höger och vänster nedre hörn.

Vad gäller batteritiden vet jag inte riktigt, står just nu att den ska klara ca 3h vid energisparläge, vet inte vad det blir "på riktigt".

Några nya tankar kring datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pablomoses:

Några nya tankar kring datorn?

Jag tycker om den, helt klart. Jag har inte spelat jättemycket, men CS, Dayz och BF4 funkar, fast inte på absolut högsta inställningar. Den är trevlig att jobba med, men trackpaden hade kunnat vara lite "snabbare" när man scrollar.

Är det något specifikt du undrar över så fråga på, har lite svårt att komma på fler generella synpunkter än de jag skrev innan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Jag tycker om den, helt klart. Jag har inte spelat jättemycket, men CS, Dayz och BF4 funkar, fast inte på absolut högsta inställningar. Den är trevlig att jobba med, men trackpaden hade kunnat vara lite "snabbare" när man scrollar.

Är det något specifikt du undrar över så fråga på, har lite svårt att komma på fler generella synpunkter än de jag skrev innan.

Framförallt är jag intresserad av hur kylningen fungerar vid hög belastning och vid vardagliga sysslor. Låter den eller blir den varm?
Har du haft några problem?
Hur har batteritiden varit? Bryr mig inte så mycket hur den är vid spelande men vid annan användning?
Vad är det sämsta med datorn?
Vad är det bästa?
Känns den lätt och smidig?
Läste även att vissa inte varit helt nöjda med skärmen och att det känns som den saknar ljusstyrka, något du upplevt?

Detta är väl vad jag har tänkt på just nu. Har säkert fler frågor men kan du svara på dessa så skulle det vara kalas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pablomoses:

Framförallt är jag intresserad av hur kylningen fungerar vid hög belastning och vid vardagliga sysslor. Låter den eller blir den varm?
Har du haft några problem?
Hur har batteritiden varit? Bryr mig inte så mycket hur den är vid spelande men vid annan användning?
Vad är det sämsta med datorn?
Vad är det bästa?
Känns den lätt och smidig?
Läste även att vissa inte varit helt nöjda med skärmen och att det känns som den saknar ljusstyrka, något du upplevt?

Detta är väl vad jag har tänkt på just nu. Har säkert fler frågor men kan du svara på dessa så skulle det vara kalas!

Kylningen funkar bra, låter ju lite men inte mer än "vanligt", möjligtvis lite mindre. Blir varm, men inte så varm att det känns "farligt".
Inga problem hittils!
Klarar två föreläsningar @ 2h, då skriver jag i word, samt är ute lite på internet. (Inget facebook, bara kursmaterial, jag loovar). Inte testat längre tid än detta, men den har ju inte dött efter denna tid.
Sämsa är trackpaden, den är lite seg när man ska scrolla.
Bästa är byggkvaliten, designen och att den klarar av att spelas på
Den är smidig som fan, men inte jättelätt, väger typ 2.5kg
Den kan ha lite låg ljusstyrka om man sitter i ett väldigt ljust rum, i en normal föreläsningssal är det helt ok. Men några snäpp vassare hade den kunnat vara.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Kylningen funkar bra, låter ju lite men inte mer än "vanligt", möjligtvis lite mindre. Blir varm, men inte så varm att det känns "farligt".
Inga problem hittils!
Klarar två föreläsningar @ 2h, då skriver jag i word, samt är ute lite på internet. (Inget facebook, bara kursmaterial, jag loovar). Inte testat längre tid än detta, men den har ju inte dött efter denna tid.
Sämsa är trackpaden, den är lite seg när man ska scrolla.
Bästa är byggkvaliten, designen och att den klarar av att spelas på
Den är smidig som fan, men inte jättelätt, väger typ 2.5kg
Den kan ha lite låg ljusstyrka om man sitter i ett väldigt ljust rum, i en normal föreläsningssal är det helt ok. Men några snäpp vassare hade den kunnat vara.

Grymt!

Tack för svar, blir nog en beställning inom kort.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Kollat lite på bärbara gaming datorer och denna verkar ju helt klart prisvärd med tanke på den tekniska spec.
Min tanke är bara att det är en Acer, de är ju inte kända för att ha bra datorer som håller.

Sen såg jag att du skrev att datorn inte går att köra på högsta upplösningen, vilket jag gärna vill göra, speciellt nu när nya WoW expansionen släpps.
Finns det något bättre alternativ för samma prisklass tro, om man vill köra på högre prestanda? Min kan få se ut som ett monster/alien då jag inte ska visa upp den för någon utan bara ha den hemma.

Mvh,
William

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtorsler:

Sen såg jag att du skrev att datorn inte går att köra på högsta upplösningen, vilket jag gärna vill göra, speciellt nu när nya WoW expansionen släpps.

Kanske jag som är blind, men vart hittar du det påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Kanske jag som är blind, men vart hittar du det påståendet?

"Jag har inte spelat jättemycket, men CS, Dayz och BF4 funkar, fast inte på absolut högsta inställningar"

Antar att det är för att det blir laggigt? Vad skulle annars vara andledningen till att man inte krämar på grafiken i spelet?

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem

Tror han syftar på att han inte maxade grafikinställningarna men att han körde på max upplösning.

Permalänk

Jag fick hem denna idag. Är väldigt nöjd.

Svårt dock att komma igång med windows 8...

Tyst dator. Låter inget alls vid surf.

Bra skärm. Har dock inte spelat något än.

Datorn recenseras här (får mkt bra betyg vilket gjorde att jag köpte den):

http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V17-Nitro-VN7-791G-7...