Värt att uppgradera eller bättre att köpa nytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Värt att uppgradera eller bättre att köpa nytt?

I need help!!! Sitter idag med en Asus K53S som enligt uppgift ska vara utrustad med en i7-2670QM @ 2.20GHz, 8GB RAM, nVIDIA GeForce GT 540M 2GB och (kanske?!) 2 hårddiskar på vardera 186GB och 254GB. De heter iaf C: och D: men det kanske inte är någon garanti för att det är 2 diskar?! (Nu förstår ni kanske min kunskapsnivå...).

Hursomhelst så har detta varit fullt tillräckligt för mina behov som tidigare varit (förutom sedvanlig surfning och Officepaketet) mestadels Lightroom och en del Photoshop. MEN... det finns ju alltid ett MEN...

Nu har jag införskaffat en actionkamera (Garmin VIRB) som filmar i riktigt bra upplösning och helt plötsligt känns min dator som något 80-talet ringde och ville ha tillbaka... Det går sjukt segt när jag försöker redigera filmer, har testat Garmins egna program, VIRB Edit, men även Adobe Premiere Elements 10 och det hackar mig till döds... Hade planer på att skaffa Adobe CC men det känns lönlöst på den här burken. Känns som jag får se var 8:e sekund ungefär när jag redigerar filmer. Uppspelning av färdigt resultat funkar fin fint, men vägen till färdigt material är... döden...

Nu undrar jag såklart. Är det värt att uppgradera något i min dator? Gör mer RAM någon skillnad? Hjälper en SSD mig i min frustration? Eller är det bara att acceptera att min dator helt enkelt har blivit för gammal och byta ut den?

Med öppna armar tar jag gärna emot köpförslag, både eventuella förbättringar och köptips på nya datorer. Vid köp av ny dator skulle jag givetvis uppskatta att få något med tillräcklig kräm i (till rimlig peng förstås) för att minimera lagg och hack när jag redigerar foto och film. Vad är viktigast? Processor? RAM? Grafikkort? Inte behov av stor skärm eftersom jag ändå kopplar upp till 27" IPS skärm. Pris? Ingen undre gräns, men den övre kanske går runt 8-10tkr.

Ett gigantiskt tack på förhand för hjälp och förslag!