15,6", 10-12k för programmering och gaming.

Permalänk

15,6", 10-12k för programmering och gaming.

Hej,

Jag köpte en Asus Zenbook i våras och är helnöjd med den. Men så kom jag in på en programmeringslinje och flyttade hemifrån, så nu har jag ingen plats för min stationära burk och prestandan på min Zenbook är inte tillräckligt bra, varken för programmering eller gaming.

Min fråga till er är vilken av alla datorer som är bäst lämpade för mig. Den jag kikat mest på är http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/196605-msi_ge6...

Jag har lite krav från skolan och lite som jag själv vill ha, bland annat:
Helst en SSD och en mekanisk, (behöver åtminstone 750GB)
Minst 8GB ram
Ett tillräckligt bra grafikkort för att kunna spela t.ex. CS:GO på, men helst lite kommande titlar också (behöver inte vara på super-ultra-mega inställningar)
Lätt att ta med sig då den ska fram och tillbaka till skolan varje dag.

Min budget är 10-12k och jag behöver den ganska pronto.
Tacksam för svar!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rockybruz:

Hej,

Jag köpte en Asus Zenbook i våras och är helnöjd med den. Men så kom jag in på en programmeringslinje och flyttade hemifrån, så nu har jag ingen plats för min stationära burk och prestandan på min Zenbook är inte tillräckligt bra, varken för programmering eller gaming.

Min fråga till er är vilken av alla datorer som är bäst lämpade för mig. Den jag kikat mest på är http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/196605-msi_ge6...

Jag har lite krav från skolan och lite som jag själv vill ha, bland annat:
Helst en SSD och en mekanisk, (behöver åtminstone 750GB)
Minst 8GB ram
Ett tillräckligt bra grafikkort för att kunna spela t.ex. CS:GO på, men helst lite kommande titlar också (behöver inte vara på super-ultra-mega inställningar)

Min budget är 10-12k och jag behöver den ganska pronto.
Tacksam för svar!

För programmering ska den räcka gott o väl men jag skullé alltid be om en så kallad bild på där du bor o sen kör vi lite arkitekt o försöker få in en stationär där men iaf prissklass? vilka spel? Vilka inställningar vill du lira? Lira skitseriöst o måste ha de där små fpsen?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

För programmering ska den räcka gott o väl men jag skullé alltid be om en så kallad bild på där du bor o sen kör vi lite arkitekt o försöker få in en stationär där men iaf prissklass? vilka spel? Vilka inställningar vill du lira? Lira skitseriöst o måste ha de där små fpsen?

Jo jag vet men jag sitter på 10GB ledigt utrymmer nu då jag behöver en hel del program installerade plus att jag kör rätt tunga grejer också (inte bara visual studio). Det är omöjligt att få in något mer i den här lyan hehe ..
Prisklassen är som jag skrev 10-12.000, spel är lite allt möjligt, allt från FPS till RTS. Nej inte alls seriöst, men jag försökte lira CS:GO på den här och fick 15fps, vilket var ospelbart. Vill att det ska kunna flyta på i medium åtminstone.

Permalänk
Medlem

eh ? det går å bygga JÄKLIGT kraftiga mitx burkar som knappt tar plats sen ska det bara en skärm på det. sparat en del den vägen ...sen kompleterra med vilken billig flappis somhelst ..... bara kompileringen som tar tid å en lappis cpu är knappast det bästa för det heller.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Hej,

Jag köpte en Asus Zenbook i våras och är helnöjd med den. Men så kom jag in på en programmeringslinje och flyttade hemifrån, så nu har jag ingen plats för min stationära burk och prestandan på min Zenbook är inte tillräckligt bra, varken för programmering eller gaming.

Min fråga till er är vilken av alla datorer som är bäst lämpade för mig. Den jag kikat mest på är http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/196605-msi_ge6...

Jag har lite krav från skolan och lite som jag själv vill ha, bland annat:
Helst en SSD och en mekanisk, (behöver åtminstone 750GB)
Minst 8GB ram
Ett tillräckligt bra grafikkort för att kunna spela t.ex. CS:GO på, men helst lite kommande titlar också (behöver inte vara på super-ultra-mega inställningar)

Min budget är 10-12k och jag behöver den ganska pronto.
Tacksam för svar!

Finns redan flera trådar om "porgrammerings laptops". Som jag nämnt i de flesta - Köp 17"!
Det blir sjukt tight att sitta i en ordentligt IDE på en 15" eller mindre!

Ett alternativ är ju annars att docka datorn i en skärm och använda ett USB tangentbord när du ska programmera längre sessioner!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

eh ? det går å bygga JÄKLIGT kraftiga mitx burkar som knappt tar plats sen ska det bara en skärm på det. sparat en del den vägen ...sen kompleterra med vilken billig flappis somhelst ..... bara kompileringen som tar tid å en lappis cpu är knappast det bästa för det heller.

Så du anser att jag ska släpa med mig en mitx burk till skolan? Logic.

Permalänk
Medlem

på MYSN.se kan du köpa en larre med 870m / m290x för under 12 papp

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Beställde denna igår, med ungefär samma krav, förutom programmering. När jag fått den hade jag tänkt lägga upp en review här på swec, då den fortfarande är såpass ny att det är svårt att hitta info om den. Finns även i 17" !

Ninja edit: Om du blir studentkund på komplett får du lite rabatter här och där. 500 spänn på denna dator bla!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Beställde denna igår, med ungefär samma krav, förutom programmering. När jag fått den hade jag tänkt lägga upp en review här på swec, då den fortfarande är såpass ny att det är svårt att hitta info om den.

Jag har kikat på den jag med, men som du säger så vill man gärna läsa lite om den innan man beställer. Hoppas du blir nöjd

Permalänk

Ingen som har erfarenhet av http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/196605-msi_ge6... ? Det enda jag hört som är negativt om den är att den överhettas vid spel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rockybruz:

Ingen som har erfarenhet av http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/196605-msi_ge6... ? Det enda jag hört som är negativt om den är att den överhettas vid spel.

mysn.de är det bästa du kan få i din prissklass :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

mysn.de är det bästa du kan få i din prissklass :)!

Har kikat där, men kommer inte kunna punga ut summan på en gång och de har inte klarna/någon typ av debetalning (vad jag kan hitta).. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Så du anser att jag ska släpa med mig en mitx burk till skolan? Logic.

Nu vet jag, du får limma fast både tangentbord och monitorn på Mitx burken.:P
Skämt-åsido, kör på en 17" istället från MSI´s program. Dom har riktigt trevliga laptops.
Denna är förvisso 790:- för dyr, men var den närmsta från MSI jag hittade på 17.3", fanns billigare men dom var ju givetvis inte i lager.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nu vet jag, du får limma fast både tangentbord och monitorn på Mitx burken.:P
Skämt-åsido, kör på en 17" istället från MSI´s program. Dom har riktigt trevliga laptops.
Denna är förvisso 790:- för dyr, men var den närmsta från MSI jag hittade på 17.3", fanns billigare men dom var ju givetvis inte i lager.

Haha det vore något, köra pirra till skolan varje dag..
Är det så? Känns som att 17" kan bli jobbigt att släpa på.. Hur mycket skiljer GE60 och GE70n? Är det bara storleken?
Någon som har erfarenhet att MSIs laptop blir väldigt varma vid spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Haha det vore något, köra pirra till skolan varje dag..
Är det så? Känns som att 17" kan bli jobbigt att släpa på.. Hur mycket skiljer GE60 och GE70n? Är det bara storleken?
Någon som har erfarenhet att MSIs laptop blir väldigt varma vid spel?

GE-70 har 16GB ram istället för 8GB hos GE-60.
GE-70 har en I7 4700HQ GE-60 har en I7 4710HQ <---Det som skiljer är 0.1GHz så det märker du inte av.
Annars förutom storleken på skärmen så är det ingen skillnad på dom.

EDIT: En av mina vänner har en gaming-laptop från MSI, men den blir inte varmare än den bör.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

GE-70 har 16GB ram istället för 8GB hos GE-60.
GE-70 har en I7 4700HQ GE-60 har en I7 4710HQ <---Det som skiljer är 0.1GHz så det märker du inte av.
Annars förutom storleken på skärmen så är det ingen skillnad på dom.

Okej! Lutar åt GE60 hållet just nu, men överallt läser jag att MSIs datorer blir supervarma vid spel. Är det värt att köpa en ändå och sedan kanske köra den på en kylplatta eller liknande när jag spelar hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Okej! Lutar åt GE60 hållet just nu, men överallt läser jag att MSIs datorer blir supervarma vid spel. Är det värt att köpa en ändå och sedan kanske köra den på en kylplatta eller liknande när jag spelar hemma?

Låter märkligt, polarns blir inte nämnvärt varm. Men han spelar i och för sig inte spel som Metro Last Light heller.
Jo kylplatta låter som en bra idé. Köp den modell som möter upp dina krav. Du vill inte släpa runt på en plasma-tv direkt.
Men inte en fickdator heller.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!