Ren installation av Windows, Lenovo y50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

Ren installation av Windows, Lenovo y50

Hej på er! Sitter nu med min nya Lenovo Y50 och tänkte, av vana samt för att bli av med bloatware, göra en ren installation av Windows.

Så jag skapade en återställningsenhet(USB) och körde en total återställning. Dum som jag är förstod jag inte att det var ju återställning av Lenovos partition. Så det var ju en timme åt helvete.

Som jag har förstått det ligger licensnyckeln för Windows 8 i BIOS? Jag fick fram koden med ett program men den var inte giltig när jag ville skapa USB-installation med Microsofts egna program.

Var TUSAN kan jag hitta en Windows 8 ISO och kan jag säkert installera om Windows 8(formatera, sen installera) och så aktiveras Windows? Jag har ingen större lust att jag blåser datorn(om jag nu hittar en ISO-fil) och så kan jag inte aktivera skiten.

Tack.

8.1 är det förresten*

Bärbar: Macbook Pro 13" Retina Mid-2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Jag skulle skicka frågan exakt som du skrivit här till återförsäljarens support.

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Osäker på var du får tag i en W8 ISO, Sweclockers kanske har länkat till W8 också i en av sina "hur du gör en bootbar W7 USB".

Min laptop kom med Windows 8, bytte disk och installerade Windows 7 istället - och det verkar ha aktiverats via BIOS. Så du borde kunna installera rakt upp och ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av El_Raspberry:

Osäker på var du får tag i en W8 ISO, Sweclockers kanske har länkat till W8 också i en av sina "hur du gör en bootbar W7 USB".

Min laptop kom med Windows 8, bytte disk och installerade Windows 7 istället - och det verkar ha aktiverats via BIOS. Så du borde kunna installera rakt upp och ner.

Ja, den sweclockersartikeln va första stället jag tittade. Fanns tyvärr bara länkar till Windows 7.

Ja, jag misstänkte att det skulle fungera så. Bara en ISO som fattas alltså.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Sonywalk:

Ja, den sweclockersartikeln va första stället jag tittade. Fanns tyvärr bara länkar till Windows 7.

Ja, jag misstänkte att det skulle fungera så. Bara en ISO som fattas alltså.

Notera att min kom med Windows ÅTTA, och jag installerade Windows SJU. Så du kan ju pröva en av de ISO:s du hittade om du vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Sonywalk:

Hej på er! Sitter nu med min nya Lenovo Y50 och tänkte, av vana samt för att bli av med bloatware, göra en ren installation av Windows.

Så jag skapade en återställningsenhet(USB) och körde en total återställning. Dum som jag är förstod jag inte att det var ju återställning av Lenovos partition. Så det var ju en timme åt helvete.

Som jag har förstått det ligger licensnyckeln för Windows 8 i BIOS? Jag fick fram koden med ett program men den var inte giltig när jag ville skapa USB-installation med Microsofts egna program.

Var TUSAN kan jag hitta en Windows 8 ISO och kan jag säkert installera om Windows 8(formatera, sen installera) och så aktiveras Windows? Jag har ingen större lust att jag blåser datorn(om jag nu hittar en ISO-fil) och så kan jag inte aktivera skiten.

Tack.

8.1 är det förresten*

Kan detta vara till hjälp kanske? Har inte testat det själv: http://www.redmondpie.com/download-windows-8-iso-x86-x64-file-directly-from-microsoft/

Skickades från m.sweclockers.com

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Shockwave:

Kan detta vara till hjälp kanske? Har inte testat det själv: http://www.redmondpie.com/download-windows-8-iso-x86-x64-file-directly-from-microsoft/

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte. Problemet är att jag måste skriva i en produktnyckel för att ens få ISOn. Jag har lyckats extrahera nyckeln från datorn men den fungerar inte på de där programmen från Microsoft. Måste nog hitta en REN Windows 8.1 ISO och hoppas att den aktiverar. Många har under aktivering under installation bara en generic key, och tagit bort den väl inne i Windows. Så kan jag bara hitta en ren 8.1 ISO så...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

Jahopp. Testade med ett annat program för att få ut nyckeln. Den hittade en ANNAN nyckel. Denna var tydligen en giltig Windows 8-nyckel och datorn är nu nyinstallerad