Färdig form - Behöver hjälp att gjuta en prototyp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Mar 2008

Färdig form - Behöver hjälp att gjuta en prototyp

Jag har en färdig form att utgå ifrån.

Formen är ca 60mm i diameter och 30mm hög. Man kan tänka sig en gjutform för en hockeypuck (typ som en liten skål)
Den har också kanaler som är 15mm i diameter som går ut från formen.

Förklaringen är inte så bra men tänk er en eldosa likt den här: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=5096...

Jag behöver alltså något att fylla min form med (även kanalerna). Alltså typ som att hälla ner smet i eldsosan och sen ta bort eldosan för att få ut själva njutning så att jag kan fräsa i den.

Problemet:

Jag vet inte hur jag får en hyfsat stabil form som går att fräsa i. Plast verkar inte vara möjligt att gjuta själv. Så vad är det jag söker för något?

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Gips.
Kan vara lite trixigt att få till, men rätt blandat så är det ju ganska så starkt och väldigt lätt att skulptera

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av zillio:

Jag har en färdig form att utgå ifrån.

Formen är ca 60mm i diameter och 30mm hög. Man kan tänka sig en gjutform för en hockeypuck (typ som en liten skål)
Den har också kanaler som är 15mm i diameter som går ut från formen.

Förklaringen är inte så bra men tänk er en eldosa likt den här: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=5096...

Jag behöver alltså något att fylla min form med (även kanalerna). Alltså typ som att hälla ner smet i eldsosan och sen ta bort eldosan för att få ut själva njutning så att jag kan fräsa i den.

Problemet:

Jag vet inte hur jag får en hyfsat stabil form som går att fräsa i. Plast verkar inte vara möjligt att gjuta själv. Så vad är det jag söker för något?

Fixa någon som har 3D skrivare och be dem skriva ut det 60mm är inga problem för ens konsumentskrivare.

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Svensktiger:

Gips.
Kan vara lite trixigt att få till, men rätt blandat så är det ju ganska så starkt och väldigt lätt att skulptera

Jag har också läst om det. Men ska jag vara ärlig ville inte jag ha det svaret här xD
Varför? För att jag alltid haft emot gips för att det är frasigt.

Men jag får väl kanske ta och testa. Problemet är bara när jag ska få loss gipset. Hur får jag bort den färdiggjutna delen från formen utan att det fastnar? Nåt smörjmedel kanske?

Skrivet av OskarW90:

Fixa någon som har 3D skrivare och be dem skriva ut det 60mm är inga problem för ens konsumentskrivare.

Problemet med 3D skrivare är att jag måste veta måtten på formen. Delarna ska användas ihop och får inte diffa allt för mycket när det kommer till form.

Dessutom känner jag inte nån med 3D skrivare. Kanske kan man beställa om man skickar en färdig .dwg fil?

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av zillio:

Jag har också läst om det. Men ska jag vara ärlig ville inte jag ha det svaret här xD
Varför? För att jag alltid haft emot gips för att det är frasigt.

Men jag får väl kanske ta och testa. Problemet är bara när jag ska få loss gipset. Hur får jag bort den färdiggjutna delen från formen utan att det fastnar? Nåt smörjmedel kanske?

Problemet med 3D skrivare är att jag måste veta måtten på formen. Delarna ska användas ihop och får inte diffa allt för mycket när det kommer till form.

Dessutom känner jag inte nån med 3D skrivare. Kanske kan man beställa om man skickar en färdig .dwg fil?

Man talkar ju gipsformar har jag för mig.
Men jag är ju långt ifrån någon expert på området

Däremot kan man ju inte använda gips till nåt annat än testande och kanske prototyp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Med "färdig form" menar du en ritning eller en existerande gjutform?
Man brukar gjuta hårda material i mjuka gjutformar och vice versa. Vanligast är silikon (mjuk) och polyuretan (hårt), där båda är tvåkomponentsmaterial som härdar i rumstemperatur. Att gjuta i ABS-plast är uteslutet för en privatperson då formar och speciella gjutmaskiner kan kosta väldigt väldigt mycket.

När objektet ska bli hårt så brukar man skulptera en "master" som man gjuter av. Det är enklast om objektet har en platt bas och ett minimum av "undercuts" så att man kan gjuta genom att hälla i en öppen form och bara vränga ut kopiorna ur formen. Annars får man gjuta i en gjutform gjord av flera delar.
Det finns mängder av websidor och videos på Youtube som beskriver hur man gjuter med "RTV silicone" och "urethane resin". Slöjddetaljer har en typ av silikon som man blandar 1:1, medans de på Kreatima och Kinn.com behöver doseras väldigt noga för att det ska bli rätt.
Det finns speciella släppmedel för silikonformar - det är ofta en slags silikonolja.

Skrivet av zillio:

Jag ser att du är i Södertälje. Du kan gå med i Stockholm Makerspace om du vill printa själv och inte behöva köpa en 3D-skrivare.
Det finns också flera små företag i Stockholmsområdet som skriver ut på beställning. Annars finns det större företag som t.ex. Shapeways.
Det finns också en Tjänster-sektion på Elektronikforumet där folk utannonserar bl.a. olika typer av 3D-printing och fräsnings-tjänster.

OBS: att vid alla former av gjutning och även vid 3D-skrivning så blir det en viss krympning.
Om du behöver riktigt exakta mått så funkar det inte alltid.

Ditt objekt påminner om en topp till en vattenpump. De brukar vara gjorda av akryl (PMMA, "plexiglas") eller acetal-plast (POM, "Delrin), och de brukar annars fräsas. Det finns mängder av toppar till de vanliga pumparna annars, och jag skulle nog först kolla efter en existerande topp som skulle gå att modifiera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Detta kanske är video som kan ge dig ett bra tips? Den handlar med om att klona saker som redan finns i resin(engelska för syntetiskkåda, en typ plast som stelnar genom en kemisk reaktion). Dock kan du använda silikon biten för att föra en avgjutning av insidan som är tillräckligt mjuk för att du ska kunna plocka ut den ur eldosan.

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB