Permalänk

Tips , Vattenkylning cpu!

Tjenare!!

Har nyss köpt gottis till datorn och det här med vattenkylning blir jag inte klok på..
Har kopplat in vattenpumpen till CPU_OPT o fläkten däröver på cpu fan.

Läst nånstans att vattenpumpen helst ska köras på full speed så in i bios o testade detta..
Men fyfan vad pumpen låter då..
In igen o körde allt på silent o nu lugnar allt ner sig o man kan tänka fritt igen.

Frågan är nu hur har ni era setups?
Testade o köra arma 3 en sväng samtidigt som jag hade fanspeed igång för o se temps o fart på systemet och max tamp i load efter 40 min var 74c på en kärna.
Är det inte högt?

vill inte öka vattenpumpen något direkt för den låter rätt bra då..
Funderar dock på byta o köpa något dyrare samt kanske bättre vattenkylsystem.

Vad tycker ni?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Pumpen bör drivas av konstant spänning, d.v.s koppla den direkt på nätagget.
Fläkten däremot kan du lungt låtas styras av moderkortet, d.v.s koppla den på CPU_FAN.

I och med att du kopplat både pump och fläkt på CPU headers så styrde du ju troligen även fläkten när du rattade på full fart.
Pumar brukar knappt låta alls även om man kör dom i full fart.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Pumpen bör drivas av konstant spänning, d.v.s koppla den direkt på nätagget.
Fläkten däremot kan du lungt låtas styras av moderkortet, d.v.s koppla den på CPU_FAN.

I och med att du kopplat både pump och fläkt på CPU headers så styrde du ju även fläkten när du rattade på full fart.
Pumar brukar knappt låta alls även om man kör dom i full fart.

aa har läst det med men när jag kör tex pumpen på hög fart så låter den lite som en fläkt som går på högvarv..
Fläktarna snurrar på radiatorn runt 1200 varv.

Pumpen kanske är kass?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

aa har läst det med men när jag kör tex pumpen på hög fart så låter den lite som en fläkt som går på högvarv..
Fläktarna snurrar på radiatorn runt 1200 varv.

Pumpen kanske är kass?

Nä, pumparna är väldigt tysta normalt sett.
Kör dom alltid på max när jag monterar en AIO.

Är du helt säker på att det bara är pumpen du varvar på ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Nä, pumparna är väldigt tysta normalt sett.
Kör dom alltid på max när jag monterar en AIO.

Är du helt säker på att det bara är pumpen du varvar på ?

har provat mig runt och det ända jag kan få det till..
Kanske ska byta pumpen till tex SYS_FAN o köra full speed på den ist.
Men vad är normala temps vid vattenkylning ca?
Idle för mig är ca 35c och som sagt 40 min spelande så liger den runt 60 max 70.
Ingen fara för processorn?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34