Synology 4 bay köpråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007

Synology 4 bay köpråd

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att välja vilken Nas jag ska köpa

Ska ha den till att streama filmer (1080P) till raspberry med XBMC
webserver med litet phpbb forum
Oscam server

Skulle någon av dessa funka eller behöver jag gå upp i prestanda
DS412+
DS414
DS415play

Vill inte bygga eget

Just nu kör jag med en gammal HP proliant dl380 g3 för webserver och oscam
men känns som att det inte är så strömsnålt

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag har en DS412+ och jag kör till och med en Minecraft server på den, så jag skulle tro att en DS412+ räcker för dina krav. DS412+ och DS415play verkar ganska lika, så även den senare bör funka. DS414 har jag ingen erfarenhet av.

Du skriver att du ska streama, men är det inte i själva verket så att XBMC bara öppnar filerna från en utdelad mapp? I så fall skulle du förmodligen också klara dig med något enklare än DS412+. Hur som helst så tror jag inte att du kommer att bli besviken med en DS412+ om du tycker att kostnaden är ok.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Jag har en DS412+ med och är mycket nöjd med den i stort sett med allt (förutom att Plex funkar kasst).
Kommer en ny modell, DS415+ inom kort som verkar ha ännu bättre prestanda.

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhone8 32GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av giplet:

Jag har en DS412+ och jag kör till och med en Minecraft server på den, så jag skulle tro att en DS412+ räcker för dina krav. DS412+ och DS415play verkar ganska lika, så även den senare bör funka. DS414 har jag ingen erfarenhet av.

Du skriver att du ska streama, men är det inte i själva verket så att XBMC bara öppnar filerna från en utdelad mapp? I så fall skulle du förmodligen också klara dig med något enklare än DS412+. Hur som helst så tror jag inte att du kommer att bli besviken med en DS412+ om du tycker att kostnaden är ok.

Stämmer som du säger att XBMC bara öppnar filerna

Jag vill inte snåla in på prestandan även om jag kanske klarar mig med något mindre
Vill att det ska var lite framtidssäkert

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har en DS412+ med och är mycket nöjd med den i stort sett med allt (förutom att Plex funkar kasst).
Kommer en ny modell, DS415+ inom kort som verkar ha ännu bättre prestanda.

Kanske ska vänta på DS415+ verkar ju onekligen intressant
jobbiga är ju att jag hade tänkt å shoppa rätt snart och vet ju inte när DS415+ blir släppt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Inne på samma spår som dig, jag kommer vänta in DS415+ och läsa lite reviews och se hur bra den rullar med plex.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One