Windows fryser vid torrentnedladdning

Permalänk
Medlem

Nej, nu har jag fått problem igen. När jag kollade på Idol i ett litet fönster vid sidan om, samtidigt som jag tankade lite torrents och surfade runt så frös Windows då och då. Jag tog upp aktivitetshanteraren och såg att utorrents RAM-användning steg kraftigt varje gång detta hände, nådde nästan 400 MB vid ett tillfälle. I utorrent hade jag 3 aktiva torrents och laddade ned i 5-8 MB/s.

Att öka disk cachen i utorrent räckte tydligen inte. SSD:n (OS disken) blir fortfarande överbelastad, och när det sker verkar utorrent bara ladda ned direkt till RAM-minnet tills SSD:n hämtat andan.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Av ren slump kom jag o tänka på denna tråd nu när jag satt o pilla med min utorrent och antivirus. Kanske är långsökt men men, det är inte så att ditt antivirus ligger och skannar allt som du laddar ner?

Kanske redan testat? Du har kanske redan löst problemet?

Permalänk

Använder du dig av uTorrent? Vilken version isåfall. Hade själv stora problem för ett tag sen men det löste sig med version 2.2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Av ren slump kom jag o tänka på denna tråd nu när jag satt o pilla med min utorrent och antivirus. Kanske är långsökt men men, det är inte så att ditt antivirus ligger och skannar allt som du laddar ner?

Kanske redan testat? Du har kanske redan löst problemet?

Jag vet inte, tror inte att det var mitt antivirus (Norton 360) som orakade detta. Men jag har faktiskt inte haft något mer problem sen jag installerade om Windows och struntade i att installera Intel SATA drivers (kommer med CD-skivan till mitt Asus-moderkort).

Så antagligen var det drivrutinsproblem som var orsaken.

Skrivet av Inqontrol:

Använder du dig av uTorrent? Vilken version isåfall. Hade själv stora problem för ett tag sen men det löste sig med version 2.2.1.

Aa, använder mig av utorrent 3.4.1.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Eller så kan du ju bara sluta ladda ner olagligt (nu kommer säkert hundra svar om att man kan ladda ner lagliga saker via torrents, men vi vet alla att det inte är det folk gör)

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Eller så kan du ju bara sluta ladda ner olagligt (nu kommer säkert hundra svar om att man kan ladda ner lagliga saker via torrents, men vi vet alla att det inte är det folk gör)


Nää

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ifall det är fel på µTorrent, har du provat en anna torrentklient? qBittorrent använder jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Eller så kan du ju bara sluta ladda ner olagligt (nu kommer säkert hundra svar om att man kan ladda ner lagliga saker via torrents, men vi vet alla att det inte är det folk gör)

Alla följer hastighetsregler på vägarna också. Polisen tar väl några få som kör för fort, men massan kör väl precis som de ska... hrhm.