AXIOM Beta: The first open digital cinema camera

Permalänk
Permalänk
Medlem

Artikel med kommentarer från filmnördar,
http://nofilmschool.com/2014/09/apertus-axiom-beta-crowdfundi...

Länge sen jag först hörde om den men har inte satt mig in riktigt, ska läsa på lite.

Permalänk
Medlem

Det jag som stillbildsfotograf helst ser är en FF-sensor, men den här kameran är nog i första hand till för video och där kanske FF-sensor är onödigt proffsigt/dyrt?

Annars är ju initiativet via IndieGoGo en känga åt de stora mäktiga heffaklumparna (Canon, Sony mfl.). Hoppas dom lyckas, kanske ett nytt Apple (huh..)?

Permalänk
Medlem

I dagsläget så är i princip 60fps det enda den kan som inte min kamera redan kan för mindre pengar.
Det som är intressant IMO är just själva Open Source delen. Blackmagic som jag har skickar ut Firmware updates titt som tätt med nya funktioner gratis vilket känns kanon jämfört med Canikon och Panasony.
Däremot så gör de ju fortfarande avvägningar här och där.
Kameran kanske skulle överhettas om den filmade i 60fps i mer än 10 sekunder. Men om den då var Open Source så skulle ju nån kunna låsa upp 60fps i 5 sekunders bursts och så kan man välja själv.
En del gillade inte att BMD valde att ta bort sekundräknaren för "time remaining on disk" och återigen, de skulle kunna välja.

Något som också lockar är att den är hårdvarumodulär som D16, URSA mfl är. Det gör ju investeringen ännu mer långsiktig.
Vore nice att kunna byta mount helt o hållet på ett enkelt sätt som på D16.
E-Mount ska de tydligen släppa vilket är det bästa för APS-C och s35 IMO pga att det funkar med sjukt många objektiv tex Sony A/E, Canon EF osv.

Priset är rätt rimligt enligt mig och om man backade med €5000 så fick man ju till och med komma dit och hämta den samt käka lunch o middag med dem.
Det var ju dessutom ledigt fortfarande att backa med €20 000 och få den absolut första och då far man organ också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det jag som stillbildsfotograf helst ser är en FF-sensor, men den här kameran är nog i första hand till för video och där kanske FF-sensor är onödigt proffsigt/dyrt?

Annars är ju initiativet via IndieGoGo en känga åt de stora mäktiga heffaklumparna (Canon, Sony mfl.). Hoppas dom lyckas, kanske ett nytt Apple (huh..)?

FF är väldigt ovanligt (vista vision) s35 är överlägset populärast så det är smart av dem.
De är ju lite som en blandning av Blackmagic och Digital Bolex. Blackmagic har tre år i rad sparkat in dörren och helt ritat om kartan för kamera tillverkare och Bolex har visat att det funkar och finns plats för crowd funding och för små nish firmor.
Sen finns det fler märken som sedan länge tvålat till både Canon, Sony, ARRI, Red och Panasonic. Canon är redan ganska så uträknade förutom i dokumentär genren där C300 och C100 är otroligt populära.
I filmsammanhang är ARRI fortfarande märket att slå.

Permalänk
Medlem

Helt i min smak med open source så den kan anpassas efter tycke och smak.
Hoppas det kommer fler sådana produkter även i de lägre prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att folk tror att S35/35mm film == fullformat.
Varför vill de flesta oinsatta alltid ha fullformat?
Duger S35 åt 99% av storfilmerna KAN man tänka sig att det även duger åt oss indies

I övrigt, jag kikade på den där länken tidigare och jag vill gärna ha en men jag vågar inte lägga pengar på första versionen av någon även om materialet ser bra ut. Dock kanske jag blir en köpare på sikt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Varför vill de flesta oinsatta alltid ha fullformat?
// A

Om du syftar på mitt inlägg avseende fullformat så refererade jag till mig själv som STILLBILDSFOTOGRAF och där föredrar jag och de flesta insatta FF, kanske inte ALLTID men ofta.

Så ditt inlägg är aningen förbryllande och kanske kan utvecklas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om du syftar på mitt inlägg avseende fullformat så refererade jag till mig själv som STILLBILDSFOTOGRAF och där föredrar jag och de flesta insatta FF, kanske inte ALLTID men ofta.

Det finns många som skaffar FF bara för att det är FF ("det är minsann en riktig kamera det och inte några leksaker som APS-C inte") utan att ha så himla mycket nytta av det eg.
Men visst, man kan föredra det för att det KÄNNS bättre åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om du syftar på mitt inlägg avseende fullformat så refererade jag till mig själv som STILLBILDSFOTOGRAF och där föredrar jag och de flesta insatta FF, kanske inte ALLTID men ofta.

Så ditt inlägg är aningen förbryllande och kanske kan utvecklas?

Nej, jag är bara trött på denna missuppfattning och varför FF är så viktigt? Sorry om du fick en smäll.
Jag håller på både med stillbild (jag har APS-C och Fullformat samt mellanformat) och rörlig bild (S16/S35). Naturligtvis noterade jag att du var stillbildsfotograf och tog därför tillfället i akt att poängtera att fullformat 35mm stillfoto ingalunda är desamma som 35mm/s35 film för rörlig bild. Du kanske vet det, men du är väl de få räknade som vet det. Många andra gör det inte, där är 35mm "motion picture" samma sak som 35mm "still picture" och således är "FF" ett krav för att överhuvudtaget kunna filma.

Jag har filmat massor på fullformat men ser ingen vits med det då resultat från vad jag söker, S35-film återfås närmast, inom DSLR, med en APS-C. Den enda vinsten man gör är mer vidvinkel, vilket knappast är ett problem. Lite kortare skärpedjup också..

Men, jag vet inte hur du eller andra ser det men att hålla ögonen skarpa och tappa fokus redan vid öronen är för mig en gåta inom filmindustrin - varför skulle man vilja ha den looken? Går ju att både göra i post OCH fungerar alldeles utmärkt på en S35-sensor. Vill filmaren ha ännu kortare djup?....

Skrivet av dumbo:

Det finns många som skaffar FF bara för att det är FF ("det är minsann en riktig kamera det och inte några leksaker som APS-C inte") utan att ha så himla mycket nytta av det eg.
Men visst, man kan föredra det för att det KÄNNS bättre åxå.

Tidigare var det inte så många objektiv tillgängliga för riktigt vid vinkel (ej särskrivet) på APS-C. Sen kom Canon 10-22 (tror jag den är?) och vips så fanns det och då fick man motsv. 16mm vilket är riktigt nice. Fast... sen finns ju 14mm också - något som jag ej sett än något som kan matchas på APS-C.
Som sagt, extrema fall.

Jag har FF för att jag har gjort jobb där kravet har varit just FF + att jag ville skaffa det värsta Canon hade (1Ds) samt 5D så jag visste att mina bilder levde upp till kraven. Jag fotar dock gärna med precis vilken sensorstorlek som helst. Men för många andra är FF det enda användbara.

Varför vet jag ej..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

För att hålla sig ontopic...

Jag har investerat klart i kameror som ger moiré då jag inte vill behöva komma hem och gråta över material jag har filmat som ser ut som fan...

BMPCC är OK på detta men ingen kung. Testrullen jag gjorde med Nisse-Tuta på moiréhuset visar inget av detta på 4K-tvn här på jobbet.

Såg i denna film vid 29 sek https://www.youtube.com/watch?v=GExhtfgB-3c (kolla på sargen runt hästbanan) att tecken på detta uppträdde. Det kan dock bero på Youtube / leveranscodec osv. Håll ögonen öppna inför framtida filmer som visas på denna..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Angående moire så finns ju tredjeparts AA filter till bmpcc och bmcc så de gör säkert en till denna också om den blir poppis. Plus att de kan ju fortfarande sätta i ett innan beta modellen.

Om jag också får va lite off topic så finns ju speed boosters för APS-C kameror så de kan få väldigt vid vinkel..
Tex denna AXIOM med ett 14mm f2.8 Samyang + Booster motsvarar ett 10mm f2.0 vilket ju ger ca 16mm FF.

Permalänk
Medlem

Sony stal just ett rejält knippe kunder med FS7. Ser ut som de lyssnat på feedbacken angående FS100, FS700 och C100 och sedan skapat en vinnare.
https://vimeo.com/m/105937275