Högtalare på hjul inför studenten!

Permalänk
Medlem

Högtalare på hjul inför studenten!

Hejsan!

Vår klass ska köpa bärbara högtalare inför studenten till nästa år.
Vi har denna "Gatt Audio Monty-8 Portable PA-System" i skolan och funderade på att köpa en sådan.
När jag kollade runt lite så hittade jag ett par andra "IBIZA PORT12VHF-N - 700 W" som enligt mig verkar bättre men tyvärr så är jag en riktig nybörjare inom ämnet.

Vi har en budget mellan 2.500kr till 3000kr ungefär. Om ni vet högtalare som är bättre får ni gärna ge förslag. Hade varit super att ha en av de bättre högtalarna på studenten. Observera att detta inte är någonting som vi ska ha på något flak och högtalaren behöver ha en ''hjulanordning''.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av asdasdss:

Vår klass ska köpa bärbara högtalare inför studenten till nästa år.

Whoa. Till studenten nästa år? Är det en utbildning i strategisk planering på Framförhållningsgymnasiet?

Citat:

Vi har denna "Gatt Audio Monty-8 Portable PA-System" i skolan och funderade på att köpa en sådan.
När jag kollade runt lite så hittade jag ett par andra "IBIZA PORT12VHF-N - 700 W" som enligt mig verkar bättre men tyvärr så är jag en riktig nybörjare inom ämnet.

Well, ibiza-mojängen är en större högtalare som troligtvis har en kraftigare förstärkare, så den kommer nog att väsnas mer. Detta kommer på antingen bekostnad av vikt (tyngre batterier) eller batteritid.

Citat:

Vi har en budget mellan 2.500kr till 3000kr ungefär. Om ni vet högtalare som är bättre får ni gärna ge förslag. Hade varit super att ha en av de bättre högtalarna på studenten. Observera att detta inte är någonting som vi ska ha på något flak och högtalaren behöver ha en ''hjulanordning''.

Så kravspecen är ungefär såhär:

• Spela musik så att det räcker till en lagom nykter gymnasieklass. Inte dansgolvsnivå, men högre än en sån där ljudlimpa man kopplar till mobiltelefonen.

• Batteritid som räcker för parkhäng i minst tre timmar, övrig tid kommer grejen att kunna köras från vägguttag.

• Möjlighet att ansluta mobiltelefon eller annan analog ljudkälla. Inget behov av mikrofon eller mikrofoningång.

• Lagom transportabel. Två personer ska tillsammans kunna lyfta den ur fordon, över stockar och stenar. En person ska kunna rulla den på asfalt, hållandes en öl i ena handen.

• Två högtalare för stereo är trevligt, men inte alls nödvändigt.

• Max 3000 kr inkl frakt.

Det är svårt att hitta något som känns bättre än Ibizagrejen inom prisspannet -- en Alesis Transactive Wireless uppfyller nog hela kravspecen utom ljudstyrka.
Tar man bort kravet på batteridrift eller lyfter maxkostnaden finns det mer att välja på. Hur har ni tänkt göra med mojängen efter studenten? Den har troligtvis ett restvärde på exempelvis Blocket, vilket gör att man kan få tillbaka lite pengar. Att hyra är ett annat alternativ, men prisbilden där är väldigt styrd av uthyrarnas tidigare erfarenheter av studenter.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hieronymus Bosch;14863102]Whoa. Till studenten nästa år? Är det en utbildning i strategisk planering på Framförhållningsgymnasiet?

Well, ibiza-mojängen är en större högtalare som troligtvis har en kraftigare förstärkare, så den kommer nog att väsnas mer. Detta kommer på antingen bekostnad av vikt (tyngre batterier) eller batteritid.

Så kravspecen är ungefär såhär:

• Spela musik så att det räcker till en lagom nykter gymnasieklass. Inte dansgolvsnivå, men högre än en sån där ljudlimpa man kopplar till mobiltelefonen.

• Batteritid som räcker för parkhäng i minst tre timmar, övrig tid kommer grejen att kunna köras från vägguttag.

• Möjlighet att ansluta mobiltelefon eller annan analog ljudkälla. Inget behov av mikrofon eller mikrofoningång.

• Lagom transportabel. Två personer ska tillsammans kunna lyfta den ur fordon, över stockar och stenar. En person ska kunna rulla den på asfalt, hållandes en öl i ena handen.

• Två högtalare för stereo är trevligt, men inte alls nödvändigt.

• Max 3000 kr inkl frakt.

Det är svårt att hitta något som känns bättre än Ibizagrejen inom prisspannet -- en Alesis Transactive Wireless uppfyller nog hela kravspecen utom ljudstyrka.
Tar man bort kravet på batteridrift eller lyfter maxkostnaden finns det mer att välja på. Hur har ni tänkt göra med mojängen efter studenten? Den har troligtvis ett restvärde på exempelvis Blocket, vilket gör att man kan få tillbaka lite pengar. Att hyra är ett annat alternativ, men prisbilden där är väldigt styrd av uthyrarnas tidigare erfarenheter av studenter.[/QUOTE]

Hahah, ja ellehur! vi kanske är lite tidigt ute men det är lika bra tycker vi!
Nu är det så att den troligen inte kommer användas så mycket utanför själva skolan. I vår skola så har varje ''klass'' en högtalare som de brukar dra runt i skolan och spela musik men jag antar att den ''lista'' du har skrivit upp där är ganska pricksäker. Blir antagligen inte så mycket öl i skolan men man ska aldrig säga aldrig!

Tack för svaret och förslaget! Vi ska absolut ha med den i den lista av nya högtalare som vi ska kolla lite mer på!