Permalänk

Riktigt snyggt! Tycker det är riktigt kul med folk som gör saker från scratch med handverktyg. Jag personligen skulle aldrig ha tålamod till det, så sitter och avundas alla som orkar :3 Ser fram emot slutresultatet. Är tanken att köra luft till en början eller? Hälsingar Leo

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Riktigt snyggt! Tycker det är riktigt kul med folk som gör saker från scratch med handverktyg. Jag personligen skulle aldrig ha tålamod till det, så sitter och avundas alla som orkar :3 Ser fram emot slutresultatet. Är tanken att köra luft till en början eller? Hälsingar Leo

Tack Leo! Det går bara man orkar!

Tanken är att kunna köra luft och vatten utan att de ska behövas kompromissa med något. Därför gör jag lite speciella lösningar för att det ska kunna gå. Därav dess storlek på chassit för att kunna ha plats med det. Utifall att. Men just nu är det luft som gäller. Då redan projektet kostat en del att genomföra. Så får jag ta kylningen i andrahand när det är läge för det.

Kul att du följer. Mvh / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Impressive work mate! I seem your post ok swerigs and came to have a look, and I am very impressed with your workmanship!! Great work once again

I will be following your project from here on out!

Kind regards,
Justin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Impressive work mate! I seem your post ok swerigs and came to have a look, and I am very impressed with your workmanship!! Great work once again

I will be following your project from here on out!

Kind regards,
Justin.

Thanks! I really like your builds aswell. It's really something just to work with handtools and machines. Gives it more personality rather then cases mill out in one piece by a nc machine. But still, some designs can be very impressive.

Thanks again for following, will be tons of updates under the christmas holidays. / ygd3n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt snyggt! funderar själv på att bygga liknande fast med två kammare, så lägre och bredare blir det!
då blir det mATX

Visa signatur

CPU: Intel I5 4690k OC: 4.6 GHz
GPU: AMD sapphire TRI-X 290 4GB 3 st Benq monitors i Eyeinfinity
Moderkort: MSI Z97m
Ram: 8GB corsair 2133Mhz
SSD: Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nippee:

Grymt snyggt! funderar själv på att bygga liknande fast med två kammare, så lägre och bredare blir det!
då blir det mATX

Tack så mycket. Jag är väldigt nöjd än sålänge! Bara börja bygga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Ska bli spännande att se mer färdigt resultat, följs! Börjar bli sugen på att bygga eget i aluminium snart....

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering

Hej. Har under dagen filat lite på moderkortsplåten och lite i aluminiumprofilen till stommen. Fick göra detta för att jag märkte att grafikkortet tog i kanterna och lite i moderkortsplåten när jag skulle ner med grafikkortet.

Nu hoppas jag att problemet är löst och ska försöka ta mig tid imorgon att montera ner komponenterna. För ett ytterligare passningsförsök. Filade även till I/O-panelen och PCI-hålen för lite finare finish.

Ska fila och sandas lite mer ju närmare slutet jag kommer. Men nu ska jag bara försöka få allt att passa in bra och allt ska stämma innan jag börjar med något annat.

Köpte dessa små filar, underbara när det är svårt att komma åt där man vill få till kanterna perfekt.

Som ni ser så slant jag lite med tuschpennan! Men det gick bra ändå

Blir nog bra det där. Kommer inte synas när jag väl får allt på plats. Huvudsaken det fyller sin funktion.

Får be om ursäkt att jag inte hunnit med så mycket. Har varit uppe i fjälls på "skotersemester" under nyårsveckan så har inte hunnit något alls veckan som varit. Hoppas ni har en bra kväll och ses i nästa uppdatering / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hej. Kommer igen med en lite mindre uppdatering på chassit och lite sleeving. Går lite sakta nu med bygget. Men har känt mig väldigt seg sen efter jul och nyår. Varit mycket resor fram och tillbaka, varit uppe i fjällen och kört en del skoter.

Men ska försöka ta tag i projektet på riktigt så man hinner med lite.

Idag så har jag testat om komponenterna gick ner som de skulle i chassit. Vilket är bra att jag ofta kollar. För alltid är de något som tar, slår i eller är för litet.

Så nu har jag klart för mig vad som måste göras.

* Fila upp mer så grafikkortet kommer ner helt på plats
* Såga upp hål för processorkylarens backplate
* I/O panelens hål behöver filas upp lite mer för glida på plats bättre.

Jag måste verkligen försöka få tag på en bättre kamera. Alt bättre ljussättning.

8-pin kontakten blev tyvärr inte lika bra som de andra.

Ritade även ut monteringsplåten för nätagget, ska sågas ut och bockas i veckan någon gång. Även allt de andra som måste sågas och filas.

Ha en bra kväll, ses i nästa uppdatering / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten uppdatering igen!

Jag har under helgen tagit mig lite tid att skära ut lite mer aluminium.. igen! Verkar aldrig ta slut på detta eviga skärande. En fräs hade ju verkligen varit något till nästa investering.

Dessutom glömde jag alla mina filar hemma, och mina dremeltillbehör. Så fick lösa detta med en vinkelslip och borrmaskin.

* Moderkortsplåtens hål för CPU-kylaren och kabeldragninghål
* "SSD-hållaren"
* "Nätaggsmonteringsplåten"
* Frontpanelen för luft till nätagget och 140mm intaget i fronten

"Nätaggsmonteringsplåten"

Så nästa moment blir att fila dessa och borra upp lite hål mm.

Längtar tills jag blir klar med allt detta skärande, förhoppningsvis så är det inte så mycket kvar!

Ha en bra söndag / ygd3n

Visa signatur
Permalänk

Ser riktigt bra ut! Fortsätt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_compuserve:

Ser riktigt bra ut! Fortsätt så.

Tack, jag fortsätter som vanligt bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Bra jobbat! Riktigt slit av dig att kapa/fila allt för hand.

Hoppas bara du inte får störande ljud av bakre utblås-fläkten ifall den ska sitta mot plåten utan distans.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Ser strålande ut!

Använder du något tillbehör till dremeln för att vinkla den, eller kör du standard?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! hoppas du inte får några vibrations problem.
lycka till, ser fram emot resten av loggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Bra jobbat! Riktigt slit av dig att kapa/fila allt för hand.

Hoppas bara du inte får störande ljud av bakre utblås-fläkten ifall den ska sitta mot plåten utan distans.

I slutmonteringen kommer jag nog använda mig utav o-ringar emellan. Så får hoppas att det blir tyst.

Skrivet av Belzer:

Ser strålande ut!

Använder du något tillbehör till dremeln för att vinkla den, eller kör du standard?

Hur tänker du då ? När jag kapar så håller jag den rakt. Och i de runda hörnen använder jag en konad plåtborr.

Skrivet av August L:

Ser riktigt bra ut! hoppas du inte får några vibrations problem.
lycka till, ser fram emot resten av loggen.

Det får vi hoppas. Kommer försöka dämpa upp det så bra jag kan. Tack så mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten uppdatering

Hej på er. Tänkte bara ha en liten uppdatering nu.

Har haft väldigt ont om tid och känt mig väldigt seg och lat på sistone, så projektet går lite segt just nu. Men kommer nog försöka hinna med lite slipning och kapning utav den sista aluminiumen. Men något har jag ju gjort under tiden.

Jag håller så mäta ut chassit och ta alla mått från det jag tillverkat. Och rita upp det som 3D modell i sketchup. Vilket tar lite tid. Men kommer underlätta mitt arbete framöver.. Kommer inte behöva tänka mer än 2 gånger nu innan jag sätter sågen i. För enklare att göra fel i sketchup än vad det är i verkligheten.

Något som faktiskt också är roligt är att jag är med i Bit-tech.net's "Mod of the month"-tävling. Det är verkligen en ära att få vara med där, känner mig verkligen stolt just nu över mitt projekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

24-pin kabeln är äntligen klar!

Dagen kom, då jag tillslut tog tag i 24-pin kabeln. Vet inte varit jag väntat med den då den var relativt enkelt att sleeva. Men nu är den klar och jag är nöjd!

Förutom att krympslangen kunde vart lite jämnare.. Men vad tycker ni ?

Nu är det bara SATA kablarna kvar. Sen är det helt färdigt.

Mer kommer imorgon. God natt på er! / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Det ser bra ut! Bäst hittills! Lite jämnare krympslang som sagt men annars ser det finfint ut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hej, idag så har jag testmonterat nätagg och gängat för skruvarna på panelerna. Men jag låter bilderna tala för dom själva.

Min lilla Motoman robot är alltid med mig när jag bygger.

Får ta bort lite från nätagget så man rymms att komma ut med alla kablar.

Tycker fästet till nätagget blev rätt bra. Linjerade upp rätt bra med insugshålet och strömkabeln passade utan problem. Lite kort insåg jag dock att den var. Så måste köpa mig en ny sådan.

Trevlig kväll på er! / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till bygget.

Tillkom ett nytt grafikkort till bygget då jag inte var riktigt nöjd med det förra GTX 970:it

Detta kort är tillverkat av Manli. Har en kylare och PCB från ett GTX 980 referenskort från Nvidia. Bättre komponenter och bättre spolar för reducerat coilwhine.

Har pratat med min sponsor från Minimalistic Pc's om detta byte. Och han var okej med detta. Så jag sålde det andra kortet och köpte istället detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Montering utav paneler och nätagget är klart!

Hej. Har under lördagen lagt ner tid på att bli klar med nätagget. Dock fick jag inte några bilder på det just nu. Men det kommer senare då jag hade problem med fläkten i nätagget. Kabeln hade släppt och jag var tvungen att öppna upp det och löda om kabeln.

Idag så fokuserade jag lite mer på att börja bli klar med chassit. Så där monterade jag chassikontakten för strömkabeln och borrade och gängade för toppen och sidopanelen.

Har lite kvar sen när alla paneler sitter att slipa fötterna lite så chassit står rakt, på nån bild ser man klart att chassit står lite snett. Men det ska åtgärdas. Annars känns det väldigt robust nu när nästan alla paneler sitter där dom ska. Inte så mycket som vinglar numer.

Här monterade jag chassikontakten för strömmen. Kabeln som ska från nätagget och till den ska lödas och sleevas nästa uppdatering.

Borrade, gängade och fasade alla hål för sidopanelen.

Som ni kanske ser nere till vänster en liten glepa mellan bakpanelen och sidopanelen. Detta ska också åtgärdas.

Dammfiltret för nätaggregatet ska monteras vid nästa uppdatering.

Då var detta allt för mig idag. Nästa uppdatering lär nog komma med lite mer godsaker.

*Startknapp
*Strömkabel
*Frontpanel
*Sidopanel och förhoppningsvis plexiglaset.

Visa signatur
Permalänk

Ser bra ut och ser framemot det färdiga resultatet! Keep up the good the work

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Ser bra ut och ser framemot det färdiga resultatet! Keep up the good the work

Tack så hemskt mycket Resultatet känns inte så långt borta nu faktiskt. Tror dock bearbetningen och lackningen kommer ta mest tid då jag inte riktigt bestämt mig för vilken typ av lack och färg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser jäkligt bra ut, hoppas på att se slut resultatet av detta.
Väl detaljerad projektlogg också

Keep it up

Permalänk
Medlem

Hej på er. Har nu under söndagen hunnit med litegrann bl.a startknappsmonteringen och "SSD-plåten" är komplett.

Börjar känna nu att söndagar är en perfekt sån dag då man egentligen inte har något som helst annat att göra. Då är det skönt att koppla av och träna hjärnan med lite problemlösningar mm.

Här är "SSD-plåten" som monteras under moderkortsplåten.

Här kan ni se vart den monteras!

Startknappens montering

Förborrade först med en 2,5mm borr, sedan 4mm och sedan 9mm, sen tog jag och borrade med hålborren som är av HSS-stål och mellan 9-20mm hål. Men startknappen är bara 16mm så detta var perfekt.

Riktigt skön känsla att få köra genom en borr med perfekt hastighet och matning. Och få de perfekta flisorna från skären.

Sen tog jag och fasade kanterna med denna underbara 400 kronors pryl. Riktigt vass försänkare av märket DORMER. Här snackar vi kvalité

Startknappen är från ELFA och är en 16mm rostfri vandalsäker momentan knapp.

Så.. Detta var allt för mig idag och hoppas ni haft trevlig läsning. I veckan jobbar jag förmiddag så hoppas på att få hinna lite jobb på kvällstid. Så håll utkik ifall det kommer någon uppdatering. Och har ni några frågor så är det bara att citera.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Great work mate!! Cannot wait to see the finished project!

/J

Great, thanks! It's about 80% finished now

Visa signatur
Permalänk

Imgur är blockat på jobbet

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Alla paneler på plats och låsning för grafikkort klar.

Hej. Har under denna "moddnings-söndag" som jag gillar kalla det monterat klart alla paneler på chassit. Så nu borde allt vara på plats för ytterligare provmontering utav komponenterna.

Låsningsmodulen som jag tillverkat är lite utav en nödlösning då fingrarna var snabbare än hjärnan när jag tillverkade bakpanelen. Tanken var ju att göra hål och gänga i den delen som sticker ut innan jag bockade den. Men i stundens hetta så tänkte jag såklart inte på det. Så detta fick bli lösningen istället.

Jag ska sätta dit några brickor eller distanser så inte bitarna blir så böjda när man drar åt dem. Men tror detta gör susen för att hålla grafikkortet på plats.

Nu känns chassit som det är ganska komplett. Nästa steg är att försöka ordna med plexiglas/akryl eller liknande. Har inte bestämt mig för vilket material än, och hur det ska bearbetas. Då jag skulle vilja ha det fräst på kanterna för att få det jämns med sidopanelen.

Ska provmontera komponenterna nästa vecka och se om allt passar som det ska. Har en del jobb kvar också med bakpanelen. Måste jämna ut en del kanter och slipa upp för det passade inte så värst bra förra gången jag testade montera komponenterna.

Ha en trevlig söndag. / ygd3n

Visa signatur