Qi (Wireless) Portabel Laddare

Permalänk
Medlem

Qi (Wireless) Portabel Laddare

Då jag har funderat över att ha en Qi-laddare hemma samt ett batteripack med mig när jag är iväg på längre resor, så funderar jag på att slå 2 flugor i en smäll, något jag inte tänkt på fanns. Qi Portabla laddare.

Då jag inte alls har någon erfarenhet av dessa, så tänkte jag fråga er här på forumet vilka ni tycker. Jag har självklart hittat några men att hitta reviews över dessa är lite svårare.

Mina förväntningar

  • Kunna användas hemma på nattuksbordet som en vanlig Qi laddare

  • Plockas upp lätt

  • Ha batteritid för ca 1 laddning (Lumia 930)

  • Möjlig att ha i fickan

De olika Qi-Laddare jag har hittat är

ZENS QI Wireless Power Bank
Denna laddare verkar vara en av de bättre, rekommenderat tidgare i år av Pocketnow. Dock har jag inte hittat några specifica speccs på denna eller reviews.

Nokia DC-50
Denna Nokia produkt visste jag inte ens existera. Mitt satsning ligger just nu på denna produkt. Men, kom igen Nokia, orange version tack (Såg just att den själv kan laddas med Qi xD)

QiPack
Kickstarter projekt, första batchen skickades tydligen ut i somras till backers. Andra ska ha fixade värmeproblem. Oklart när dessa kommer ut i handel (Värt väntetid?). Löjligt likt en Iphone 5

Dessa är nog de 3 som fångat mitt intresse mest. Har funnit ett par andra men dessa har antagligen varit ganska tjocka eller ser löjligt plastiga ut.

Vad har ni för tips?

Permalänk
Medlem

+1 letar efter exakt samma sak. Dock har jag inget emot om den kan hålla mer än 1 laddning för min lumia 930. Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hade inte en aning om att detta fanns. Detta är ju äkta trådlös laddning i dubbel bemärkelse

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna från Ravpower, 4800 mAh samt Qi laddning. Den kan ladda både trådlöst och med kabel(eller 2 enheter samtidigt). Väldigt nöjd!

http://www.amazon.com/RAVPower%C2%AE-Qi-Enabled-Wireless-External-Incredible/dp/B00HYAZMU2

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Jag köpte denna från Ravpower, 4800 mAh samt Qi laddning. Den kan ladda både trådlöst och med kabel(eller 2 enheter samtidigt). Väldigt nöjd!

http://www.amazon.com/RAVPower%C2%AE-Qi-Enabled-Wireless-External-Incredible/dp/B00HYAZMU2

http://ecx.images-amazon.com/images/I/61v9vbAmzrL._SL1500_.jp...

Fick du US plugg med? Är plug kabeln fast på agget, eller kan man byta?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Fungerar den bra? Laddar snabbt vid trådlös laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Fick du US plugg med? Är plug kabeln fast på agget, eller kan man byta?

Det var US men efersom att jag hade en extra usb adapter så kopplade jag bara in den till usb kabeln som följde med så fungera det
Usb kabeln är lös så just nu sitter min kopplad till en 2 meters kabel!

Sett ett par sånna, storleken på batteriet och priset får mig att tvivla på att de är legit?

Edit: Att det är en Iphone som laddas trådlöst på bilden får mig att tvivla lite mer..

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Det var US men efersom att jag hade en extra usb adapter så kopplade jag bara in den till usb kabeln som följde med så fungera det
Usb kabeln är lös så just nu sitter min kopplad till en 2 meters kabel!

Sett ett par sånna, storleken på batteriet och priset får mig att tvivla på att de är legit?

Edit: Att det är en Iphone som laddas trådlöst på bilden får mig att tvivla lite mer..

Möjlighet att bara ta lite mer bilder så man får mer syn på design och storlek?`

De bilderna som finns känns datorgenererade

Permalänk
Medlem

Det här med Qi laddning i all ära, men går det inte lite för långsamt att ladda sådär?

Tänk om batteriet istället var mikroskopiska laddade kulor som kunde föras över fysiskt mellan enheterna. Då skulle laddningen kunna föras över på bara några sekunder.

Eller varför inte bara ha ett enkelt direkt utbytbart batteri så man kan byta till ett fullt laddat när det första börjar ta slut.

Att ladda med sladd eller trådlöst tar ju onödigt lång tid, det känns dessutom som ett onödigt extra steg.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Det här med Qi laddning i all ära, men går det inte lite för långsamt att ladda sådär?

Tänk om batteriet istället var mikroskopiska laddade kulor som kunde föras över fysiskt mellan enheterna. Då skulle laddningen kunna föras över på bara några sekunder.

Eller varför inte bara ha ett enkelt direkt utbytbart batteri så man kan byta till ett fullt laddat när det första börjar ta slut.

Att ladda med sladd eller trådlöst tar ju onödigt lång tid, det känns dessutom som ett onödigt extra steg.

Slow down buddy 😁... Det kommer säkert. Utveckling tar tid, från ide till koncept till ritbord till godkännande till första prototyp till testning till andra prototyp till testning till godkännande till tillverkning hos oem som texas instruments till försäljning till säg nokia (rip in peace) till implementering till prototyp. ......... Det fortsätter så tills du till slut har massproduktion och vi användare har råd att köpa.

Jag har jobbat länge åt en oem och ingen pratade om utbytbara batterier. Däremot las stort hopp på distans laddning, så man kan ladda på ett avstånd på 1-3 meter, vilket skulle betyda att man i framtiden skulle kunna ha laddare inbyggda i infrastrukturen, i asfalten, i tunnelbanan, och tanken är väl att alla devices skulle kunna laddas on the go utan att vi vet om det / behöver bry oss om det.

Det är en utveckling av rfid tekniken som vi idag har i identifieringssyfte. Du hittar den i taggar som butikssäkerhet, hus/hotellnycklar osv.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Det här med Qi laddning i all ära, men går det inte lite för långsamt att ladda sådär?

Tänk om batteriet istället var mikroskopiska laddade kulor som kunde föras över fysiskt mellan enheterna. Då skulle laddningen kunna föras över på bara några sekunder.

Eller varför inte bara ha ett enkelt direkt utbytbart batteri så man kan byta till ett fullt laddat när det första börjar ta slut.

Att ladda med sladd eller trådlöst tar ju onödigt lång tid, det känns dessutom som ett onödigt extra steg.

Trådlös laddning må vara långsammare, men det är så mycket enklare att påbörja en laddning än med kabel.

Sen håller jag med dig om att hitta ett ny metod för att ladda enheter vore perfekt, men du kanske ska bli utvecklare om du vill ha dina mikroskopiska laddade kulor Att göra en sak är inte lika lätt som att påstå att en metod fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Slow down buddy 😁... Det kommer säkert.

Skrivet av Reyintaz:

Trådlös laddning må vara långsammare, men det är så mycket enklare att påbörja en laddning än med kabel.

Ja så är det givetvis.

Jag ska börja klura på en molekyl som kan lagra elektrisk laddning och som ser ut som en vätska som går att pumpa mellan enheterna. Eftersom vätskan inte direkt förbränns så fungerar den mer som ecto-plasma än bensin vilket underlättar hanteringen. Men frågan är bara hur man triggar molekylerna att släppa sin laddning. De måste ju magnetiseras så de riktas åt samma håll och kopplas och då öppnar sin laddning och den leds via kopplingarna molekyler emellan till ledningsbläcket. För att stänga av laddningen krävs ju inte mer än att koppla ifrån bläcket precis som ett vanligt batteri. Det är bara i "aktiverings" fasen av oriktade molekyler som magnetiseringen av batteriet behövs.

Själva uppladdningen av molekylerna går ju att göra på samma sätt fast omvänt precis som en vanlig laddning i en laddstation. Idealiskt skulle molekylerna själva skapa egna elektroner eller positroner från strålningsenergi, t.ex. värmestrålning vilket i princip är kinetisk energi.

Det svåra är väl att hitta en molekyl som klarar av att hålla en laddning, för normala atomer har väl inte laddning? Jo, just det, det har de ju redan! Så det enda vi behöver göra är ju att göra de redan befintliga batterierna flytande, vilket de redan är i vissa fall. Tänk att det var så enkelt!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Edit: Att det är en Iphone som laddas trådlöst på bilden får mig att tvivla lite mer..

Nu är det ju inte iphonen som laddas trådlöst utan en Nexus 5 ser det ut som. Iphonen laddas med sladd.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Möjlighet att bara ta lite mer bilder så man får mer syn på design och storlek?`

De bilderna som finns känns datorgenererade

Kan ta några bilder imorgonkväll, den är ganska plastig men det gör mig inte så mycket.

Skrivet av Hullsc:

Det här med Qi laddning i all ära, men går det inte lite för långsamt att ladda sådär?

Tänk om batteriet istället var mikroskopiska laddade kulor som kunde föras över fysiskt mellan enheterna. Då skulle laddningen kunna föras över på bara några sekunder.

Eller varför inte bara ha ett enkelt direkt utbytbart batteri så man kan byta till ett fullt laddat när det första börjar ta slut.

Att ladda med sladd eller trådlöst tar ju onödigt lång tid, det känns dessutom som ett onödigt extra steg.

Den laddar ca 60% av vad en kabel kan. Väldigt värt om man sitter på jobbet tex och behöver kolla meddelanden med jämna mellanrum och inte orkar ha en kabel i.

Skrivet av holetaker:

Nu är det ju inte iphonen som laddas trådlöst utan en Nexus 5 ser det ut som. Iphonen laddas med sladd.

Jag syftade på denna bild(Aliexpress länken): http://www.aliexpress.com/item-img/Wireless-Charger-Charging-Pad-Power-Bank-10000mAh-Battery-For-Nokia-Lumia-920-LG-Nexus-4-5/1771252471.html#

Bilden som laddar 2 st mobiler var av en är en Nexus 5'a är legit, jag äger själv den laddaren.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Bilden som laddar 2 st mobiler var av en är en Nexus 5'a är legit, jag äger själv den laddaren.

Iphonen har ett Qi-laddnings skal på sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Iphonen har ett Qi-laddnings skal på sig

Kan inte riktigt avgöra men jag tvivlar fortfarande på den laddaren :s

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Kan inte riktigt avgöra men jag tvivlar fortfarande på den laddaren :s

Jo de gör jag också tror jag

Permalänk
Medlem

Jag tror jag beställer den från RAVpower som länkades tidigare, så får jag köpa till en nätdel

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag tror jag beställer den från RAVpower som länkades tidigare, så får jag köpa till en nätdel

Gött, själv kör jag en beställning på QiPack. Hittade vart man beställer från ^^

Permalänk
Medlem

Köpte nu RAVpower:n från tyska amazon, då ingick en EU nätdel. Ska levereras 1-3 dagar påstår dom och kostade 40€ + 3€ porto (!). Det är ju billigare än posten

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell