Windows 10 diskussionstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tycker dock inte det verkar som att de lagt ner sin tanke på ett UI överallt. Särskilt inte som startmenyn i sitt nya standardutförande ser ut som en kompromiss mellan 7 & 8 snarare än en återgång till hur det ser ut i 7:an. Missförstå mig rätt nu, för som det verkar kommer ju menyn i standardform innehålla tämligen tydliga element som folk kommer känna igen när de växlar mellan telefon, platta och desktop samt även xbox - vilket man kanske snarare kan tycka tyder på att de fortfarande siktar på ett gemensamt formspråk, dock på ett mer lyckat sätt nu (får man väl hoppas) än tidigare.

"Samma gränssnitt överallt" är inte samma sak som "samma formspråk överallt"

Men visst, jag förstår vad du menar. Men utseendet skiljer ju sig faktiskt baserat på inmatningsmetod. Klickar man på startknappen får man upp något som liknar startmenyn, och petar man på den så kommer "fullskärms-MUI" upp, och i och med det så är det ju inte längre samma gränssnitt oavsett inmatningsmetod utan en anpassning till vad som passar bäst till den inmatningsmetoden man använder för tillfället, vilket de såklart borde gjort redan från början, men det är bra att det händer överhuvudtaget, om än lite sent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Specifikt för filsystem har ju Linux 2.2. gått från EXT2->EXT3->EXT4 till att BtrFS nu börjar bli användbart medan Windows har NTFS + precis fått ReFS på server-varianten.

NTFS finns ju också i multipla versioner vilket går att argumentera är jämnförbart med ext:s evolution från ext till till ext4. Båda har kommit i 5 versioner om man ser från start för att sedan förväntas ersättas av något nytt ReFS resp btrfs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Samma gränssnitt överallt" är inte samma sak som "samma formspråk överallt"

Men visst, jag förstår vad du menar. Men utseendet skiljer ju sig faktiskt baserat på inmatningsmetod. Klickar man på startknappen får man upp något som liknar startmenyn, och petar man på den så kommer "fullskärms-MUI" upp, och i och med det så är det ju inte längre samma gränssnitt oavsett inmatningsmetod utan en anpassning till vad som passar bäst till den inmatningsmetoden man använder för tillfället, vilket de såklart borde gjort redan från början, men det är bra att det händer överhuvudtaget, om än lite sent.

"Windows 10 will run across an incredibly broad set of devices - from the Internet of Things, to servers in enterprise datacenters worldwide," Microsoft stated in its blog announcement about the upcoming operating system. "Some of these devices have four inch screens - some have 80 inch screens - and some don't have screens at all. Some of these devices you hold in your hand, others are ten feet away. Some of these devices you primarily use touch/pen, others mouse/keyboard, others controller/gesture - and some devices can switch between input types."

"We're not talking about one UI to rule them all - we're talking about one product family, with a tailored experience for each device."

Nu känns det bra va Ozzed?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Samma gränssnitt överallt" är inte samma sak som "samma formspråk överallt"

Ska man vara petig så...
Nä, jag skrev ju att du skulle missförstå mig rätt(!).

Citat:

Men visst, jag förstår vad du menar. Men utseendet skiljer ju sig faktiskt baserat på inmatningsmetod. Klickar man på startknappen får man upp något som liknar startmenyn, och petar man på den så kommer "fullskärms-MUI" upp, och i och med det så är det ju inte längre samma gränssnitt oavsett inmatningsmetod utan en anpassning till vad som passar bäst till den inmatningsmetoden man använder för tillfället, vilket de såklart borde gjort redan från början, men det är bra att det händer överhuvudtaget, om än lite sent.

Klart där finns en hel del man tycka de borde gjort annorlunda från början. Då jag dock tycker det är kul när saker rörs om ordentligt för folk så tycker jag viss mån ändå att deras beslut i åttan varit fördelaktiga. Dagens kompromiss har nu en mer robust grund än vad den någonsin skulle fått genom små undersökningar eller fokusgrupper och torde således ge en tydligare fingervisning än vad någon annan form av marknadsundersökning kan göra. - i avseendet för menyn då, finns fortfarande gott om andra grejer de kan få för sig att vara innovativa med.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Windows 10 will run across an incredibly broad set of devices - from the Internet of Things, to servers in enterprise datacenters worldwide," Microsoft stated in its blog announcement about the upcoming operating system. "Some of these devices have four inch screens - some have 80 inch screens - and some don't have screens at all. Some of these devices you hold in your hand, others are ten feet away. Some of these devices you primarily use touch/pen, others mouse/keyboard, others controller/gesture - and some devices can switch between input types."

"We're not talking about one UI to rule them all - we're talking about one product family, with a tailored experience for each device."

Nu känns det bra va Ozzed?

Ja. Jag ser absolut inga nackdelar i att enheterna blir kompatibla sinsemellan, oavsett enhet. Men generalfelet var som sagt att de fick för sig att "det ska vara touch på allt så småningom", men nu lugnar de ju ner sig lite och försöker istället ge en bra upplevelse till alla, oavsett input. Och det är något sådant jag velat se hela tiden

Vem vet.. Går det tillräckligt långt och blir tillråckligt bra kanske jag till och med skaffar Windows phone i framtiden, även om jag föredrar Androids mer klassiska "ikoner" över tiles.

En annan sak som jag stört mig på är att MUI kännts "påtvingar", men nu kan man ju tydligen ändra storlek och flytta om så som man vill, så då känns det inte lika påtvingat längre.

tldr: Ja

Skrivet av Zicsoen:

Ska man vara petig så...
Nä, jag skrev ju att du skulle missförstå mig rätt(!).

Klart där finns en hel del man tycka de borde gjort annorlunda från början. Då jag dock tycker det är kul när saker rörs om ordentligt för folk så tycker jag viss mån ändå att deras beslut i åttan varit fördelaktiga. Dagens kompromiss har nu en mer robust grund än vad den någonsin skulle fått genom små undersökningar eller fokusgrupper och torde således ge en tydligare fingervisning än vad någon annan form av marknadsundersökning kan göra. - i avseendet för menyn då, finns fortfarande gott om andra grejer de kan få för sig att vara innovativa med.

Jag kan till viss del hålla med här. Om man ställer sig frågan "gillar folk startmenyn av gammal vana eller för att den är en fantastisk launcher?" så kan man ju inte få svar utan att testa att ta bort den för folk. Om MUI hade varit bättre i de flestas ögon hade rabalderna pågått i kanske någon månad, men nu har de pågått i över två år, och då borde svaret på frågan bli det senare.

Och en annan "fördel" för mig är att Microsoft förhoppningsvis lärt sig att det blir ett satans liv på folk när de är missnöjda, och det är väl lite därför de kör den här "feedback-appen" nu för att vara säkra på att folk blir nöjda innan release den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Se där ja, nu kanske man faktiskt skulle ta och uppdatera från Windows 7 då!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Vad fan väntar Microsoft på? Öppna slussarna så att vi kan få tanka lite!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aluser:

NTFS finns ju också i multipla versioner vilket går att argumentera är jämnförbart med ext:s evolution från ext till till ext4. Båda har kommit i 5 versioner om man ser från start för att sedan förväntas ersättas av något nytt ReFS resp btrfs.

Det hänt saker i ext2, ext3 resp ext4 också, de har alla utvecklats även efter att efterföljaren lanserats. Ext3 har t.ex. utökningar som ger stöd för snapshot (next3) samt utökningar som gör det möjligt att kunna gå framåt/bakåt i tiden för filsystemet (ext3cow). Huruvida utvecklingen av NTFS mer liknar ext2->ext3->ext4 eller ext3cow<-ext3->next3 kan man ju diskutera, men huvudpoängen var ändå att Linux-kärnan har genom betydligt mer övergripande förändringar än NT-kärnan under samma tidsrymd.

Sedan har ju Linux under samma tidsrymd fått XFS (som har existensberättigande även efter ZFS/BtrFS då det har unika egenskaper i form av total I/O-kapacitet och hantering av riktigt stora filer), ReiserFS (även om detta filsystem inte längre fängslar en så stor publik utanför upphovsmannen, BtrFS är ett superset av detta...), en rad filsystem optimerade för Flash-diskar (mest pratas det nog om F2FS idag), ZFS stöd, m.m.

Linux har även fått stöd för filsystem där man har baslager som är read-only (endera för att kunna gå tillbaka till något stabilt eller för att de helt enkelt ligger i ROM eller något annat medium som inte kan skrivas) som kan kombineras med flera andra lager och i botten har man typiskt ett read/write-lager så det hela ser ut och beter sig som ett "vanligt" filsystem från användares sida. Riktigt trevligt ur flera aspekter, inte minst testning och numera även utveckling/paketering av system för "molnet" med i praktiken garanterad framgång vad det gäller att sakerna fungerar, detta används av t.ex. Docker.

Nu senast har ju hela block-I/O lagret designats om, något som krävde att alla drivers uppdaterades. Resultatet av detta är betydligt bättre prestanda på dagens multicore system med solid-state diskar. Antal I/O-operationer per sekund har ju ökat med flera tiopotenser i.o.m övergången från mekaniska diskar till flash-baserade diskar, motsvarande förändring i Windows kommer ta betydligt längre tid då en sådan förändring kräver att driver-modellen officiellt förändras.

Få av dessa saker är användbar för den normale skrivbordsanvändaren i Windows, så säger inte att MS ska stoppa in allt detta. Däremot undrar jag hur man ska hänga med på server-sidan och framförallt i "molnet", förstår inte varför någon skulle välja Windows som plattform i datacentret med tanke på hur långt efter man ligger rent tekniskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tagit bort "officiella" då det kan ge intrycket att Sweclockers.com står bakom.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Hur tankar man 10:an redan idag via 8.1?

Nån som kan förklara ?

Permalänk
Medlem

Kommer upplösningarna vara samma som i 8an? Dvs inte mindre än 1024x768 för att metro ska funka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Hur tankar man 10:an redan idag via 8.1?

Nån som kan förklara ?

Det som kommer släppas idag är en Technical Preview. Håll koll på följande länk: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-coming-soo...

Där bör det komma upp när Microsoft släpper download för windows 10.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JD:

För kontinuitetens skull borde Win 10 bli en flipp i Microsofts flipp-flopp system, det vore ju ok.

Ska man gå efter det systemet så borde Windows 10 bli ett BRA OS eftersom 8:an inte varit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det hänt saker i ext2, ext3 resp ext4 också, de har alla utvecklats även efter att efterföljaren lanserats. Ext3 har t.ex. utökningar som ger stöd för snapshot (next3) samt utökningar som gör det möjligt att kunna gå framåt/bakåt i tiden för filsystemet (ext3cow). Huruvida utvecklingen av NTFS mer liknar ext2->ext3->ext4 eller ext3cow<-ext3->next3 kan man ju diskutera, men huvudpoängen var ändå att Linux-kärnan har genom betydligt mer övergripande förändringar än NT-kärnan under samma tidsrymd.

Sedan har ju Linux under samma tidsrymd fått XFS (som har existensberättigande även efter ZFS/BtrFS då det har unika egenskaper i form av total I/O-kapacitet och hantering av riktigt stora filer), ReiserFS (även om detta filsystem inte längre fängslar en så stor publik utanför upphovsmannen, BtrFS är ett superset av detta...), en rad filsystem optimerade för Flash-diskar (mest pratas det nog om F2FS idag), ZFS stöd, m.m.

Linux har även fått stöd för filsystem där man har baslager som är read-only (endera för att kunna gå tillbaka till något stabilt eller för att de helt enkelt ligger i ROM eller något annat medium som inte kan skrivas) som kan kombineras med flera andra lager och i botten har man typiskt ett read/write-lager så det hela ser ut och beter sig som ett "vanligt" filsystem från användares sida. Riktigt trevligt ur flera aspekter, inte minst testning och numera även utveckling/paketering av system för "molnet" med i praktiken garanterad framgång vad det gäller att sakerna fungerar, detta används av t.ex. Docker.

Nu senast har ju hela block-I/O lagret designats om, något som krävde att alla drivers uppdaterades. Resultatet av detta är betydligt bättre prestanda på dagens multicore system med solid-state diskar. Antal I/O-operationer per sekund har ju ökat med flera tiopotenser i.o.m övergången från mekaniska diskar till flash-baserade diskar, motsvarande förändring i Windows kommer ta betydligt längre tid då en sådan förändring kräver att driver-modellen officiellt förändras.

Dold text

Få av dessa saker är användbar för den normale skrivbordsanvändaren i Windows, så säger inte att MS ska stoppa in allt detta. Däremot undrar jag hur man ska hänga med på server-sidan och framförallt i "molnet", förstår inte varför någon skulle välja Windows som plattform i datacentret med tanke på hur långt efter man ligger rent tekniskt.

Enkelt svar är att den ekvationen är bara intressant för ett fåtal företag för resten är it en del av infrastrukturen och innehåller ändå ms produkter men jag tackar dig för att du demonstrerar varför jag behöver slåss för att behålla linuxmaskinerna för att inte tala om implementera nya.

Se det dom VHS vs resten eller vad som tekniskt bäst och mest använt har ingen direkt relation.

Permalänk
Skäggig legend

Om jag hade semester eller var arbetssökande skulle jag slänga in någon liggande SSD och smeka allt med silkeshandskar. DETTA är var windows 8 skulle varit, som vi alla (typ alla(?)) är översens om - som jag även vill uppfatta i videon de släppt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

http://www.neowin.net/news/windows-technical-preview-to-arriv...

Preview kommer om ett par timmar. Verkar bara bli 32-bit version än så länge tyvärr.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.neowin.net/news/windows-technical-preview-to-arriv...

Preview kommer om ett par timmar. Verkar bara bli 32-bit version än så länge tyvärr.

vart ser du att det bara är 32 bitars?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av strejf:

http://www.neowin.net/news/windows-technical-preview-to-arriv...

Preview kommer om ett par timmar. Verkar bara bli 32-bit version än så länge tyvärr.

"The technical preview will be available tomorrow and the downloads will come in at around 4GB for the 64-bit variety and around 3GB for the 32-bit version."

http://www.neowin.net/news/windows-10-preview-download-goes-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Aldrig tyckt om temat på Windows men det går oftast lätt att få bort, önskar bara att de fixade ett mörktema även om det inte alltid är poppis så skulle det inte skada att ha det i theme's för att slippa bli bländad på nätterna.

OT: Inte relaterat till tema, men har du testat f.lux? Ändrar färgtemperaturen för att matcha hur solen står utomhus. Gör det gulaktigt och mörkare på kvällen. Sjukt behagligt. Man kan stänga av det om man gör något som kräver korrekta färger.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av KaptenSkurhink:

"The technical preview will be available tomorrow and the downloads will come in at around 4GB for the 64-bit variety and around 3GB for the 32-bit version."

http://www.neowin.net/news/windows-10-preview-download-goes-l...

det står fortfarande inte att det inte kommer som 64 bit .....

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Blev svinarg när han sa appar istället för program i videon hela tiden.

Samma här. Själv blir jag mest arg när folk kallar en automobil för bil, det är en dansk styggelse till ord.

Permalänk
Entusiast

Ska bli intressant att prova det på en sekundär HDD för skojs skull.
Hur stabilt brukar Tech Previews i regel vara i ett såhär tidigt stadie?

Kan man förvänta sig att kunna använda operativsystemet för alldagliga saker, kanske till och med spela eller kommer det förmodligen att vara en hel del buggar som gör att man bara kan kika runt offline i operativsystemet lite?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om https://insider.windows.com/ om ni vill regga er innan downloaden släpps!

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.neowin.net/news/windows-technical-preview-to-arriv...

Preview kommer om ett par timmar. Verkar bara bli 32-bit version än så länge tyvärr.

COME AN! GIVE US 64-BIT!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

vart ser du att det bara är 32 bitars?

Inte på den sidan... fan inte lätt att hitta var jag såg det när jag surfat runt som en galning den senaste tiden Såg ut att vara officiellt från MS iaf. Men vi får väl se strax.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu har Windows 10 ett eget forum och då är det bättre att dela upp diskussionerna i mer specifika ämnen för att det ska bli så överskådligt som möjligt. Feel free to skapa trådar!

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015