Speldesign: "Renodlat" eller "gott och blandat"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Speldesign: "Renodlat" eller "gott och blandat"

Hej alla glada, och icke glada, människor. Ber redan nu om ursäkt för lång text.

Nu är det ju dags för mig att börja kolla lite på vad man ska göra i livet efter gymnasiet. Jag är redan ganska säker på att jag vill läsa Speldesign, men den stora frågan är var.

Först tänkte jag att Högskolan i Skövde lät som en bra idé. Men sen insåg jag att jag förmodligen inte har en möjlighet i helvetet att jag kommer in. Så jag började kolla på BTH(Blekinge Tekniska Högskola), det såg ganska bra ut men jag såg att de inte har "renodlade"(Snälla, hjälp med ett bättre ord för det. Kanske speciallierad, nä för krångligt...) Speldesign, programmering etc utbildningar.

De har ett koncept där man läser lite av allt första året och sen inriktar sig mer åt ett håll. Jag rådfrågade en polare som läser IT-säkerhet på BTH, han hade visserligen inte hört talats om Digitala Spel, vilket utbildningen heter, men avrådde mig från att ta "gott och blandat" och köra på "renodlade" utbildningar istället.
Visst tänkte jag, men det ser inte ut som att det finns så många fler utbildningar för just speldesign.

Sen kanske en utbildning där man lär sig lite om både grafik och programmeringen är bra då jag har hört att en speldesigner ska kunna lite från båda.

Några tips eller tankar?

Mvh Skingken

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Vet att det finns spelutbildningar i Skellefteå men är inte säker på hur de är upplagda. Men det är ju ett till alternativ i varje fall

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Jo, såg att det fanns något på Gotland också och något i Falun.
Dock så är min största fråga om det är något bra att man läser lite av allt först och sen mer mot design.
Har läst en del och hör röster från båda hållen.

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->