Laptop till Programmering i Java

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011

Laptop till Programmering i Java

Tjo! Nu är det dags att skaffa en laptop till plugget. Främst ska den användas till Javaprogrammering, inkl. UML, gränssnittutveckling, mobilutveckling, webbapplikationer, ect. Det kan även bli lite film/serier samt mindre krävande spel typ Baldurs Gate 2 och liknande. Mina krav är följande:

* minst 15.6"
* 1080p
* Pris någonstans mellan 4-8k
* Möjligheten att peta in en SSD

Jag har kollat lite på denna:

http://www.inet.se/produkt/1972394/asus-a551ln-i5-8gb-500gb-ssh-gt840m-fullhd

Är den tillräckligt bra? Eller är den overkill för mina ändamål?

Jag har även lite frågor angående denna modellen:

* Hur många hårddiskplatser har den? Tanken är som sagt att peta in en SSD, men måste jag byta ut orginalhårddisken eller finns det en extra plats så jag kan ha båda?
* Vart ligger SSD-cachen på 24 Gig som följer med, på orginalhårddisken eller inne i datorn så att säga?

Sedan behöver jag även en väska att bära runt datorn i, någon som har tips om en sådan av bra kvalité? Helst på Inet.

Mvh

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2012

Tror inte du behöver något märkvärdigt, bara en processor som är hyfsat rapp, för java tror jag nästan att ett integrerat gpu räcker, annars är väl ett av de lägre att rekommendera.

Bra att tänka på dock som du bör kolla
*Tangentbord - ska vara enkelt att skriva då du behöver det när du kodar, of course
*Musplatta - Kan vara bra att ha en skön musplatta då du kommer att navigera en hel del
* Bra skärm - Full HD skulle jag köra på, då blire fin kvalite på all text och siffror. Men inte bara det, se till att den är behaglig att kolla på, bra ljusstyrka osv, kan bli sena nätter med kodande och då vill man inte få ont i ögonen.
* Portabel - Den ska helst vara portabel, inte för tung och inte för tjock, då det kommer att bli en hel del fram och tillbaka antar jag

Personligen skulle jag köpa en Acer Aspire V5 med IPS skärm. Tunna, enkla och smidiga samt väldigt skön. Har dock inte testat den rejält utan bara känt på den någon minut i butik men den verkar lovande

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Vet du med dig att du gillar den typ av tangentbord som datorn har? Ska du koda är det ganska viktigt att tangentbordet är skönt (anser jag) så jag hade rekommenderat dig att först och främst bestämma dig vilket tangentbord du vill ha och sedan kolla på business-modellerna från HP, Dell eller Lenovo. Jag har en Lenovo X200 privat som har riktigt skönt tangentbord medan Dell Lattidude-datorn jag har på jobbet inte alls är lika bekvämt, så testa dig fram lite grann om du har möjlighet.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

ville bara svänga in här och säga att din trådtitel är väldigt missledande. skulle vara bättre om du skrev "ny dator för programmering i java" istället.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Blu3n0va:

Tror inte du behöver något märkvärdigt, bara en processor som är hyfsat rapp, för java tror jag nästan att ett integrerat gpu räcker, annars är väl ett av de lägre att rekommendera.

Bra att tänka på dock som du bör kolla
*Tangentbord - ska vara enkelt att skriva då du behöver det när du kodar, of course
*Musplatta - Kan vara bra att ha en skön musplatta då du kommer att navigera en hel del
* Bra skärm - Full HD skulle jag köra på, då blire fin kvalite på all text och siffror. Men inte bara det, se till att den är behaglig att kolla på, bra ljusstyrka osv, kan bli sena nätter med kodande och då vill man inte få ont i ögonen.
* Portabel - Den ska helst vara portabel, inte för tung och inte för tjock, då det kommer att bli en hel del fram och tillbaka antar jag

Personligen skulle jag köpa en Acer Aspire V5 med IPS skärm. Tunna, enkla och smidiga samt väldigt skön. Har dock inte testat den rejält utan bara känt på den någon minut i butik men den verkar lovande

Musplattan kvittar i stort sett, då jag kommer använda mus till datorn. Full HD har jag också som krav. Att den ska vara superportabel är inte så viktigt, då det mest kommer bli korta sträckor.

Skrivet av The_beast*:

Vet du med dig att du gillar den typ av tangentbord som datorn har? Ska du koda är det ganska viktigt att tangentbordet är skönt (anser jag) så jag hade rekommenderat dig att först och främst bestämma dig vilket tangentbord du vill ha och sedan kolla på business-modellerna från HP, Dell eller Lenovo. Jag har en Lenovo X200 privat som har riktigt skönt tangentbord medan Dell Lattidude-datorn jag har på jobbet inte alls är lika bekvämt, så testa dig fram lite grann om du har möjlighet.

Lycka till!

Nej, jag vet inte hur tangentbordet på datorn är, har inte haft tillfälle att pröva någonstans. Jag antar att jag får ta mig till någon slags butik och testa innan jag bestämmer mig.

När det gäller Dell, HP och Acer så är jag av uppfattningen att dessa märken har ganska dåligt rykte av olika anledningar, dålig kvalité, värmeproblem ect., baserat på vad jag läst och hört i olika sammanhang. Men jag kanske har helt fel för mig?

Skrivet av morxy49:

ville bara svänga in här och säga att din trådtitel är väldigt missledande. skulle vara bättre om du skrev "ny dator för programmering i java" istället.

Fixat!

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz