Bärbar PC motsvarade en MacBook Pro/Air

Permalänk

Bärbar PC motsvarade en MacBook Pro/Air

Jag ska köpa en ny bärbar dator till jobbet som kan få kosta upp till 20'. De flesta där kör med en Mac, men då jag just nu är mest van med Windows funderade jag på att köpa en ny Windows-PC. Dock skulle jag vilja ha en som är motsvarande Mac med avseende på kvalitékänslan (ej plastig) samt med en motsvarande skärm (dvs som Mac: s Retina). Prestandamässigt så tror jag att samtliga i denna prisklass är riktigt bra. Storleksmässigt så söker jag efter en runt 13"-15".

Där har jag hittat följande Asus Zenbook UX301 samt Samsung ATIV Book 9 som något som kan motsvara en Mac när det gäller ovanstående.

Vad anser ni om dessa?
Finns det andra Windows-PC: s som ni rekommenderar som bättre kan konkurrera mot en Mac?

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silversoft:

Jag ska köpa en ny bärbar dator till jobbet som kan få kosta upp till 20'. De flesta där kör med en Mac, men då jag just nu är mest van med Windows funderade jag på att köpa en ny Windows-PC. Dock skulle jag vilja ha en som är motsvarande Mac med avseende på kvalitékänslan (ej plastig) samt med en motsvarande skärm (dvs som Mac: s Retina). Prestandamässigt så tror jag att samtliga i denna prisklass är riktigt bra. Storleksmässigt så söker jag efter en runt 13"-15".

Där har jag hittat följande Asus Zenbook UX301 samt Samsung ATIV Book 9 som något som kan motsvara en Mac när det gäller ovanstående.

Vad anser ni om dessa?
Finns det andra Windows-PC: s som ni rekommenderar som bättre kan konkurrera mot en Mac?

Köp en mac och installera windows.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dock pass upp när du köper en högupplöst windows 8 dator.
Win 8 skalar inte bra eller alls på vissa program.
Hade en bekant som köpte en ux301 med högupplöst.
Photoshop exempelvis gick inte att använda alls om man inte hade förstoringsglas.

Personligen tycker jag att 1080p räcker gott och väl på 13" och att man inte behöver större upplösning (kommer från en som köpt u3011 för högre upplösning)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Photoshop exempelvis gick inte att använda alls om man inte hade förstoringsglas.

Senaste versionen av Photoshop funkar alldeles utmärkt även på 4k-skärmar. Det är inget som är specifikt för windows 8. Samma problem uppstår i äldre versioner både i Mac OS och Windows 7.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Senaste versionen av Photoshop funkar alldeles utmärkt även på 4k-skärmar. Det är inget som är specifikt för windows 8. Samma problem uppstår i äldre versioner både i Mac OS och Windows 7.

Det var ett exempel bara.
Har man äldre PS eller Elements så går det inte att fixa.
Inte bara photoshop utan även många andra program, kommer dock inte på någon annan för tillfället.

Men generellt sett då, oavsett operativ system, 2560x1600 är fortfarande lite väl mycket för en 13" innan allt är helt 100% när det gäller skalning. Kommer nog dröja ett tag.

Däremot så kanske det finns fix för de program man tänkt köra, men man får vara beredd på att det kan finnas något som inte skalar bra eller alls.
Verkligen något att kolla upp innan man köper en dator för ~15k

Permalänk
Skrivet av hoski:

Köp en mac och installera windows.

Det är ett alternativ, men då måste jag bli van med Mac: ens tangentbord.
De få gånger jag har använt Mac så har jag alltid tyckt att det har vart jobbigt med just tangentbordet.

Vad har ni för åsikter kring Samsung: en? Eller finns det även några andra modeller/märken jag bör kika på för att få ngt motsvarande en Mac?
Edit: Jag hittade även följande som jag hoppas kommer ut snart: http://thebestlaptops.net/asus-zenbook-nx500-4k-ultrabook/

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk

Kolla in Dell XPS 15, det är den dator som är mest lik Macbooken i alla avseenden. Har typ exakt samma hårdvara också men är cirka 7000kr billigare än samma macbook modell.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2770645