Föra över OS till SSD

Permalänk
Medlem

Får nog göra så, då lämnar jag SATA 4/5 på IDLE. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Hej.
Jag är rätt ny gällande SSD, men jag undrar om man kan föra över ett redan HDD installerat OS (W7) till en SSD?
För att kunna få snabbare uppstart, mm, men att ha spel, bilder e.t.c kvar på den ursprungliga HDD:n?

Skrivet av Area52:

Får nog göra så, då lämnar jag SATA 4/5 på IDLE. Tack för svar

Jag själv hade tagit backup på allting jag vill ha kvar.

Sen hade jag gjort en ren installation på SSD.n.

Min erfarenhet är att det blir lite bättre än att clona.

Mer jobb (?) Ja det kan nog många tycka, det förstår jag.

Men jag föredrar det.

För att göra en clean install så sparar jag allt som är viktigt från OS disken, och för min del så är det inte så mycket. Då jag lägger all viktig data på flera hårddiskar/NAS + Autobackup.

Sen tar jag en skärmdump på alla mina program, som oftast blir 3-6 scrollningar och sparar i en mapp, så jag kan se och få en uppfattning vilka program jag hade installerat (det är lätt att glömma alla småprogram som man älskar)

Sen installerar jag alla mina program via Ninite och resten som inte finns där "manuellt"

Steam etc tar jag efterhand.

Det tar längre tid, ja.

Men det känns f*n så mycket bättre

Då man inte får med "allt skit" som fanns på "Förstaclonen" (för vem vet, vad som fanns på den)

En ren och fin clean ominstallation m a o

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Roligt med "5 h" Windows Update på det