Nas4Free vs FreeNas (eller andra alternativ)?

Permalänk
Medlem

Nas4Free vs FreeNas (eller andra alternativ)?

Hej,

Har precis byggt en ny speldator och tänkte använda min gamla dator som en server.
Core 2 Duo E5200
GA-G31M-ES2L
4gb RAM
3x2tb + 1x750gb

Hade från börjat tänkt använda FreeNas eftersom det uppfyller mina krav: Plex Server, OwnCloud, CouchPotato, Sickbeard och någon Torrent-klient.

Har läst på en del om FreeNas och tydligen så är det krav på minst 8gb ram (och krav på ECC ram) för att kunna köra FreeNas stabilt. Detta är tydligen pga. ZFS-filsystemet som kan göra korrupta filer om man har får lite ram.
Efter vidare forskning så rekommenderar folk Nas4Free som alternativ eftersom det inte har lika höga krav på hårdvaran. Trots det använder Nas4Free samma filsystem, förstår inte hur det kan skilja på prestandakraven?

Någon som har lite förslag på bättre alternativ eller egna erfarenheter av Nas4Free innan jag dyker in i det?

Servern skall användas av både Windows och Mac-datorer.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kolla på ett vanligt OS, jag kör ubuntu-server utan desktop. På den har jag slängt upp en zfs-share (då jag har tillräckligt med ram), plex, transmission som torrent klient mm.

Jag är toknöjd med det, testade både FreeNas och Nas4Free men är inget fan av FreeBSD.

/Viktor

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på ubuntu som alternativ, men jag har ingen erfarenhet av det. Och eftersom det är ett mer fullskaligt OS så känns det svårare att konfigurera än ett OS som är endast till för NAS, som är vad jag söker. Vet ni någon bra guide för detta annars?

Permalänk
Medlem

http://www.giyf.com/ (skämtosido) det finns hur mycket bra guider som helst ute på nätet. Att installera en ubuntu-server tar cirka 5 minuter. Därefter är det bara och köra how-to's tills du känner dig bekväm. "How to install ** on ubuntu"

Mitt tips är dock följande,
1. Ladda ner VirtualBox på din nya dator.
2. Sätt upp lite virtuella maskiner så du kan prova dig fram och se vad du trivs bäst med.

Jag tror du kommer ha roligare med ubuntu, centos eller liknande i längen. Då du kan lägga på mer tjänster och för lärandets skull om du är intresserad av Linux

Permalänk
Medlem

Tack Bigvolt, jag ska kolla på det noggrannare!

Hittade även detta: http://www.openmediavault.org/
Verkar inte ha så höga krav på hårdvaran, samt ha ungefär de funktioner jag söker. Vad tror ni om det? Någon som använder det?

Permalänk

Ang din fråga om FreeNas/Nad4free och ram minne. FreeNas är gjord och tweakad för att du ska kunna köra en NAS med riktigt höga krav och överföringshastigheter. Tänk trunkade 1Gbit linor. För att få fart på ZFS så behöver den cacha rätt mycket av datan, därav anledningen till kravet på mycket minne. Tycker du att 50-70mb/sek (megabyte, inte mbit) är OK behöver du inte gå bananas på minne. Dock är det rätt billigt nu, så det skadar ju aldrig att lägga en tusenlapp eller så och köpa till 16GB med minne.

Ang sen ECC minne är för att du ska undvika bit rot (http://en.wikipedia.org/wiki/Data_degradation). Det är något som kan hända (vad jag förstår) på alla filsystem, men om du kör med ECC (som har checksumma) så är du SÄKER på att datat inte blir korrupt.

Du kommer aldrig mer problem med Nas4Free ang ECC/icke ECC än med en vanlig Linux-dist. Har du för lite minne så kommer det gå långsamt, inget annat.

/Björn