iPhone 5s, är batteriet sönder?

Permalänk
Medlem

iPhone 5s, är batteriet sönder?

Jag har en iPhone 5s som jag haft dryga året nu, och batteriet är inte alls något att hänga i granen.
Den klarar knappt en natt, laddade den till 100% runt midnatt och ca 08:00 nästa morgon var den urladdad, och när den dör så tar det väldigt lång tid att få igång den igen.
Jag använde min iPad laddare, den grejen som sitter i uttaget, till min iPhone och har fått höra nu att det är det som har gjort att batteriet inte håller så länge. Kan det vara så?

Kan man byta batteri på en iPhone? Billigt? Dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Jag har en iPhone 5s som jag haft dryga året nu, och batteriet är inte alls något att hänga i granen.
Den klarar knappt en natt, laddade den till 100% runt midnatt och ca 08:00 nästa morgon var den urladdad, och när den dör så tar det väldigt lång tid att få igång den igen.
Jag använde min iPad laddare, den grejen som sitter i uttaget, till min iPhone och har fått höra nu att det är det som har gjort att batteriet inte håller så länge. Kan det vara så?

Om du inte använder mobilen och den nästan blir urladdad över natten så är det fel på batteriet. Bor du i närheten av Helsingborg/Malmö eller Stockholm så skulle ajg boka en tid hos dem så att de kan ta en titt på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Nope, inget kan bytas ut på iPhone av en själv, så det är bara att knalla ner till stan och lämna in den på service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Om du inte använder mobilen och den nästan blir urladdad över natten så är det fel på batteriet. Bor du i närheten av Helsingborg/Malmö eller Stockholm så skulle ajg boka en tid hos dem så att de kan ta en titt på mobilen.

Blash.. Misstänkte det. Är det pga iPad-laddaren?

Bor inte där, men det borde väll gå att gå till ett MacHuset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nope, inget kan bytas ut på iPhone av en själv, så det är bara att knalla ner till stan och lämna in den på service

Är det dyrt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Är det dyrt? :/

Om du haft telefonen i mindre än ett år borde det gå på garantin Annars kan det nog kosta en slant, vet dock inte hur mycket.

Permalänk
Medlem

Har kompisar med samma problem. Har fått höra att Apple vet om det och återkallat en del telefoner för byte av batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är väl inte riktigt sant. Vet flertalet människor som bytt batterier och hemknappar och power knappar etc, däremot så är det inte helt lätt och risken att man förstör något är överhängande samt att allt vad garanti heter är borta. Ungefär samma som om man Jailbreakar eller rootar sin android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, Batteriet är lätt att byta själv. Man behöver några mejslar samt ett batteri. Finns många video/guider på nätet som visar hur man byter. Har själv bytt skärm, back-housing och batteriet.

Skrivet av lisakronandr:

Blash.. Misstänkte det. Är det pga iPad-laddaren?
Nej, jag laddar min iPhone med en iPad-laddare.

Bor inte där, men det borde väll gå att gå till ett MacHuset?

Jo, så länge de är APR

Ta en titt här, https://www.apple.com/se/buy/apr/

Edit: Fast hos Apple Store går allt mycket fortare, oftast går man ut nöjd med en ny iPhone i handen ^^

Skrivet av Allecc:

Har kompisar med samma problem. Har fått höra att Apple vet om det och återkallat en del telefoner för byte av batteriet.

Gäller iPhone 5, inte 5S som TS har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Jo, Batteriet är lätt att byta själv. Man behöver några mejslar samt ett batteri. Finns många video/guider på nätet som visar hur man byter. Har själv bytt skärm, back-housing och batteriet.

Tänker man så så kan man ju laga vad som helst på vilken produkt som helst

Skrivet av Don_W:

Det är väl inte riktigt sant. Vet flertalet människor som bytt batterier och hemknappar och power knappar etc, däremot så är det inte helt lätt och risken att man förstör något är överhängande samt att allt vad garanti heter är borta.

Precis min poäng.

Permalänk
Medlem

Okej, MH Store (som det tydligen hette) är apr i Borås så får gå dit i eftermiddag!
Och vad jag kan läsa

Giltigt inköpsdatum
Med ett bekräftat inköpsdatum kan Apple hitta produkten snabbt och ge dig den hjälp du behöver.
Teknisk support via telefon: Utgången
Du är berättigad att köpa teknisk telefonsupport från en Apple-rådgivare.
Kontakta Apple-support
Rätt till reparationer och service: Aktiv
Produkten omfattas av kvalificerad reparation och service av maskinvara under Apples begränsade garanti.
Beräknat utgångsdatum: 30 oktober 2014
Du kan ha rättigheter som konsument: i EEA och i Schweiz finns konsumentlagar som gör att konsumenten har rätt till att säljaren kostnadsfritt reparerar eller ersätter produkter som har bristande överensstämmelse under minst två år från leverans, och längre enligt lokal lag i vissa länder.

så är det fortfarande garanti på den!?

borde man göra en säkerhetskopia på den innan man går ner? och föra över alla bilder och sånt ifall dem skulle ta den direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis min poäng.

Jag har lite murphys lag över mig så jag ska nog inte försöka mig på detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis min poäng.

Skrivet av lisakronandr:

Okej, MH Store (som det tydligen hette) är apr i Borås så får gå dit i eftermiddag!
Och vad jag kan läsa

Giltigt inköpsdatum
Med ett bekräftat inköpsdatum kan Apple hitta produkten snabbt och ge dig den hjälp du behöver.
Teknisk support via telefon: Utgången
Du är berättigad att köpa teknisk telefonsupport från en Apple-rådgivare.
Kontakta Apple-support
Rätt till reparationer och service: Aktiv
Produkten omfattas av kvalificerad reparation och service av maskinvara under Apples begränsade garanti.
Beräknat utgångsdatum: 30 oktober 2014
Du kan ha rättigheter som konsument: i EEA och i Schweiz finns konsumentlagar som gör att konsumenten har rätt till att säljaren kostnadsfritt reparerar eller ersätter produkter som har bristande överensstämmelse under minst två år från leverans, och längre enligt lokal lag i vissa länder.

så är det fortfarande garanti på den!?

borde man göra en säkerhetskopia på den innan man går ner? och föra över alla bilder och sånt ifall dem skulle ta den direkt?

Garantin gäller fortfarande, har inte gått mer än 1 år sedan iPhone 5S lanserades i Sverige ens

Ja, gör en säkerhetskopia och spara ner dina bilder i datorn innan du knallar ner dit

Permalänk
Medlem

Grymt! Då sätter jag igång med detta nu, innan den dör igen..
Tack för hjälpen!