Reklamationsrätt gäller bara om problemet funnits från början?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Reklamationsrätt gäller bara om problemet funnits från början?

Hej!

Mina hörlurar, som jag köpte för 2 år sedan, började glappa och helt plötsligt försvann ljudet helt. Jag har hanterat lurarna mycket väl.

I denna tråd skrev några att jag hade reklamationsrätt upp till 3 år (vilket stämmer):
#14871568

Men när jag mailar återförsäljaren säger han att bevisbördan ligger hos mig (vilket den gör) och att jag därför inte får reklamera.

Vad är det som gäller? Är det kört? Hur bevisar jag att felet inte var mitt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Stupo:

Hej!

Mina hörlurar, som jag köpte för 2 år sedan, började glappa och helt plötsligt försvann ljudet helt. Jag har hanterat lurarna mycket väl.

I denna tråd skrev några att jag hade reklamationsrätt upp till 3 år (vilket stämmer):
#14871568

Men när jag mailar återförsäljaren säger han att bevisbördan ligger hos mig (vilket den gör) och att jag därför inte får reklamera.

Vad är det som gäller? Är det kört? Hur bevisar jag att felet inte var mitt?

Det lättaste är om du hittar andra som har haft exakt samma problem som dig. Finns det ett dussintal som har samma problem så är det troligtvis ett tillverkarfel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Problemet måste inte ha funnits från början, men det måste bero på en omständighet som funnits från början.

T.ex. så kan en packning av undermåligt material fungera till en början för att sedan börja läcka långt tidigare än vad som är brukligt för packningar av den typen. Problemet (läckage) fanns alltså inte från början, men orsaken (undermåligt material) fanns där.

För att bevisa att materialet var undermåligt kan man t.ex. visa att det drabbat många av de kunder som köpt sådana packningar.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Felet behöver inte funnits från början, en vara som är undermåligt konstruerad och därmed benägen att gå sönder senare är precis lika behäftad med ett fel som en vara som är trasig redan när du plockar upp den är kartongen, det är bara lite luddigare i det senare fallet.
Glapp kan uppstå både vid kontakter eller för att någon av ledarna inuti kabeln med tiden slits sönder, vad som då klassas som tillverkningsdefekt och vad som faktiskt är rent slitage blir naturligtvis en gråzon. Här spelar priset en stor roll. Köper du ett par skor för 200:- förväntas de knappast hålla mer än en säsong på sin höjd, och att reklamera dem efter ett års användande för att de slitits kommer inte fungera. Betalar du däremot 1200:- för skorna och sömmarna börjar spricka efter några månader är det solklart ett reklamationsärende. Detsamma är applicerbart på hörlurar, de du köper på en bensintapp för 49:- och går sönder efter att du kört dem upp och ner i väskan ett tag kommer du ha svårt att reklamera (för att inte tala om att de låter för jävligt) men betalar du mångdubbelt mer skall lurarna klara normal hantering under en betydligt längre period.
Anser du att lurarna vårdats väl och de inte har några skador i övrigt tycker jag absolut du skall trycka på företaget igen med lite mer på fötterna, möjligheten att de vägrar är stor och då får du välja om du vill dra ärendet vidare eller om du vill kontakta tillverkaren. Jag vet inte hur Beyerdynamic ser på kundvård men det är ett gammalt företag som har ett gott anseende, så du har naturligtvis ingenting att förlora på att även kontakta dem.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av twit:

Felet behöver inte funnits från början, en vara som är undermåligt konstruerad och därmed benägen att gå sönder senare är precis lika behäftad med ett fel som en vara som är trasig redan när du plockar upp den är kartongen, det är bara lite luddigare i det senare fallet.
Glapp kan uppstå både vid kontakter eller för att någon av ledarna inuti kabeln med tiden slits sönder, vad som då klassas som tillverkningsdefekt och vad som faktiskt är rent slitage blir naturligtvis en gråzon. Här spelar priset en stor roll. Köper du ett par skor för 200:- förväntas de knappast hålla mer än en säsong på sin höjd, och att reklamera dem efter ett års användande för att de slitits kommer inte fungera. Betalar du däremot 1200:- för skorna och sömmarna börjar spricka efter några månader är det solklart ett reklamationsärende. Detsamma är applicerbart på hörlurar, de du köper på en bensintapp för 49:- och går sönder efter att du kört dem upp och ner i väskan ett tag kommer du ha svårt att reklamera (för att inte tala om att de låter för jävligt) men betalar du mångdubbelt mer skall lurarna klara normal hantering under en betydligt längre period.
Anser du att lurarna vårdats väl och de inte har några skador i övrigt tycker jag absolut du skall trycka på företaget igen med lite mer på fötterna, möjligheten att de vägrar är stor och då får du välja om du vill dra ärendet vidare eller om du vill kontakta tillverkaren. Jag vet inte hur Beyerdynamic ser på kundvård men det är ett gammalt företag som har ett gott anseende, så du har naturligtvis ingenting att förlora på att även kontakta dem.

Tack för tipsen! Har sagt till affären att jag hanterat dem mycket väl och att de plötsligt började glappa. Verkar dött lopp mot affären om jag inte vill börja dra in jurister eller liknande och det har jag inte tid eller pengar för, även fast det rent moraliskt kanske hade varit rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Stupo:

Verkar dött lopp mot affären om jag inte vill börja dra in jurister eller liknande

Allmänna reklamationsnämnden

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市中正區
Registrerad
Aug 2008

Om jag nu inte misstolkar allt gällande reklamationsrätt helt galet är reklamationer i fallet elektronik ganska enkla. Går de sönder utan yttre påverkan är det ett ursprungsfel, i princip. Det är inte tanken att konsumenter ska sitta med oscilloskop och leta taskiga ledningar på kretskort eller liknande.

Men det är min uppfattning. Det finns nog 7-800 uppfattningar till gällande konsumenträtt på Sweclockers.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Meantek, det du säger stämmer väldigt bra om vad som används som praxis hos de större handlarna - iaf de mer seriösa på nätet. Är det så att hörlurarna har börjat glappa och det inte finns några tecken på yttre åverkan så är det motivation nog för att påvisa att det var ett ursprungsfel, visar det sig att det finns tecken på yttre åverkan så kan det nog vara lite svårare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007

Notera också att "yttre påverkan" i det här fallet är väldigt öppet för tolkning, det kan betyda allt från lite skavd färg till bitmärken från en dobbermann.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Corsair H60 v2 || Antec Eleven Hundred || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar