Hur skickar jag ett SMS i från min iPhone, till en Android ägare som tidigare använt iOS?

Permalänk
Medlem

Hur skickar jag ett SMS i från min iPhone, till en Android ägare som tidigare använt iOS?

Hej. Har ett krångligt problem jag behöver hjälp med. Låt mig förklara:

Jag har en iPhone 5s, och min flickvän har en Nexus 5, hon har precis uppgraderat sig i från en iPhone 4. Nu när jag ska skicka ett sms till henne så kommer det enbart upp ett iMessage meddelande på hennes iPhone & iPad, inte på hennes nya Nexus 5. Däremot går det utmärkt för henne att skicka SMS till min iPhone.... Det känns som att jag har testat allt nu, går det inte skicka ett sms till henne längre? Jag vill ju självklart inte stänga av iMessage då jag har 100 andra kontakter som jag VILL skicka iMessage meddelanden till, men det verkar ju vara det enda sättet??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan inte välja vad för typ av meddelande du vill skicka i iMessage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej. Har ett krångligt problem jag behöver hjälp med. Låt mig förklara:

Jag har en iPhone 5s, och min flickvän har en Nexus 5, hon har precis uppgraderat sig i från en iPhone 4. Nu när jag ska skicka ett sms till henne så kommer det enbart upp ett iMessage meddelande på hennes iPhone & iPad, inte på hennes nya Nexus 5. Däremot går det utmärkt för henne att skicka SMS till min iPhone.... Det känns som att jag har testat allt nu, går det inte skicka ett sms till henne längre? Jag vill ju självklart inte stänga av iMessage då jag har 100 andra kontakter som jag VILL skicka iMessage meddelanden till, men det verkar ju vara det enda sättet??

Om jag inte minns helt fel så har du nog hennes nummer sparat som en iphone i kontakter. Om du går in i kontakter och ändrar henne till "vanlig kontakt" så bör det fungera.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Du kan inte välja vad för typ av meddelande du vill skicka i iMessage?

Vad jag vet så går det inte ändra något. iOS gör exakt som iOS vill...

Skrivet av HallonsyltarN:

Om jag inte minns helt fel så har du nog hennes nummer sparat som en iphone i kontakter. Om du går in i kontakter och ändrar henne till "vanlig kontakt" så bör det fungera.

Det låter oerhört rimligt, men har t.om testat radera kontakten HELT och problemet kvarstår :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet kan även lösas genom att hon avaktiverar sin iMessage-tjänst, vilket kanske är den bästa lösningen? Förutsatt att hon inte behöver smsa med sin iPad eller iPhone.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swing3r:

Problemet kan även lösas genom att hon avaktiverar sin iMessage-tjänst, vilket kanske är den bästa lösningen? Förutsatt att hon inte behöver smsa med sin iPad eller iPhone.

Instämmer med detta. Hon skall avaktivera Imessage tjänsten i sitt apple/itunes?-konto.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Forumledare

Borde hon inte kunna avaktivera sitt telefonnummer i imessage under "skicka och ta emot"? På så sätt kan hon fortsätta använda imessage från/till sin mail.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Borde hon inte kunna avaktivera sitt telefonnummer i imessage under "skicka och ta emot"? På så sätt kan hon fortsätta använda imessage från/till sin mail.

Detta borde också fungera. Personligen upplever jag dock denna funktionalitet som överflödig/förvirrande, speciellt när någon mindre teknisk individ i min närvaro råkar skicka mig ett iMessage via en mailadress. Men smaken är ju som baken!

Om det strular med iMessage även efter avaktivering i telefonen så kan det hända att hon behöver tanka iCloud-programet från Apple och även avaktivera iMessage via detta. Jag fick iMessages till min MBP ett par veckor innan jag insåg att iMessage på något vis fortfarande var länkat till denna, trots avaktivering i telefonen. Vet inte om detta berodde på skit spakarna (alltså att jag råkat klicka i att jag vill ha det så) eller om det är "by default".

Permalänk
Medlem

ibland blir tekniken för "smart" och gör det bara jobbigt för användaren...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpfittz:

Hej. Har ett krångligt problem jag behöver hjälp med. Låt mig förklara:

Jag har en iPhone 5s, och min flickvän har en Nexus 5, hon har precis uppgraderat sig i från en iPhone 4. Nu när jag ska skicka ett sms till henne så kommer det enbart upp ett iMessage meddelande på hennes iPhone & iPad, inte på hennes nya Nexus 5. Däremot går det utmärkt för henne att skicka SMS till min iPhone.... Det känns som att jag har testat allt nu, går det inte skicka ett sms till henne längre? Jag vill ju självklart inte stänga av iMessage då jag har 100 andra kontakter som jag VILL skicka iMessage meddelanden till, men det verkar ju vara det enda sättet??

Hon får inaktivera iMessage på hennes iPad och iPod efetrsom det bara går att skicka iMessage via iOS enheter, då dessa har tagit emot dem så är det att betrakta som skickat och mottaget.

Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer med detta. Hon skall avaktivera Imessage tjänsten i sitt apple/itunes?-konto.

Nej det ska hon inte, hon ska endast avaktivera det i dessa enheter som inte ska ta emot sms

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hon måste avaktivera imessage på sin Iphone annars är numret fortfarande länkat till imessage. Det skulle hon gjort innan hon flyttade simkortet till sin nya telefon.

Permalänk
Medlem

Ok tack för all hjälp, har suttit i timmar med detta nu. Har inte löst problemet än. Har avaktiverat iMessage i både hennes iPad och på hennes gamla iPhone, fortfarande samma problem.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ozo64:

Hon måste avaktivera imessage på sin Iphone annars är numret fortfarande länkat till imessage. Det skulle hon gjort innan hon flyttade simkortet till sin nya telefon.

Vet många som glömt detta med att stänga imessage och fått samma problem som TS när dom byter till Android.
Att det skall vara så omständigt med apple.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Limpfittz:

Ok tack för all hjälp, har suttit i timmar med detta nu. Har inte löst problemet än. Har avaktiverat iMessage i både hennes iPad och på hennes gamla iPhone, fortfarande samma problem.

Om jag inte minns fel så tar det en "stund" innan servrar släpper numret. Något som jag jag har testat är att ta bort telefonnumret från sitt apple-id, det känns som ändringarna går genom snabbare men det är nog bara som det känns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Ok tack för all hjälp, har suttit i timmar med detta nu. Har inte löst problemet än. Har avaktiverat iMessage i både hennes iPad och på hennes gamla iPhone, fortfarande samma problem.

Kolla detta. http://support.apple.com/kb/TS5185?viewlocale=sv_SE

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Ok tack för all hjälp, har suttit i timmar med detta nu. Har inte löst problemet än. Har avaktiverat iMessage i både hennes iPad och på hennes gamla iPhone, fortfarande samma problem.

Med simkortet i telefonen? Annars händer det inte mycket.

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Fungerar inte dock. Har testat att sätta tillbaka simkortet och sen stänga av iMessage, fungerar ej. inga sms kommer fram, den skickar fortfarande som imessage från min iphone

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om jag inte minns fel så tar det en "stund" innan servrar släpper numret. Något som jag jag har testat är att ta bort telefonnumret från sitt apple-id, det känns som ändringarna går genom snabbare men det är nog bara som det känns

Hyr tar du bort nummret från sitt apple-id? är desperat, testar allt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Vet många som glömt detta med att stänga imessage och fått samma problem som TS när dom byter till Android.
Att det skall vara så omständigt med apple.

Har testat, men det verkar inte hjälpa Kan det vara att det tar ett tag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kontakta supporten då så får de hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

hon ska gå in på sin gamla iphone och stänga av imessage i inställningarna så kommer alla som har iphone att skicka till hennes nya telefon istället för den gamla.

konstigt att det inte funkar eftersom att jag nyligen hade exakt samma problem och behövde bara stänga av imessage.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Alright så det verkar som att det fungerar nu. Som ovanstående sagt så måste man stänga av iMessage i den iPrylen som varit aktiverad innan MEDANS SIM kortet är i, sen måste man vänta ett bra tag, sen stängs imessage funktionen av.
Felet kan också ha berott på att min GF's nummer var registrerat under hennes icloud konto, tog bort det bara för att.

antar att hon inte kan aktivera iMessage nu i sin iPad va? Då kommer min telefon fortsätta skicka imessage till den ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Alright så det verkar som att det fungerar nu. Som ovanstående sagt så måste man stänga av iMessage i den iPrylen som varit aktiverad innan MEDANS SIM kortet är i, sen måste man vänta ett bra tag, sen stängs imessage funktionen av.
Felet kan också ha berott på att min GF's nummer var registrerat under hennes icloud konto, tog bort det bara för att.

antar att hon inte kan aktivera iMessage nu i sin iPad va? Då kommer min telefon fortsätta skicka imessage till den ?

Nej numret ska vara avregistrerat från imessage nu. Det är väl bara att prova?

Permalänk

Du kan också logga in på hennes Apple-konto och ta bort telefonnumret där och då kan inte iMessage använda det numret om det inte är kopplat till Apple-id men fortfarande så får hon iMessage om folk skickar till mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej. Har ett krångligt problem jag behöver hjälp med. Låt mig förklara:

Jag har en iPhone 5s, och min flickvän har en Nexus 5, hon har precis uppgraderat sig i från en iPhone 4. Nu när jag ska skicka ett sms till henne så kommer det enbart upp ett iMessage meddelande på hennes iPhone & iPad, inte på hennes nya Nexus 5. Däremot går det utmärkt för henne att skicka SMS till min iPhone.... Det känns som att jag har testat allt nu, går det inte skicka ett sms till henne längre? Jag vill ju självklart inte stänga av iMessage då jag har 100 andra kontakter som jag VILL skicka iMessage meddelanden till, men det verkar ju vara det enda sättet??

Det är inte så att du skickar meddelanden till henne i en gammal konversation som du har i Meddelanden-appen på din iPhone?

Pröva att starta en helt ny konversation så bör det skickas som SMS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andr3a$:

Det är inte så att du skickar meddelanden till henne i en gammal konversation som du har i Meddelanden-appen på din iPhone?

Pröva att starta en helt ny konversation så bör det skickas som SMS.

Har haft precis samma problem innan och detta funkar inte för mig. iPhonen matchar automatiskt ihop konversationerna. Mycket irriterande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Du kan också logga in på hennes Apple-konto och ta bort telefonnumret där och då kan inte iMessage använda det numret om det inte är kopplat till Apple-id men fortfarande så får hon iMessage om folk skickar till mailen.

Detta stämmer inte!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Min lösning hade helt klart varit att ge din stackars iphone till en fattig tiggare och istället köpt en vettig telefon

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Min lösning hade helt klart varit att ge din stackars iphone till en fattig tiggare och istället köpt en vettig telefon

Läs tråden! Hon har ju bytat telefon. Det är det som är problemet!

Permalänk
Medlem

om du skickar ett meddelande till någon som har imessage (blå bubbla) fast tex utomlands (utan datatrafik) ska det automatiskt skickas som SMS (grön bubbla) inom nån minut...
däremot kan man ju sätta en email-adress som mottagare... antar att då hänger meddelandet i luften tills man får "går inte att leverera" typ...
se så att du verkligen skickar till ett mobilnummer, gå till kontakter & skicka från numret där...
du skriver hon reggat med icloud-konto, så misstänker det är problemet

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti