Permalänk

nybörjare gällande vattenkylning

Hallå ja . Nu är de dags för vattenkylning i min nuvarande jetflygplan!

Är ut efter köpes råd och konfigurations sätt, så jag får s effektiv lösning som möjligt.

Sitter i nuläget på en FD r4 chassi med 2500k samt cfx 7970 Ghz.

Vad för leksaker rekomenderar ni att jag stoppar in? Överklockning kommer att ske till hyfsad hög grad.

De jag mest är intresserad av är väl en bra pump,reservoar, gpu/cpu block, Är dessutom sugen på klämma in dubbla 280. men värt?

gpu blocks verkar vara olika byggda beroende på tillverkare . Kanskegäller cpu blocks? Vill ha de optimala för att få så effektiv lösning då temperatur i min syn är viktig.

Är cpu blocks universala? Så vid eventuell ändring på mod status på mitt jetflygplan dvs upgradering . Går cpu blocket att återanvända?

Vit jag förståt är gpu blocks unika för varje typ av gpu model? Finns säkert universala? Är dem kassa iaf?

Några bra leverantörer att köpa dessa leksaker till mitt jetflygplan?

Har ej någon pris budget. Utan är ute efter bra robusta grejer som i framtiden kan användas i häftigare system som kommma skall!

Ser gärna en föklaring varför just den komponenten/ tillverkaren är att rekomendera då jag vill få bättre förståelse.

Visa signatur

Prick eller klick! Han eller du, vapenvård ger trygghet

Permalänk
Medlem

Har du ingen riktig budgetgräns, så köp 2 st 280 rads, så kan du få det hyffsat tyst. Angående GPU block. Det finns sådana som inte är modellspecifika, men dem kyler endast GPUn, dvs du måste lösa VRM samt minnen på annat sätt. Antingen köper man små kylflänsar man limmar på, eller så går det ibland att modda originalkylningen till att kyla de komponentera. Jag skulle köpt fullcoverblock ändå. Bra mycket snyggare, mindre fiddel och kortet är lättare att sälja sen när du uppgraderar. Ett limmat kort utan GPU kylning blir inte värst så mycket i andra hand.

Angående pump, gör inte som jag och köp en billigt. Köp en D5 direkt så slipper du ah en pump du tröttnat på som brevvikt (om det är låg ljudnivå du är ute efter dvs)

Permalänk

Ploppa i så mycket radiatorer det går i chassit. Så kan du klocka mer och köra fläktar i lägre fart.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

En 280 kan vara tight i toppen, kör en 30mm tjock 240 där.
I fronten får du plats med en 60mm tjock 280 rad om du plockar bort hdd burarna, sen kan du pressa in en tunn 120/140 i bak

Tyvärr är inte r4 det bästa chassit för vattenkylning, så om du har möjlighet så kanske du ska fundera på att byta chassi också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-