Permalänk

Nytt tangentbord, behöver tips/råd

Tja! Tänkte byta ut mitt nuvarande tangetbord (Razer lycosa) och är splitrad kring vad jag ska köpa för något. Eftersom detta jag har nu är ett lågprofil så har jag ju vant mig vid det. Är det värt att köpa mekaniskt, vad är det som är så mycket bättre? Och i så fall vilket? Eller ska jag gå på något nytt lågprofil? Har kikat lite på steelseries Apex i så fall, vad tror ni? Tankar och ideer fritt, spelar ingen roll vad det kostar utan bara släng på mig ideer och era tips!

Permalänk
Medlem

Fördelarna som jag ser med ett mekaniskt tangentbord är att de är mer hållbara och inte tappar känslan/blir svampiga i knapptryckningarna, vilket vanliga rubber dome tangentbord gör efter en tid. Sedan att du kan välja lite vilken känsla du vill ha i knapparna är också en fin fördel då man kan anpassa tangentbordet efter sin egna smak. Gillar du linjärt motstånd som känns mer som vanliga tangentbord väljer du Cherry MX Red brytare tex, men om du vill känna när tangenterna registrerar ditt knapp tryck så kan du välja Cherry MX Brown eller varför inte lägga till ett click ljud så du även hör när detta sker - välj Cherry MX Blue etc..

En annan fördel är att de mekaniska allt som oftast har stöd för Full N-keyrollover, vilket betyder att du kan trycka på hur många knappar som helst samtidigt och samtliga knapptryck registreras utan problem. På ett vanligt tangentbord så finns det oftast kombinationer av tangenter som fungerar samtidigt, vilket tvingar in dig ett visst mönster om du har mycket kombinationer tex, i spel som du vill använda samtidigt. Många lite dyrare robber dome tangentbord har dock på senare tid blivit bättre på detta, tex. Apex som du själv nämner, då tillverkarna börjat dela in tangentbordet i olika sektioner för att förbättra antal samtidiga knapptryck.

Men som sagt allting handlar ju om tycke och smak. Själv sitter jag numera på ett Topre tangentbord som är lite tystare än tex, Cherry MX Red och därför passar mig utmärkt som har familj. Bäst är väl att testa, men oftast har de mekaniska tangentborden högre kvalité och myclet längre livslängd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Cooler Master V650 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!