Spela upp film via usb, spela in ljud, kolla tv

Permalänk

Spela upp film via usb, spela in ljud, kolla tv

Hej!

Fråga 1:
Just fått mig en surfplatta genom jobbet. En Samsung galaxy tab S 10,5" 16gb wifi.
Om man kopplar in ett micro-usb, alternativt en konverter mellan ett vanligt usb-minne till micro-usb sladden som följer med, kan man då spela upp filmer? Alltså direkt från usb:t utan att behöva föra över dem till surfplattan?

Fråga 2:
Är medlem i ett band. Har en grym hemmastudio i lägenheten där jag spelar in solomaterial. Kan ju inte släpa med mig hela studion till replokalen för att spela in en snutt. Kan man via surfplattan koppla in ett externt ljudkort som man sedan mickar? Eller strular det med drivrutiner? Är ett rolands quad-capture kort. Sen om det funkar, funkar det med Cubase? Eller något annat program?

Fråga 3:
De flesta vet nog att flashplayer för android inte är det bästa. Finns det någon annan lösning än t.ex tv6play-appen för att kunna se på online-tv? Gärna med HD-kvalité då upplösningen på denna pryl är magisk!

Hoppas på snabbt svar!
Tack för mig!

Permalänk
Citat:

Fråga 1:
Just fått mig en surfplatta genom jobbet. En Samsung galaxy tab S 10,5" 16gb wifi.
Om man kopplar in ett micro-usb, alternativt en konverter mellan ett vanligt usb-minne till micro-usb sladden som följer med, kan man då spela upp filmer? Alltså direkt från usb:t utan att behöva föra över dem till surfplattan?

Det kallas för OTG har jag för mig och vet inte om samsung plattorna stödjer det men tror de går iaf.

Citat:

Fråga 2:
Är medlem i ett band. Har en grym hemmastudio i lägenheten där jag spelar in solomaterial. Kan ju inte släpa med mig hela studion till replokalen för att spela in en snutt. Kan man via surfplattan koppla in ett externt ljudkort som man sedan mickar? Eller strular det med drivrutiner? Är ett rolands quad-capture kort. Sen om det funkar, funkar det med Cubase? Eller något annat program?

tror det kan finnas adaptar så du kan koppla in valfri mic cia mic kontakten i 3.5mm pluggen hör hörlurar/headset.
http://www.ebay.co.uk/itm/3-5mm-Jack-Headphone-Microphone-Mic...

vet inte om plattan har mic i sin 3.5mm om den nu äns har nån 3.5mm telepropp men om du har valfri smartphone borde det gå att spela in med den.

Citat:

Fråga 3:
De flesta vet nog att flashplayer för android inte är det bästa. Finns det någon annan lösning än t.ex tv6play-appen för att kunna se på online-tv? Gärna med HD-kvalité då upplösningen på denna pryl är magisk!

puff puff pass på den frågan...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej! Fick tag på en konverter mellan micro-usb samt vanligt usb-minne. Det funkar. Nu till problemet!
Man vill ju köra en film i 1080p eller hur? Och i regel så är filen större än 4gb. Dock klarar filsystemet fat32 MAX 4gb.

Grejen är den att surfplattan har bara stöd för fat32 och inte ntfs.
Hur fan gör man då?

Edit: Testade formatera till exFat och det verkar funka