Vattenkylning - Finns det några fel i min skiss?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Roligt att du säger det när du sitter på rätt väldimensionerat system själv. Att rekommendera TS att köra systemet i fråga på bara en 240 rad är som att du skulle plockat bort din 240 rad och bara kört på 360 raden...

Förutom att det inte är i närheten av samma sak. Han har 2 st R9 290X och överklockad CPU.

Varför envisas ni... *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

Förutom att det inte är i närheten av samma sak. Han har 2 st R9 290X och överklockad CPU.

Varför envisas ni... *suck*

Vissa människor löser alla problem med att kasta pengar efter dem, så är det bara.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av LazerBrain:

Jag förstår inte varför alla fått för sig att man behöver mer än en 240 radiator för endast CPU och en GPU. Det går alldeles utmärkt att kyla detta och hålla sig på riktigt låga temperaturer. Själv ligger jag runt 45 grader på last. Mitt förra bygge kom jag upp i ca 60 grader, men det var bl.a. med sämre pump.

Bygg bra kylning istället för överdriven kylning!

45c last? I en stor kyl eller? Min testbänk med en 1080(9x120mm 3000rpm) rad går över 45c(22C rums temp) i last med tex 2600k @4.6. Då är det bara cpu som kyls och kör dubbla D5or på fullt.

Radden är en watercool och det är bland det bästa som finns att få tag på.

Permalänk

Som sagt vad är fel med att ha många radiatorer. Och LazerBrain kör ju oklockat inte undra på det att han ligger på 45c. Köra med vatten utan att klocka är som att lägga en straffspark utan målvakt.

Har man plats för rads så för bövelen använd så många ni kan. När min dator är på då hörs den inte men jag kan höra katten snarka på sängen bakom mig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Som sagt vad är fel med att ha många radiatorer. Och LazerBrain kör ju oklockat inte undra på det att han ligger på 45c. Köra med vatten utan att klocka är som att lägga en straffspark utan målvakt.

Har man plats för rads så för bövelen använd så många ni kan. När min dator är på då hörs den inte men jag kan höra katten snarka på sängen bakom mig.

Det är rule nr1, ta så stora rads du får plats med.

Hmm, aldrig testat oklockat så vet ej temps för det

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

45c last? I en stor kyl eller? Min testbänk med en 1080(9x120mm 3000rpm) rad går över 45c(22C rums temp) i last med tex 2600k @4.6. Då är det bara cpu som kyls och kör dubbla D5or på fullt.

Radden är en watercool och det är bland det bästa som finns att få tag på.

Det är trevligt att ni tvivlar på mina temps. Jag tar det som en komplimang

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

Det är trevligt att ni tvivlar på mina temps. Jag tar det som en komplimang

De tvivlar nog inte på temperaturerna, utan ni har helt enkelt olika uppfattningar om vad som är last

När du säger last så menar du ju normal belastning när man spelar lite eller pillrar med annat och de tolkar last som "total maxlast när man stresstestar worst case scenario med alla kärnor på 100% och CPU på minst 1GHz extra överklockning", vilket inte händer särskilt ofta utanför benchmarks/stresstester, men men...

Det är samma sak som när folk diskuterar vad som är att "maxa" ett spel och några tycker det är att köra i "hyfsat höga inställningar i runt 45 FPS eller så i snitt" medan andra tycker det är "Minst Full HD i allt på ultra och högsta anti-aliasingen i minimum 60FPS hela tiden".

Det blir lite lurigt om inte alla förklarar vad de menar med sina begrepp, bara, men så är det ju överallt i livet

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av LazerBrain:

Det är trevligt att ni tvivlar på mina temps. Jag tar det som en komplimang

Iofs beror det på vilken temp sensor man går efter, det är inte ovanligt att dom visar 10C fel. Har ofta 18c i realtemp med rums temp på 22C.

Säger inte att du ljuger eller så, men jag har testat ganska många cpus med enormt mkt mer kyl kapacitet än en 240 rad, förvisso aldrig oklockat.

Problemet med lite rad yta är när man tex spelar i flera timmar, då hinner vattnet bli ganska så varmt och tempsen kommer dra iväg. För kortare petioder av belastning är skillnaden minimal eller ingen.

Men idle temp på 30C och 45C i last rimnar illa, deltat är för litet. Är allt optimalt så brukar gpu(gpu sensorer brukar vara mera konsekventa än cpu) temp i idle ligga 2-3C över rums temp. Och vatten temp ska vara nästan samma som rums temp idle.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

De tvivlar nog inte på temperaturerna, utan ni har helt enkelt olika uppfattningar om vad som är last

När du säger last så menar du ju normal belastning när man spelar lite eller pillrar med annat och de tolkar last som "total maxlast när man stresstestar worst case scenario med alla kärnor på 100% och CPU på minst 1GHz extra överklockning", vilket inte händer särskilt ofta utanför benchmarks/stresstester, men men...

Det är samma sak som när folk diskuterar vad som är att "maxa" ett spel och några tycker det är att köra i "hyfsat höga inställningar i runt 45 FPS eller så i snitt" medan andra tycker det är "Minst Full HD i allt på ultra och högsta anti-aliasingen i minimum 60FPS hela tiden".

Det blir lite lurigt om inte alla förklarar vad de menar med sina begrepp, bara, men så är det ju överallt i livet

Även vid lätt last är dock 30C idle och 45C last, högst ologiskt

Permalänk
Medlem

Sen får man ju inte glömma vad för ljudnivå TS vill ha på datorn? Jag menar, med mer radiatoryta så kan man köra fler fläktar svintyst än att köra mindre radiatoryta med färre men högvarvigare fläktar för att i slutändan ha liknande temps men helt olika ljudnivåer. Själv ville jag ha en dator som är helt knäpptyst under load men som ändå har svala temps. Därför har jag valt att klämma in överdrivet mycket radiatoryta i min burk. Just nu en 360 och en 240 för CPU, har inte fåt tummen ur att sätta på GPU blocket jag nyss fått till mitt 780.
När jag körde 7950 CFX och cpu med samma rads så hade jag härligt tyst dator och svala temps.

Så i slutändan så handlar det om vad man vill uppnå för resultat med sin vattenkylning anser jag, finns väl inga större rätt eller fel så länge tempsen håller sig inom gränsvärden.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Hellre för mycket rad än för lite.
"Jobbigare" och behöva lägga till i efterhand än att fläska på lite extra.

Samt att ha mer radyta gör att man kan ha lite lägre rpm på fläktar med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Roligt att du säger det när du sitter på rätt väldimensionerat system själv. Att rekommendera TS att köra systemet i fråga på bara en 240 rad är som att du skulle plockat bort din 240 rad och bara kört på 360 raden...

Efter ett par timmar BF4 ligger min processortemp runt 65 grader (fläktarna ljudlösa), så jag hade lätt klarar mig utan lilla radiatorn. Det var dock mitt första vattenbygge så jag förstod inte bättre. Min stora rad är iof ovanligt väldigt fet.

Mängd radiatorer är en avvägning av kostnad (och utrymme) mot fläktvolym, dock så är det pumpen som för mest oväsen i mitt system.

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Tja, min processortem efter ett par timmar BF4 ligger runt 65 grader (fläktarna ljudlösa), så jag hade lätt klarar mig utan lilla radiatorn. Det var dock mitt första vattenbygga så jag förstod inte bättre.

Mängd radiatorer är en avvägning av kostnad (och utrymme) mot fläktvolym, dock så är det pumpen som för mest oväsen i mitt system.

Ett tips är att montera om pumpen med något vibrationsdämpande emellan samt sänka hastigheten på den om du kör på steg 4-5 för en D5a ska inte behöva låta mer än fläktar i ~500 RPM vilket är skapligt tyst

Och du hade nog klarat dig på en 360 rad som du säger, men med fläktarna i samma hastighet som nu hade du landat runt ~85-90 grader i temp vilket kanske inte är drömmen

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Ett tips är att montera om pumpen med något vibrationsdämpande emellan samt sänka hastigheten på den om du kör på steg 4-5 för en D5a ska inte behöva låta mer än fläktar i ~500 RPM vilket är skapligt tyst

Och du hade nog klarat dig på en 360 rad som du säger, men med fläktarna i samma hastighet som nu hade du landat runt ~85-90 grader i temp vilket kanske inte är drömmen

Kör den på läge 3/5 men vibrationer fortplantar sig...
Köpte tyvärr top och reservoar som sitter ihop, vilket gör det för tungt för vibrationsdämpande plattor.
Jag ska dock inte klaga - har lägre ljud i spel nu än gamla datorn i idle... (men i nästa bygge blir det separat top och res)

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Kör den på läge 3/5 men vibrationer fortplantar sig...
Köpte tyvärr top och reservoar som sitter ihop, vilket gör det för tungt för vibrationsdämpande plattor.
Jag ska dock inte klaga - har lägre ljud i spel nu än gamla datorn i idle... (men i nästa bygge blir det separat top och res)

En D5 som är dämpad ska vara ohörbar på nån meter även på full fart. Om man inte har extremt lågt bakgrundsbrus. Försöker alltid att rekommendera folk attt köra på pump och lös res, just av anledningarna du nämner. Det är samma med bayres, dom är svåra att få tysta också.

Jag ställer mina D5 på en skumgummi bit med tjock dubbelhäftande tejp på båda sidor.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 4790K och en GTX770 kyld med en 280x60 radiator.
Prime95 får upp CPU i max 60 grader efter en timma.
Furmark får upp GPU i max 45 grader.
Kanske fel tester? Vad vet jag. Det jag vet är att jag kör min Lain D5 i full speed monterad på gummifötter som medföljde kittet med EK res/top. Låter ingenting utanför lådan. Skruvar jag upp påfyllningen, så kan jag höra pumpen, inte annars.

Jag har inga temp givare i vattnet, så kan inte utala mej om delta. Men vid spel håller sej allt under 50 grader i alla väder.

Inner tjockleken på slang/rör behöver inte vara grövre än innerdiametern på kopplingarna. Det är snarare en fördel att få ett högre flöde genom systemet med inte för grova slangar.
Nu kör jag själv med 10mm innerdiameter (10/13 slang), men jag räknade på det och det räcker igentligen med 6mm innerdiameter för mitt system. (Skulle kanske se lite fjolligt ut.)
De flesta kopplingar/anslutningar i 1/4" brukar ha en innerdiameter på ca 8mm, allt över det i slang, är "overkill"

Så det kommer säkert räcka med TS förslag.
Men har TS plats, så kan han fundera på att byta från 240 till 280 radiator, på köpet får han ju tystare/större fläktar som kan skyffla mera luft. (En 280 är bara några kvadrat centimetrar från samma area som en 360)

Med det sagt, skall jag själv kompletera med en hälften så tjock (30mm) radiator till i taket, dels i rent show syfte, då jag får dra lite mera akryl. Dels för att jag tänk överklocka och inte vill att tempen skall vara den avgörande faktorn i hur långt jag skall gå.
(Jag behöver inte överklocka, hittar inget spel datorn inte klarar på höga instälningar. Jag bara måste )

Kort:
TS förslag funkar.
Om möjligt, byt 240 till 280. (360 ger några kvadrat cm till i yta, men det blir tre mindre fläktar som låter mer, istället för två större som låter lite mindre.)
Ha en reserv plan, ifall pump/reservoar inte rymms där du tänkt. Jag blev överaskad av hur stora grejerna är, när jag fick hem mitt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

En ensam 240 radiator kommer ha stora problem med att håla det kallt.

Stora problem va väll att ta i.... överklockar han inte GPU och CPU upp över öronen så kommer det inte vara några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Stora problem va väll att ta i.... överklockar han inte GPU och CPU upp över öronen så kommer det inte vara några som helst problem.

Hmmm, ska testa detta lite med 120mm och 240rad

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är mycket mer estetiskt tilltalande med enbart vertikala och horisontala slangar/rör. Ett tips bara:) byt ut en av 45 gradarna mot 2x 90 graders ist. Blir mycket snyggare:)

Mer radiatoryta är alltid bra, det innebär att du kan köra fläkten på lägre varv, vilket ger en tystare dator. Men det är ju inte jättedåligt med 240 rad... ta en så tjock rad du får plats med bara:)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Personligen tycker jag det är mycket mer estetiskt tilltalande med enbart vertikala och horisontala slangar/rör. Ett tips bara:) byt ut en av 45 gradarna mot 2x 90 graders ist. Blir mycket snyggare:)

Mer radiatoryta är alltid bra, det innebär att du kan köra fläkten på lägre varv, vilket ger en tystare dator. Men det är ju inte jättedåligt med 240 rad... ta en så tjock rad du får plats med bara:)

Skit i koplingarna, där de inte behövs. De kostar trots alt pengar, och innebär en restriktion, även om väldigt liten.
Dra slang rör, i så mjuka böjar det går, eller så det ser estetiskt rätt ut. (Vad det nu är för dej?)

Och Iwar har helt rätt när det gäller radiatorn.
Det som igentligen har störst betydelse, är att du köper på dej så stor kyl area som möjligt. En tjockare radiator har större area än en tun.
En 40mm tjock radiator har troligtvis två rör på varandra (Luften passerar två rör på sin väg genom radiatorn) medans en 60mm har tre, en 80mm har fyra osv...
Det du inte får med tjocklek på radiatorn, är större fläktar. Där emot är en tjockare radiator oftast en lite större broms för luft flödet, och kräver lite mera luft tryck från fläkten, för att denna skall få tryckt igenom luften.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!