Euclideon Unlimited Detail tillbaka med "världens mest realistiska grafik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Till och med Dear esther har väl en del del animation?
Svajande växter och vågor som rör sig exempelvis.
Sedan är väl ljus med bakomliggande tillämpning också en fråga. Hur fungerar skuggor och ljuskällor som från ficklampan eller abient occlusion i euclideons lösning?

Med den info vi har so far så går det kanske att göra en vingklippt version av dear esther men med högre upplösning. Det behöver inte vara dåligt, men helt animationslösa 3Dspel är väldigt sällsynt i dagsläget.

Sant förvisso, jag försökte bara vara lite motpol till all skepsis och jo det är svårt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Så varför fortsätter diskussionen som att de aldrig kommer att kunna producera animering eller realtidsbelysning? De har redan visat exempel på båda. Och de har utlovat att visa den nuvarande nivån av animrring i nästa video. Om sen det stämmer som Bruce Dell påstår att det kommer att vara den bästa animering vi sett återstår att se...

Permalänk

Jag har kört deras program på mitt företag med scanning från Göteborgs gator och det är imponerande, tro mig. Jag har jobbat med punktmoln i 8 år. Prestandamässigt att hantera stora mängder punktdata så slår de andra verktyg med hästlängder! Jag stöter på så mycket problem med just detta i andra programvaror att jag blir helt förstummad att inte deras teknik redan finns i överallt. Vissa tar hutlöst betalt för sina programvaror (vi snackar licenser för 100kkr st) men har lösningar för punktmoln som är helt värdelösa.

Jag tror inte de har en chans i spelindustrin men däremot borde de satsa 100% på 3D-dokumentationsindustrin för statiska miljöer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Sant förvisso, jag försökte bara vara lite motpol till all skepsis och jo det är svårt

Yeah. Bra grej. En del av kritiken är inte riktigt befogad.

Skrivet av Storflin:

Så varför fortsätter diskussionen som att de aldrig kommer att kunna producera animering eller realtidsbelysning? De har redan visat exempel på båda. Och de har utlovat att visa den nuvarande nivån av animrring i nästa video. Om sen det stämmer som Bruce Dell påstår att det kommer att vara den bästa animering vi sett återstår att se...

Jaså de kan hantera realtidsbelysning och animation på ett bra sätt?
Det har jag missat. Och de flesta andra också verkar det som.
Har du några källor på detta?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, Söderbäck, jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:
"De har redan visat exempel på animering från en mycket tidig version av motorn (10 år gammalt. Visas i följande intervju 5.30 in, och 9.00 in i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=JVB1ayT6Fdc ) De har även visat ett mycket grundläggande exempel på att motorn kan utföra belysning i realtid ( 32.32 in i följande klipp https://www.youtube.com/watch?v=j5vbLmH8YS0 ) Sen återstår hur mycket de har lyckats att förbättra teknologin sedan dess, och om det stämmer som Bruce Dell påstår att det är världsklass på det."

Det många i början var tveksamma till var om det överhuvudtaget skulle gå att animera punktmoln. Det gör det alltså. Däremot är det fortfarande oklart hur mycket de lyckats förbättra tekniken från de första testen med animering som man kan se i videoklippen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

F.ö. har de lagt upp en till video med Solidscan. https://m.youtube.com/watch?v=DbMpqqCCrFQ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storflin:

Ja, Söderbäck, jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:
"De har redan visat exempel på animering från en mycket tidig version av motorn (10 år gammalt. Visas i följande intervju 5.30 in, och 9.00 in i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=JVB1ayT6Fdc ) De har även visat ett mycket grundläggande exempel på att motorn kan utföra belysning i realtid ( 32.32 in i följande klipp https://www.youtube.com/watch?v=j5vbLmH8YS0 ) Sen återstår hur mycket de har lyckats att förbättra teknologin sedan dess, och om det stämmer som Bruce Dell påstår att det är världsklass på det."

Det många i början var tveksamma till var om det överhuvudtaget skulle gå att animera punktmoln. Det gör det alltså. Däremot är det fortfarande oklart hur mycket de lyckats förbättra tekniken från de första testen med animering som man kan se i videoklippen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nice! Nu när jag ser det känner jag igen animationsvideon från förra vändan för några år sedan. Ljusdelen var ny för mig däremot.
Hade varit intressant att få se om de kommit längre med de andra delarna också. Men det kommer väl längre fram kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Majora:

Bill gates har själv sagt att det där inte är citat från honom.

Ber om ursäkt om någon tar illa upp, men den som tror på Euclideon är en idiot. Hur många gånger har de kommit med samma utlåtande som de gör nu? Jag tror jag ialalfall har sett åtminstone 2 tidigare artiklar på Sweclockers om Euclideon och hur de lovat denna "obegränsade grafik", för några år sen var det ju bara "nån månad kvar" innan de skulle släppa sin motor

Haha jag måste vara en idiot som kör deras motor på min jobbdator då:) 10 miljarder punkter från 500 laserscanningar flyter lika bra som en film. Komprimerat till 8GB, det är ungefär 5 gånger mindre än konkurerande punktmolnsformat. Det går inte ens att zippa ner ett moln till den storleken vilket betyder att de har en smart komprimeringsalgoritm bakom dessutom. Jag hade kunnat fylla vår server med 10TB data, hade inte gjort någon skillnad i laddtid. Det är vad som menas med unlimited..

Men nu jobbar jag inte med spel utan 3D-dokumentation så vad de gör med den branschen låter jag vara osagt. Men tror på dem gör jag!

Permalänk

Finns det några nyheter om Euclideon?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer