Euclideon Unlimited Detail tillbaka med "världens mest realistiska grafik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Då även denna teknik har vissa nackdelar så är mina funderingar, borde det inte gå att integrera denna teknik i en vanlig polygonbaserad grafikmotor? På så sätt så kan man ju få det bästa av två världar.

Det går säkerligen, men alla problem kvarstår. Dvs att allt voxelbaserat är statiskt med avseende på rörelse och ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Exakt, väntar bara på alla självutnämnda grafik/fysik-experter nu som proklamerar att detta inte är möjligt och att det är fusk och fan och hans moster.

Here I come!
Jag tror definitivt inte att det dom visar är fusk. Däremot är det dom påstår sig kunna göra (inte vad dom visar) förmodligen hästskit.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla skriver massor om hur detaljrikt "real world video"n var, för det var den inte. Det handlade inte om ljussättning eller bristen på animationer. Det var just detaljrikedomen som satte gränsen. Om du kollar på tex buskarna utanför tegelstens huset så ser du att dessa är oerhört tråkiga och ihåliga. Om du kollar på kanterna på inomhusscenerna så är det inte alls rakt nog.

Inte alls snyggt nog för att kunna lura någon att det är verkligt, inte ens om du har detta i en snabb shooter. Kanske i ett bilspel där motion blur tar bort nästan alla tråkiga kanter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Här har ni våran scan av Avenyn i Göteborg; 1.3 miljarder punkter och detta var för 18 månader sedan...
https://www.youtube.com/watch?v=mP7dXg-wMTA

P.S
Hellre UT4 eller CryEngine för spel & VR.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte vara den enda här som någonsin haft idén tidigare.

Permalänk

Bill Gates sa dock att vi kommer se 10ghz CPUer runt 2014, och vi ser hur det gick.
http://www.tomshardware.co.uk/gates-processor-GHz,news-25877....

Dock klandrar ja han inte, utvecklingen gick avsevärt snabbt då, så lätt troligt.

Men för Euclidion, ja är väl den enda som gick på att det var verkligt. Dock får ja försöka skylla på inbillning samt dålig video (tack youtube;P!). Fast aa går på massa grejer när ja ser nya motorer, tycker dom flesta ser verkliga ut så länge ja inte ser Side-by-Side.

Utöver det hoppas jag att dom går igenom på något sätt. Även om Spel inte fungerar ser det bra ut på Byggmarknaden, dock hoppas jag på Spel som alla andra. Kan inget om systemet så att folk säger att man är dåre som tror på det etc, säger mig ingenting, ja tror på det ja ser;D

Permalänk

Var det inte över två år sedan dom gick ut och sa att dom skulle ha en färdig produkt ett år eller något åt del hållet. Och sedan inte ett ljud från dom tills nu när dom egentligen fortfarande inte kan visa upp något som folk undrat över dvs icke-statiska miljöer med animationer och dynamiskt ljus. Låter som en bluff eller bara överdimensionerad hype och marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Jag tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Har svårt för att se hur John Carmack skulle ha mindre kunskap om grafik och spelmotorer än det här teamet.

Jag skulle snarare vilja säga att jag INTE tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Då även denna teknik har vissa nackdelar så är mina funderingar, borde det inte gå att integrera denna teknik i en vanlig polygonbaserad grafikmotor? På så sätt så kan man ju få det bästa av två världar.

Novalogic hade sin Voxel Space motor runt 1998 där de blandade voxel terräng med polygoner. Användes i spel som Delta Force, Commanche, Armored Fist 3.

Så går gör det nog men frågan är ju lyckat resultatet blir. Vill minnas att i alla de spelen kändes det som två olika spelmotor brottades om att vara på skärmen samtidigt. Voxlarna var så klart även helt statiska vilket inte hjälpte problemet.

Permalänk
Medlem

Euclideon är inte ett Hoax men dom är enbart Hype för att fiska uppmärksamhet, och dom använder den mest otänkbara person att göra reklam med. När han visar spel motorer som fula i jämförelse så ser han lite dum ut, dessa spel motorer klarar av inte bara av snygg grafik, dom klarar även av fysiska grejer, animationer och förstörbara miljöer, samt olika saker i realtid.

Om han ska attackera spel så är det bäst att han visar upp något bättre istället för att säga att han har något bättre. Har dom inget bättre att komma med så tycker jag att dom kan stanna i deras statiska värld och sluta hypa i Gaming communityn.

Permalänk
Medlem

De kändes rätt mycket som bluff när de var i farten sist, men nu börjar det kanske luta åt att det faktiskt finns något substansiellt bakom det hela.
Visst, allt kanske inte är perfekt, speciell inte ljussättningen, men förutom det så är det ju faktiskt ganska snyggt.
Kul med lite nya approacher till datorgrafik iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Det är ett felaktigt citat. Så här är det riktiga citatet.

Citat:

I laid out memory so the bottom 640K was general purpose RAM and the upper 384 I reserved for video and ROM, and things like that. That is why they talk about the 640K limit. It is actually a limit, not of the software, in any way, shape, or form, it is the limit of the microprocessor. That thing generates addresses, 20-bits addresses, that only can address a megabyte of memory. And, therefore, all the applications are tied to that limit. It was ten times what we had before. But to my surprise, we ran out of that address base for applications within—oh five or six years people were complaining.

Källa: http://americanhistory.si.edu/comphist/gates.htm

Dvs. Bill Gates sa att det var en begränsning som hårdvaran orsakade men han var förvånad att det gick så fort att nå den gränsen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Jag tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Det där är väl bara en seglivad nätskröna? Taget ur kontext och felciterat. Visserligen slagkraftigt, men helt fel ;).

Skrivet av Ertiyed:

Har svårt för att se hur John Carmack skulle ha mindre kunskap om grafik och spelmotorer än det här teamet.

Jag skulle snarare vilja säga att jag INTE tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Möjligheten finns väl att John Carmack inte är allvetande när det kommer till grafik och att de snarare har kunskap inom olika områden här.
Med detta sagt så är jag också skeptisk till tekniken i just spelmotorer tills det finns något körbart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Bill Gates sa dock att vi kommer se 10ghz CPUer runt 2014, och vi ser hur det gick.
http://www.tomshardware.co.uk/gates-processor-GHz,news-25877....

Dock klandrar ja han inte, utvecklingen gick avsevärt snabbt då, så lätt troligt.

Men för Euclidion, ja är väl den enda som gick på att det var verkligt. Dock får ja försöka skylla på inbillning samt dålig video (tack youtube;P!). Fast aa går på massa grejer när ja ser nya motorer, tycker dom flesta ser verkliga ut så länge ja inte ser Side-by-Side.

Utöver det hoppas jag att dom går igenom på något sätt. Även om Spel inte fungerar ser det bra ut på Byggmarknaden, dock hoppas jag på Spel som alla andra. Kan inget om systemet så att folk säger att man är dåre som tror på det etc, säger mig ingenting, ja tror på det ja ser;D

Vi har ju 10Ghz processorer (typ) om man lägger ihop kärnorna iaf 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Oh wow nu kan man äntligen investera i denna guldgruva! Vart la jag checkhäftet nu då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara försvinna eller producera nånting realtidsanimerat som rör på sig ....utan den biten faller hela rasket i förutom vissa fall av forsking där man vill studera högupplösta modeller och där finns redan liknande tekniker.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Var jag den enda som såg med förbundna ögon direkt att det var datagjort då han sa att det var riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Möjligheten finns väl att John Carmack inte är allvetande när det kommer till grafik och att de snarare har kunskap inom olika områden här.
Med detta sagt så är jag också skeptisk till tekniken i just spelmotorer tills det finns något körbart.

Visst kan det mycket väl vara så. Ingen är allvetande. Vi får se vad framtiden utvisar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Jag tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Förutom att Gates aldrig sa det, det är en myt.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant med VR och detta men Unreal kommer uppenbart användas mer än denna motorn .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig fungera till ett spel / spel motor inom dom närmsta åren då det endast fungerar på statiska objekt, hade blivit för mycket för en dator att i real time rendera up rörade objekt som samtidigt ska påvärkas av olika ljus källor samt fysik.
Sen om man kollar deras äldre videos så använder dom ju samma modeler och texturer bara att dom är kopigerade och ligger på andra map kordinater vilket förklarar varför dom ej använder så mycket dator kraft, ett trick som man brukar använda när man bygger teränger till spel.
Samt att man saknar hur färger och ljus på alla olika objekt interagerar med varandra.

Därimot kan jag se användningen innom CAD, och hade gärna sett google maps använda denna typ av teknik

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att videon känns otroligt oseriös?

- Först visar han clip på grafikutvecklingen genom tiderna för en "hype buildup" ehh, okej antar jag?
- En övergång till ett modernt spel som ser okej ut men inte är något jämfört med t.ex. Crysis 3, stark fokus på de största grafiska bristerna.
- Sedan börjar han babbla om statistik och hur han slösat 1½ minut av min tid och skit? WTF? Kom till saken i stället för att slösa ytterligare nästan en half minut med att babbla om hur du borde komma till saken........
- "What if I told you what you've been watching are not video clips from the real world at all?". Det förklarar varför alla "videoklipp" såg så konstiga ut.
- Lite mer än 2 minuter in i videon ska han tydligen äntligen förklara tekniken istället för att babbla om onödig skit.
- "Bla bla respekt, bla bla stora grafikföretag"
- Bilder på vanliga program i grafikindustrin som förklaras ha ett gemensamt problem: Samma sak som vi har sedan 4 år tillbaka sagt att vi har lösningen för!
- "Bla bla AAA spel, bla bla tänk om man kunde göra såhär (hinthint det kan vi!)" Och så visar han bilder på random populära spel.. Vad i hela friden har WoW och Starcraft att göra i en video som ska handla om realistisk grafik? Och Destiny var väl, f.n. konsollexklusiv så grafiken där är ju ganska begränsad... "bla bla 1000 anställda som endast skapar grafik"...
- ca 40 sekunder efter han sa att han skulle förklara deras teknik berättar han äntligen något som faktiskt betyder något och inte bara försöker skapa hype för deras teknik.. Hmm, 3D-skanner.. hittade du bilderna på google? Av Zoller+Frölichs logotyp nere i hörnet antar jag att klippet är från en av Z+F's techdemos.
- "Just det, jag glömde berätta vilka vi är, vi gjorde en video för typ 4 år sedan som skapade en massa prat. De flesta sa att våran teknik inte var möjlig, men de hade fel bla bla bla bla bla" Skulle du inte berätta om hur tekniken fungerar? Du har spenderat ytterligare 2 minuter av min tid och allt du faktiskt berättat är att det finns något såsom en 3D-skanner..
- "Våran teknik används faktiskt av stora företag runtom i världen" Konstigt då att jag aldrig sett det.. och om det verkligen var sant, varför gör du nu den här videon som visar hur mycket bättre den här tekniken är jämfört med dagens teknik?
- "Tekniken fungerar genom att vi tar en laserskannad bild som vi uppgraderar (hur?), förfinar, "remodulerar" färgen genom att jämföra olika vinklar, komprimerar och streamar från hårddisken eller till och med från internet" Låter som han bara rabblar upp massa häftiga ord här...

Gillar hur han säger att de kan göra så mycket mer än det (imho ganska så oimponerande) som visades och att mer kommer i nästa video (i den här takten lär det dröja till 2016 eller 2017!)

Permalänk
Medlem

1. Det såg ju inte så imponerande snyggt ut (än då iaf)
2. Han som pratar låter c:a 1000ggr mer kaxig än trovärdig.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det såg imponerande ut ända tills de zoomade in på just detaljerna.

Detta var mycket bättre: http://www.sweclockers.com/nyhet/19251-spelmotorn-mizuchi-lov...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lite svepande vyer över statiska scener...precis som tidigare. Inget nytt alls.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fan va sjukt. I går tänkte jag, "När ska Euclideon visa något nytt?".

Permalänk
Medlem

Snyggt, men det laggade rätt mycket på konsolen de visade grafikmotorn på. Varför inte använda tangentbordet och datormusen som låg precis framför/bredvid dem, så att de kunde visa vad grafikmotorn egentligen går för!?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jo som andra säger så såg man direkt att det var 3d-renderat och inte filmat i verkligheten så lite väl hypat kanske.

Permalänk
Medlem

Dödstråkigt säljsnack utan substans, igen.
"Åh, vår motor är så förpillrat bra att vi kan visa statiska miljöer som ser OK ut!"

Nej. Jag köper det inte. Sedan kändes videon allmänt oseriös. Kaxig talare som fumlar runt och pladdrar om till synes ingenting samtidigt som kontrasten mellan deras motor och verkliga program tar slut vid jämförelser med World of Warcraft, Sims och StarCraft.

Vad i hela...

Permalänk
Medlem

Humm undrar vad Bruce Dell menade med denna video.
Att laser är bra för o scanna in verkliga miljöer eller bara rent fiskande?
Nää nu får väl Bruce Dell komma ut med något verklighetstroget som spel bolagen är intresserade av.
Mycket snack men liten sandlåda.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!