Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

DS380 - Styra om luften?

ja det blev ju lite varierande längder på kablaget så sata-kablaget behöver vi inte kommentera, orkade helt enkelt inte göra det snyggare när jag insåg att kablarna ibland var extremt förlånga och ibland extremt korta..hade tänkt bunta ihop dom till en tjock stam som jag gjorde ifrån moderkortssidan..

sedan fick ja tips om att det fanns jätte tunna satakablar, iofs blir det några hundra att köpa 12st sådanna, men, men...

det jag sett nu är att diskarna ligger runt 40-45*C vid lågintensivt arbete mot diskarna..funderade på om man provisoriskt bygger av tex kartong, väggar vid insugsfläktarna och trycker luften igenom diskracket, så kommer luften ut på andra långsidan som är öppningsbar, men då misstänker jag att 140mm fläkten ibak som sitter på samma sida snabbt evakuerar den luften som sedan ska kyla moderkortet..

som det ser ut just nu är kylningen inte direkt bra av varken diskracket, eller moderkortet, men det duger ju till det som sitter i nu.. hade man däremot haft massa diskar, och en fet prolle med hög TDP samt ett värstinggrafikkort misstänker jag att det kan vara rätt dålig kylning i den här lådan... anledningen till att jag började titta på detta är att moderkortet, processor och diskar alla ligger runt 40grader, men luften in och luften ut, den blåser faktiskt kallt, så det känns som det inte är allt för mycket värmeavledning... mer 3st fläktar som snurrar och inte gör så mkt nytta som dom kunde ha gjort..

det här är väl kanske igentligen något som kräver rätt mkt uträkningar och skit för att kunna effektivisera men fråga är väl lite är det något som är dumt att hålla på med, hade det varit möjligt hade nog silverstone satt in plast som styr luften fram o tillbaka från insug via diskrack till mobo för att kyla den sidan oxå..