Lenovo y50 - i5-processor, flaskhals?

Permalänk
Medlem

Lenovo y50 - i5-processor, flaskhals?

Är ganska inställd på att köpa en y50-70. Den här modellen kostar bara 7459 med mecenatkortet på Dustinhome, vilket jag tycker verkar riktigt prisvärt! https://www.dustinhome.se/product/5010796115/y50-70-ci5-28-8g...

Jag är dock rädd för att processorn inte håller samma klass som grafikkortet, som ska vara bland de starkaste idag till laptops, och om det därför kanske skulle vara bäst att köpa en y50 med i7-processor.

Jag vill gärna att den ska kunna spela de senaste och mest krävande spelen i alla fall tre år framåt. (Dock inte nödvändigtvis på max, men gärna på high i alla fall.) Kommer processorn palla med CPU-krävande spel som t.ex. BF: Hardline på höga inställningar?

Ett annat alternativ är kanske att byta till en i7-processor när jag känner att i5:an inte hänger med längre. Men det går kanske inte...?

Permalänk

Köp en y50 med i7 processor. Det är bäst

Permalänk

Ifall du vill köra spel som T.ex. Battlefield Hardline på high så skulle jag starkt rekommendera att skaffa datorn med I7an då det är lite av en riktlinje i Battlefield spelen att ha en så stark cpu som möjligt och i en laptop så är det bäst att ta så mycket prestanda som man kan vid köptillfället då man måste köpa nytt när datorn blivit för gammal. Tror att du kommer bli efterklok och undra varför du inte tog versionen med I7 i framtiden om du skippar den nu, kanske är lockande att spara lite pengar nu, men det är bättre att betala lite extra nu och se det som en investering för att slippa köpa en ny dator igen om ett år eftersom du sparade in lite på CPUn. Jag har nyligen köpt en XMG C404 och har skrivit en recension om den. Du kan skippa ner till spel segmentet när jag skrev om att spela BF4 (Hardline är ungefär lika svårt att köra då jag körde betan, dock så körde jag det på den stationära) på laptopen. Detta skriver jag då C404 är väldigt lik y50-70 prestandamässigt (GTX 860m+I7 4710). GTX 860m kommer dock i två versioner och dessa är Kepler (Gamla arkitekturen) och Maxwell (Nya arkitekturen). Tror inte att prestanda skillnaden mellan dessa två kort är allt för stor eftersom de fortfarande säljs under samma namn, men det finns nog en skillnad och det kan vara värt att veta om.

- http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W