Lurad av Google

Permalänk
Skrivet av MBMB:

Jag är ändå nyfiken.

Det rör sig om ett tresiffrigt belopp så det är inte stora pengar det handlar om men jag har kämpat rätt mycket med att skapa mina appar, så jag vill ändå ha tillbaka pengarna som jag rättvist har tjänat.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Om du har otur så är det inte du eller Google som åker dit för detta utan det är dina föräldrar som är ansvariga för dig som måste hantera detta med Google.

Barn skall inte ha med företag att göra - det är därför vi har lagar för sådant. Om dina föräldrar vet vad du håller på med och tillåter detta utan att ha skrivit på så har dom bristit i inte bara uppfostran utan även sitt ansvar.

Man har EGET ansvar i detta land även om alla vill försöka påskina att så inte är fallet. Google beter sig som svin - vad är nytt med det? De ingår distansavtal som de inte får göra med någon som inte får ingå avtal - det som händer om du för detta vidare är snarast att det avskrivs samt att om det blir några påföljder är det dina föräldrar som blir svarande elelr drivande i det hela. Från våra lagars håll kommer du knappast att ha någon rätt till ersättning - utan snarare så att Google kan åka dit på något om avtal med minderåriga.

Du har fått din första dyra läxa i hur det är att bli vuxen - det må svida - men nästa gång: gör om gör rätt och se till att ha ditt på det torra - ALLTID då kan du alltid få hjälp, och även kräva hjälp.

Jag är 15 år gammal, har precis börjat läsa på gymnasiet, är redan klar med all gymnasiematte och ska påbörja att läsa matte på universitetet. Jag kan ett flertal programmeringsspråk på väldigt hög nivå, och redan snart ska jag starta ett eget företag inom IT-branschen. Så enligt mig har jag fått världens bästa uppfostran av mina föräldrar, som satsat både tid och massvis av pengar på kurslitteratur för att jag ska ha de bästa förutsättningarna att utvecklas i livet. Så du bör inte uttala dig om mina föräldrars uppfostran.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Det rör sig om ett tresiffrigt belopp så det är inte stora pengar det handlar om men jag har kämpat rätt mycket med att skapa mina appar, så jag vill ändå ha tillbaka pengarna som jag rättvist har tjänat.

Okej, surt. Hoppas du får tillbaka pengarna. Vad är det för appar du har gjort?

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Precis som du påskiner, vi borde ha bättre lagar som skyddar minderåriga. Om någon kan formulera ett kontrakt så kan de också se till att det inte är minderåriga som blir den ansvariga parten utan målsmännen. Minderåriga som lurats in i arbete utan målsmans tillstånd borde få ut den ersättning de blivit lovade samt att den som lurat dem att skriva ett avtal riskerar att åka dit. Det är skamligt om Google utan påföljd kan ta pengarna för TS. Ännu mer skamligt är det om de utnyttjar möjligheten att göra det istället för att hjälpa TS. Ett så stort bolag som Google är och de kan inte betala ut pengarna till TS eller dennes målsmän, om det nu rör sig om ett tre, fyra eller femsiffrigt belopp. En spott i havet för dem, en mindre katastrof för TS. Det hade varit bättre att erkänna att deras system innehållit fel och att minderåriga kunde registrera sig utan målsmans tillstånd än att låsa ut dem och behålla deras pengar.

Men det är också en balansgång mot att skriva lagar som omvandlar minderåriga till bäbisar som inte får ta något som helst ansvar. Därav att jag påpekade tidigare vikten av att ge unga, minderåriga ansvar att styra över lämpliga bitar. Det skall målsman och minderårig avgöra och inte en lagtext.

Jag får tacka dig så hemskt mycket för att du håller min sida och förklarar för alla andra hur felaktiga deras åsikter faktiskt är. Jag känner på mig att vi har mycket gemensamt, jag känner ju inte till din ålder, men du är förmodligen äldre än mig och har större livserfarenhet, så du är den enda personen som jag känner att jag kan ta råd av och som verkligen vill hjälpa mig.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Han var under 15 och därmed inte ens straffmyndig när han ingick avtalet. Det går inte att lägga ansvaret på TS.

Vadå? Det är ju inget straff vi talar om utan att han inte är gammal nog att gå med i avtal därför kan han inte kräva pengarna

Permalänk
Medlem

Som flertalet påpekat kan en omyndig person EJ ingå avtal, oavsett vad vi tycker om saken så är det användarens (TS) ansvar att vara införstådd kring gällande lagar och regelverk. Även om vi kan förstå besvikelsen så har faktiskt Google inget som helst ansvar eller skyldighet att ge tillbaka några pengar/tjänster eftersom detta avtal TS ingått är ogiltigt eftersom han är omyndig.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag får tacka dig så hemskt mycket för att du håller min sida och förklarar för alla andra hur felaktiga deras åsikter faktiskt är. Jag känner på mig att vi har mycket gemensamt, jag känner ju inte till din ålder, men du är förmodligen äldre än mig och har större livserfarenhet, så du är den enda personen som jag känner att jag kan ta råd av och som verkligen vill hjälpa mig.

Jag tycker du förtjänar pengarna, hade själv blivit sur om det hände något liknande, men det är liksom så det ser ut när det gäller lagar osv så tvivlar på att man kan göra något alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag får tacka dig så hemskt mycket för att du håller min sida och förklarar för alla andra hur felaktiga deras åsikter faktiskt är. Jag känner på mig att vi har mycket gemensamt, jag känner ju inte till din ålder, men du är förmodligen äldre än mig och har större livserfarenhet, så du är den enda personen som jag känner att jag kan ta råd av och som verkligen vill hjälpa mig.

Jo, tack! Det känns som att stå mitt i en hagelstorm och föra diskussionen. Vissa verkar ha glömt hur det var att vara minderårig och stöder hellre gratis ett storföretag som har massor av välbetalda jurister än de individer som blivit överkörda.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Erwya: Det handlar inte om smutskastning, men det är en vriden och inte verklighetsförankrad liknelse så därför så blir den löjlig i min mening, var inte mening till något personangrepp eller förlöjligande av nån person - bara att få slut på den liknelsen, för den är inte giltig på så många olika punkter.

Det som verkar missas här - och det är inte så att jag är emot TS på något sätt, tycker rent moraliskt att Google bara kunde ta och lösa detta - men det är inte så att TS har utfört ett jobb åt Google, det är den tankebanan som blir fel här. TS har ingått ett avtal som innehåller begränsningar, rättigheter och skyldigheter gällande båda parterna - det är inte ett arbetsgivare/arbetstagare-förhållande, och det är faktiskt väldigt viktigt i detta fallet.

Sen så spelar det faktiskt inte roll om det stod en ålder på kontot - jag hade personligen tyckt att det är en koll som borde göras, men det kan finnas diverse praktiska såväl som juridiska skäl att det inte görs - om man som tjänsteutnyttjare faktiskt ingår ett avtal där man intygar att man är över 18 år. Sen kan man klaga på att informationen inte varit tydlig, det borde ha varit en ålderskontroll som var knutet till kontot etc, och jag skulle nog hålla med på alla dom punkterna.

Men grunden till att det verkar vara väldigt olika syn på detta från "2 olika läger" så att säga är att i en lägret så ser man TS som en arbetstagare som har utfört ett arbete - och därför borde ha betalt för detta, och i andra lägret så ser man TS som en person som nyttjat en tjänst som ett företag har tillhandahållet (att den tjänsten gör det möjligt för TS att tjäna pengar är faktiskt oväsentligt), och sedan har ena parten upptäkt att den andra parten har brutit mot en av avtalspunkterna.

När det kommer till potentiellt brott som Google kan tänka sig begå (och detta är som jag sa potentiellt) så skulle det kunna vara just så att om dom betalar ut pengar till någon med bakgrund till ett ogiltigt avtal med omyndig person så skulle det kanske kunna ses som att man faktiskt från Googles sida menar att avtalet var giltigt och därför har hedrat ett avtal med vad dom du "vet" är en omyndig person - något som är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jo, tack! Det känns som att stå mitt i en hagelstorm och föra diskussionen. Vissa verkar ha glömt hur det var att vara minderårig och stöder hellre gratis ett storföretag som har massor av välbetalda jurister än de individer som blivit överkörda.

Vi för inte diskussionen KÄNSLOMÄSSIGT utan efter vad REGLER och LAGAR säger, men självfallet är det ju tråkigt att TS blir drabbad av detta.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

...så skulle det kanske kunna ses som att man faktiskt från Googles sida menar att avtalet var giltigt och därför har hedrat ett avtal med vad dom du "vet" är en omyndig person - något som är olagligt.

Det är knappast olagligt för dem att hedra ett avtal de ingått med en minderårig person, det som är olagligt är för dem att kräva att den minderårige skall hedra avtalet.

De enda fall där det skulle kunna vara olagligt för google att hedra avtalet är om det gäller t.ex. alkohol/vapen, men det beror då på alkohol- resp. vapenlagstiftningen och inte på avtalslagar/-regler.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag är 15 år gammal, har precis börjat läsa på gymnasiet, är redan klar med all gymnasiematte och ska påbörja att läsa matte på universitetet. Jag kan ett flertal programmeringsspråk på väldigt hög nivå, och redan snart ska jag starta ett eget företag inom IT-branschen. Så enligt mig har jag fått världens bästa uppfostran av mina föräldrar, som satsat både tid och massvis av pengar på kurslitteratur för att jag ska ha de bästa förutsättningarna att utvecklas i livet. Så du bör inte uttala dig om mina föräldrars uppfostran.

Bra det - jag säger inte att du är korkad - men du och dina föräldrar har inte haft koll på vad som borde göras för att ha koll på hur du lagligt skall ta tillvara på dina resurser och kompetenser. Att veta att minderåriga inte får ingå avtal är tämligen kända fakta som de flesta i detta land vet om. Din uppfostran förutom denna punkt må vara exemplarisk och mitt uttryck var aningen hårt - så jag ber om ursäkt för det.

Om du vill ha hjälp, gå till en konsumentvägledare - även om inte denna person är bäst lämpad torde den personen kunna ge dig tillräcklig vägledning för hur eller om du kan gå vidare. Om du vill ge Google en snytning så skall du veta att jag håller på dig - dom förtjänar ett par rejäla snytningar AFAIC...

Permalänk
Medlem

I användaravtalen för både AdMob och AdSense står att användaren måste vara minst 18 år för att kunna nyttja tjänsterna. Det står också att Google kan avsluta ett konto när som helst och av vilken anledning som helst och att Google kan hålla inne betalningar osv.

Citat:

Google kan när som helst och av vilka skäl som helst säga upp Avtalet och/eller stänga av eller avsluta Tjänsterna för deltagande Egendom. Om vi säger upp Avtalet på grund av att du brutit mot villkoren i Avtalet eller på grund av otillåten användning kan vi komma att hålla inne utestående betalningar eller debitera ditt Konto.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seriously:

I användaravtalen för både AdMob och AdSense står att användaren måste vara minst 18 år för att kunna nyttja tjänsterna. Det står också att Google kan avsluta ett konto när som helst och av vilken anledning som helst och att Google kan hålla inne betalningar osv.

Se där, ja. /thread, med andra ord.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danmyr:

Som flertalet påpekat kan en omyndig person EJ ingå avtal, oavsett vad vi tycker om saken så är det användarens (TS) ansvar att vara införstådd kring gällande lagar och regelverk. Även om vi kan förstå besvikelsen så har faktiskt Google inget som helst ansvar eller skyldighet att ge tillbaka några pengar/tjänster eftersom detta avtal TS ingått är ogiltigt eftersom han är omyndig.

Ja, det är flera som påpekar det tvärsäkert i tråden, men det betyder inte att det är sant . IANAL/TINLA/etc., men jag försöker inte minst av den anledningen också undvika att komma med uttalanden om sådant utan källhänvisning, vilket i detta fall blir lagtexter.

Föräldrabalken 9 kap 2 § hänvisar till Föräldrabalken 6 kap 12 § som pratar om barn (dvs icke-myndiga i detta fallet) och avtal om anställning eller annat arbete. Personer under 18 får ingå avtal, så länge som vårdnadshavaren "samtycker" på ett eller annat sätt (måste inte vara så formellt som en underskrift eller liknande). Här har det inte framkommit något som tyder på att vårdnadshavarna har haft något emot avtalet i sig, så det finns ingen anledning att säga att vilken liknande typ av avtal som helst skulle vara ogiltigt bara för att användaren inte var myndig. Föräldrabalken 9 kap 6–7 §§ behandlar i övrigt hanteringen av avtal som "underårig" slutit utan "erforderligt" (hej tolkningsutrymme) samtycke (andra meningen i 6 § kan för övrigt användas som skräckexempel för arkaisk byråkratsvenska).

Om det ens handlar om "anställning eller annat arbete" här kan vara ytterligare en tolkningsfråga, men det är i vilket fall inte korrekt att blankt säga att personer under 18 år inte får ingå avtal.

I detta fall så klargör ju dock avtalet i sig att användaren var tvungen att vara över 18 år. Till en början verkar systemet (som kom från tredje part och inte från grunden var skapat av Google, utan köptes upp 2009) förlitat sig på att användaren själv skulle läsa avtalet, vilket inte verkar ha hänt här, och intyga sin ålder genom att godkänna detta. Numera verkar de under Googles styre ha integrerat ålderskontrollen med uppgifterna i det kopplade Googlekontot, vilket har lett till en utlåsning på tekniska grunder.

Det är inte en glasklar situation, men än så länge verkar ju problemet inte vara att Google säger "trist, grabben, nu snor vi dina pengar" (oavsett hur trådrubriken har formulerats), utan att användaren ännu inte ens har fått kontakt med rätt instans på Google, så att inget besked har kommit åt endera håll.

Ett faktiskt tips vore att kontakta Konsumentombudsmannen. Även om detta inte perfekt överensstämmande med deras uppdrag så kanske de åtminstone kan titta på avtalsrättsbiten, eller kunna peka vidare till korrekt instans. Detta bör dock avvakta tills det har försökts att ta kontakt med Google och det står klart att de antingen inte svarar, eller deras svar anses orättvist. Det känns väldigt troligt att hela situationen kan lösas utan rättslig inblandning, vilket nästan alltid är att föredra för alla parter.

Som en anekdot kan jag nämna att jag hade ett hyfsat okomplicerat ärende gentemot ett visst stort nordiskt flygbolag som tog drygt 6 år innan jag fick kompensation utbetald (och sammantaget därmed gav en rätt dålig timlön för min nedlagda tid, men man fick se det som en hobby ), vilket skulle motsvara en 21-årspresent till personen i detta fall. Juridiska frågor löses inte alltid på en eftermiddag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Se där, ja. /thread, med andra ord.

Fast nu är det ju inte nödvändigtvis så att allt som står i ett avtal faktiskt är giltigt, så "/thread" är att ta i...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Se där, ja. /thread, med andra ord.

Det är inte alltid att texten i ett avtal håller gentemot lagen, dock. Liknande texter brukar läggas till som "boilerplate", men måste inte per automatik hålla juridiskt. De skulle kunna göra det här, men det är också mycket möjligt att Google i detta fallet inte ens tänker försöka utnyttja något sådant.

Däremot så är det lite "/thread" över att Google inte lyckats kontaktas än. Innan de ens har kommit med något uttalande så är det mest att spekulera, eller hänvisa till Konsumentombudsmannen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det är inte alltid att texten i ett avtal håller gentemot lagen, dock. Liknande texter brukar läggas till som "boilerplate", men måste inte per automatik hålla juridiskt. De skulle kunna göra det här, men det är också mycket möjligt att Google i detta fallet inte ens tänker försöka utnyttja något sådant.

Däremot så är det lite "/thread" över att Google inte lyckats kontaktas än. Innan de ens har kommit med något uttalande så är det mest att spekulera, eller hänvisa till Konsumentombudsmannen.

Det är inte så mycket att spekulera kring.
Eftersom TS är omyndig spelar det egentligen ingen roll vad googles avtal säger. Google har ingen skyldighet att leva upp till ett avtal som inte gäller. Pengarna som inte utbetalas är heller inte TS pengar, det är googles pengar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Det är inte så mycket att spekulera kring.
Eftersom TS är omyndig spelar det egentligen ingen roll vad googles avtal säger. Google har ingen skyldighet att leva upp till ett avtal som inte gäller. Pengarna som inte utbetalas är heller inte TS pengar, det är googles pengar.

Även om de inte har en skyldighet att leva upp till ett avtal så kan de välja att göra det ändå, som en sorts goodwill (inte minst om det handlar om hundralappar, som det enligt uppgift gör här).

Om det kan visas att de visste om trådskaparens ålder och ändå tillät avtalet att tecknas så skulle de kunna vara bundna till villkoren i likhet med Föräldrabalken 9 kap 6–7 §§ som jag nämnde ovan. Personligen tror jag inte det är fallet här, men det är återigen inte så glasklart att bara för att en person inte är myndig så är avtal ogiltiga, vilket var ämnet för mitt längre inlägg ovan.

Men ja, jag ser det för närvarande som att bollen ligger helt i Googles händer, huruvida de väljer att utöva goodwill i detta specifika fall eller inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Även om de inte har en skyldighet att leva upp till ett avtal så kan de välja att göra det ändå, som en sorts goodwill (inte minst om det handlar om hundralappar, som det enligt uppgift gör här).

Om det kan visas att de visste om trådskaparens ålder och ändå tillät avtalet att tecknas så skulle de kunna vara bundna till villkoren i likhet med Föräldrabalken 9 kap 6–7 §§ som jag nämnde ovan. Personligen tror jag inte det är fallet här, men det är återigen inte så glasklart att bara för att en person inte är myndig så är avtal ogiltiga, vilket var ämnet för mitt längre inlägg ovan.

Men ja, jag ser det för närvarande som att bollen ligger helt i Googles händer, huruvida de väljer att utöva goodwill i detta specifika fall eller inte.

Det kan ju dock bero på varför avtalspunkten fanns där från början om de öht ser det som möjligt att betala ut pengar, oavsett motiv. Jag kan tänka mig att det kan vara mindre kontroversiellt om det går att skriva över kontot på annan person. Om det är så att det är deras jurister som måste ta ställning så känns det ju som att det kan vara lång väg till en lösning.

Är Google Inc den andra parten? Vilken roll har i så fall amerikansk lagstiftning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

phz: Som du påpekar så kan en minderårig ingå avtal med föräldrars samtycke (och samtycket behöver inte ens vara specifikt utan kan vara implicerat), och Google kan förmodligen lösa med en utbetalning, speciellt då det är en så förhållandevis lite summa. Samt att avtalets utformning om att man intygar att man är 18 år när man accepterar avtalet tillsammans med klausulen om att om att en person som brutit mot avtalet så kan Google stänga ner kontot skulle kunna vara teoretiskt mot Svensk lag vilket skulle ogiltigförklara dessa punkter i avtalet.

Men att gå från jag har använt mig utav en tjänst där jag accepterat ett avtal där jag i första hand bröt mot det genom att acceptera det (åldersfrågan), där det sedan stod att detta kunde hända om jag bröt mot avtalet (klausulen om att stänga kontot), att jag förmodligen inte enligt Svensk lag har kunnat ingå ett sådant avtal från första början skulle leda till slutsatsen - Google har blåst mig på pengar är inte bara långsökt, den är direkt felaktig i min mening.

Sen så har jag själv varit med om (som företagsrepresentant) personer som både brutit mot användaravtal och som inte har haft mandat att ingå sådana avtal i första början - och så länge som det inte handlar om några astronomiska summor (vilket det väldigt sällan gör i liknande fall), så finns det ingen anledning att inte fullfölja och se till att personen i fråga får det som hen hade förväntat sig, och gärna lite mer. Men att inte göra det är inte samma sak som att blåsa någon, eller påstå (i detta fallet Google) skulle begått bedrägeri som det har antyds om i denna tråd.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av ollesbolle:

(OT)
Snälla använd citera funktionen om du vill svara någon, sjukt svårt o föja en konversation annars och desutom får personen i fråga ingen notifikation vilket gör det svårt att hitta tillbaka till tråden...

Permalänk

Skönt med adblock och Lucky patcher, slippa missbruk av reklam, 9 av 10 appar med reklam är så fulla av sk#t att dom inte går att använda.
Alltså gjordes endast i syfte att tjäna pengar på reklam utan att ge något till offret.

Visst Google play tog bort och banna adblock, men den finns kvar och fungerar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Får man lov att vara nyfiken och fråga hur mycket pengar det handlar om?

Jag kanske har en lite deprimerande/feg inställning till det hela, men om det inte handlar om några större summor så kan argumentera för att din tid är bättre investerad på annat än att jaga bovar och banditer (eller ja, beroende på vem som har rätt. Ni fattar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ollesbolle:

phz: Som du påpekar så kan en minderårig ingå avtal med föräldrars samtycke (och samtycket behöver inte ens vara specifikt utan kan vara implicerat), och Google kan förmodligen lösa med en utbetalning, speciellt då det är en så förhållandevis lite summa. Samt att avtalets utformning om att man intygar att man är 18 år när man accepterar avtalet tillsammans med klausulen om att om att en person som brutit mot avtalet så kan Google stänga ner kontot skulle kunna vara teoretiskt mot Svensk lag vilket skulle ogiltigförklara dessa punkter i avtalet.

Fast google kan stänga ditt google-konto när de vill, hur de vill, oavsett vad det står i användarvillkoren, precis som du kan få ditt konto här på Sweclockers avstängt av en godtycklig anledning.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Det är ingen som har lurat dig annat än du själv. Se det som en lärdom att inte bara acceptera ett avtal utan att läsa det först. Du är tyvärr inte ensam om att bara klicka "accept", men med din ringa ålder borde det ändå kännas uppenbart att sluta ett avtal med ett bolag som Google ändå krävt en viss myndighetsålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har skummat igenom tråden och vill bara ge TS lite support. Som jag förstår det hade du koll på användaravtalet för <insert namn på första tjänsten här, orkar inte hitta det> och att det i detta inte står nedre åldersgräns. Att sedan slå ihop två tjänster och införa ett nya användarvillkor är inte schysst och självklart borde du fått ut dina pengar. Dessvärre tror jag inte att du har någon större chans när det gäller Google. De är för stora så om halva jordens befolkning lätt kunde komma i kontakt med dem hade de behövt anställa den andra halvan för att sköta kundkontakter. Det säkraste är nog att ringa, alternativt att skicka rekommenderade brev, men då måste du ju veta till vem du ska ställa dem. Hade nog också varit till din fördel om du kunnat skaka fram de ursprungliga användarvillkoren att referera till.

Jag har haft några app-idéer genom åren, men har aldrig haft tålamodet att lära mig programmera. Stabilt att ha släppt egna appar och tjänat pengar på dem vid 15 års ålder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoiseMaker:

Har skummat igenom tråden och vill bara ge TS lite support. Som jag förstår det hade du koll på användaravtalet för <insert namn på första tjänsten här, orkar inte hitta det> och att det i detta inte står nedre åldersgräns. Att sedan slå ihop två tjänster och införa ett nya användarvillkor är inte schysst och självklart borde du fått ut dina pengar.

Då har du inte läst tråden speciellt noggrant .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Då har du inte läst tråden speciellt noggrant .

Enlighten me!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoiseMaker:

Enlighten me!

Användaravtalet inkluderade 18-årsgränsen från början, vad det verkar. Sedan vad detta betyder är en längre diskussion, enligt de turer som gåtts igenom i tråden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.