Permalänk
Medlem

[Projekt] Wood Cube

[CENTER]Hej!

Välkommen till projektloggen för mitt nya projekt, Wood Cube. [/CENTER]
Kort om vad jag ska göra:
I det här projektet ska jag bygga en mindre kub med två kammare som ska husera datorn jag brukar ha med på LAN.

Kort om mig:
Jag är 17 år och går Teknikprogrammet, inriktning Design och Produktutveckling. Mer om det senare.
Började bygga datorer för snart två år sedan och det har växt till min största hobby.
Har sedan dess haft flera projekt, två av dessa har jag lagt upp på SweC:
Nanoxia Deep Steel
BitFenix Comrade

Mål:
Målet med detta projekt är att designa och tillverka ett chassi som är kompakt, men rymligt och snyggt.

Tillvägagångssätt
I och med att jag läser Design så har jag vissa kunskaper i CAD, främst i programmet SolidWorks, jag kommer därför ta hjälp av det för att göra modeller och ritningar, kanske bolla idéer med er och visa min planer. Vi har inte haft speciellt mycket CAD ännu, jag är främst självlärd så ha överseende med mina misstag

Själva kuben kommer att byggas i 19mm tjock MDF.
Jag har valt detta material för att det mycket lätt att arbeta med. Man kommer långt med en sticksåg och en fräs/dremel.
Själva chassits delar kommer att sågas i en bandsåg dock, för att få det perfekt.

Jag kommer även arbeta lite med akrylplast. Själva locket på lådan kommer bli i akryl, se bilderna.

Komponenter:
Moderkort: Gigabyte ga-78lmt-usb3 (revision 5.0)
Cpu: AMD FX-6300
Kylare: Noctua NH-U9B SE2
Minne: 8gb Corsair Vengeance LP 1600Mhz
Grafikkort: Osäker. Det kommer förmodligen bli ett GTX 560ti, eller GTX760. Eventuellt, men högst otroligt ett Radeon 5870.
HDD: 2tb Seagate Barracuda 7200 rpm
Nätaggregat: FSP Hyper 500w

Lite bilder:

Har börjat med planeringen som för tillfället sträcker sig till ritningar och modeller i CAD.
Observera att hårdvaran på bilderna ej speglar den som kommer användas. Det är nedladdade modeller från https://grabcad.com/home, jag har tyvärr inte kunskapen för att kunna göra såpass avancerade (detaljerade) saker som ett grafikkort eller ett moderkort i CAD ännu.

Vi börjar med det tomma chassit. Som ni ser har jag ännu inte löst problemet med att få till baksidan på chassit, där i/o plåten ska sitta tex. Jag funderar på att såga ut moderkortsplåt och baksidan ur ett gammal chassi jag har hemma till det.

Själva locket på datorn kommer vara en tjock skiva akryl. Den här kommer man kunna skruva av likt botten på chassit så att man kommer åt delarna. Allt annat ska limmas och skruvas.

De runda hålen ni ser på sidorna är till för fläktar. Jag kommer använda mig av 92mm fläktar som kommer blåsa rakt över komponenterna, Jag tror det kommer ge tillräckligt med luftflöde.

Jag funderar på att lägga till någon from av handtag på sidorna, kan ju var skönt att hålla i.

En bild med komponenter i. Här ser man hur jag har tänkt fördela komponenterna. Det heter så fint som "dual-chamber" design.
Hdd och Psu i "källaren" och resterande komponenter på "övervåningen".

Hårddiskarna ska sitta i en bur som jag har borrat ur ifrån ett chassi hemma:

Kabeldragningen kommer ske via ett gap som lämnats mellan väggen och moderkortet, här är en grov bild som visar hur kablarna kommer gå, på ett ungefär:

Det var allt för den här gången!
Nästa uppdatering kommer när jag börjar såga upp delarna.

//
'Ain0k' Östling

Uppdateringar:

23:e September

Uppdatering 23:e Septemper 2014

Hej!

Har hänt lite sedan sist, har bland annat hämtat skivan, sågat upp den och monterat ihop själva kuben.
Därmed var den enkla delen av projektet avslutat, nu börjar det roliga!

Det här står på agendan de närmsta dagarna:

  • Montera moderkortsplåt

  • Såga ut för i/o sköld och pci platserna

  • Ordna med montering av nätaggregat

  • Såga ut hålen till fläktarna

Vill även meddela lite förändringar, tyvärr har det 560ti jag har i min main rigg som physx kort blivit upptaget, så jag fick välja mellan GTX760 och HD 5870, och det får bli 5870 tills jag köper GTX 970 till main datorn.

I och med att jag kommer använda 5870 (och i framtiden 760 när det blir ledigt) så var jag tvungen att göra om ritningarna så att kuben blev längre för att kunna få plats med korten, den är nu 300mm x 300mm x 350mm.

Jag fick även tag i ett slutet vatten kit väldigt billigt som jag tänkte använda istället för Noctuan som hamnar i farsans dator, helt enkelt för att jag tror att den här slutna kylaren kommer se bättre ut. Den kyler lite bättre än Noctuan dessutom, dock är Noctuan MYCKET tystare. Vi får se vad som händer.

Jag avslutar med en liten teaser tills nästa uppdatering

Dold text
Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Detta kommer jag definitivt följa!

Lycka till!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Säger detsamma som ovan; Kommer att följas!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Detta kommer jag definitivt följa!

Lycka till!

Skrivet av Laccy:

Säger detsamma som ovan; Kommer att följas!

Roligt att höra, tack

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ser vackert ut

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ser vackert ut

Tackar

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 23:e Septemper 2014

Hej!

Har hänt lite sedan sist, har bland annat hämtat skivan, sågat upp den och monterat ihop själva kuben.
Därmed var den enkla delen av projektet avslutat, nu börjar det roliga!

Det här står på agendan de närmsta dagarna:

  • Montera moderkortsplåt

  • Såga ut för i/o sköld och pci platserna

  • Ordna med montering av nätaggregat

  • Såga ut hålen till fläktarna

Vill även meddela lite förändringar, tyvärr har det 560ti jag har i min main rigg som physx kort blivit upptaget, så jag fick välja mellan GTX760 och HD 5870, och det får bli 5870 tills jag köper GTX 970 till main datorn.

I och med att jag kommer använda 5870 (och i framtiden 760 när det blir ledigt) så var jag tvungen att göra om ritningarna så att kuben blev längre för att kunna få plats med korten, den är nu 300mm x 300mm x 350mm.

Jag fick även tag i ett slutet vatten kit väldigt billigt som jag tänkte använda istället för Noctuan som hamnar i farsans dator, helt enkelt för att jag tror att den här slutna kylaren kommer se bättre ut. Den kyler lite bättre än Noctuan dessutom, dock är Noctuan MYCKET tystare. Vi får se vad som händer.

Jag avslutar med en liten teaser tills nästa uppdatering

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

It's not dead...

Hej!

Var ett tag sedan en uppdatering, ledsen för det.

Håller på att samla ihop alla delar till bygget, jag gillar att göra det innan jag "slutmonterar" då det blir enklare att se så allt passar som man tänkt.

Har bland annat beställt fläktar och hämtat akrylskivan som ska bli toppen på chassit (locket). Lät glasmästaren såga upp den så det blir bra. Har inte grejer till det hemma.
Var på Kjell och köpte en startknapp.
Beställt fläktar.
Ska även sätta en akrylskiva (nedmattad och vitlackerad) på fronten av chassit som två 92mm fläktar och startknappen ska sitta på.

Efter att jag har alla delar, sett så ska lådan slipas, spacklas och målas. Förslag på färg ? Jag lutar mot matt-vit.

Hej då!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

Var ett tag sedan en uppdatering, ledsen för det.

Håller på att samla ihop alla delar till bygget, jag gillar att göra det innan jag "slutmonterar" då det blir enklare att se så allt passar som man tänkt.

Har bland annat beställt fläktar och hämtat akrylskivan som ska bli toppen på chassit (locket). Lät glasmästaren såga upp den så det blir bra. Har inte grejer till det hemma.
Var på Kjell och köpte en startknapp.
Beställt fläktar.
Ska även sätta en akrylskiva (nedmattad och vitlackerad) på fronten av chassit som två 92mm fläktar och startknappen ska sitta på.

Efter att jag har alla delar, sett så ska lådan slipas, spacklas och målas. Förslag på färg ? Jag lutar mot matt-vit.

Hörs då

Ett tips, se till att ha det mesta redan innan du startar en projektlogg.. För då behöver inte dessa större glep mellan varje uppdatering uppstå. Men lycka till med ditt projekt, ska följa det.

Kolla gärna in mitt mITX projekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Ett tips, se till att ha det mesta redan innan du startar en projektlogg.. För då behöver inte dessa större glep mellan varje uppdatering uppstå. Men lycka till med ditt projekt, ska följa det.

Kolla gärna in mitt mITX projekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde en gång det upplägget i ett annat projekt, (det handlade dock om en moped och var inte på detta forum) och då upplevde jag nästan att "projektloggen" blev ett galleri.

Ska kolla in ditt projekt

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 9:e Oktober 2014

Komponenterna

Nu kommer vi till det som kanske är roligast, komponenterna!
Många delar i den här datorn har tagits direkt från min vanliga dator. Byts något ut i den datorn hamnar det i LAN burken om det gör nytta

Vi börjar med grafikkortet...
Det tilltänkta 5870it har fått artefakter den stackaren :/ Prövade att baka kortet och de hjälpte men dem kom tillbaka. Det kortet ligger på vinden nu.
Istället får vi nöja oss med ett Msi GTX760! En kompis uppgraderade till GTX970 och sålde sitt GTX770 för en symbolisk summa till mig så det hamnade i vanliga riggen med 560ti och 760 får bo här.

Mycket trevligt grafikkort som jag tror kommer bli bra med fx-6300.


Rejäl heatpipe

Vidare till minnena
Uppgraderade till 16gb i vanliga datorn, dessa hamnar i den här. 8gb 1600Mhz. Klockar bra, aldrig krånglat, inga konstigheter.

Nätaggregatet
Blir ett Hyper 500w, inte att förväxlas med Hiper.
Budget agg men det räcker gott.


Fläkt

Fläkten låter rätt mycket och ska bytas mot en Yate Loon D12SL-12 för att få ner ljudnivån.
Gallret ska bytas mot ett svart, liten detalj som snyggar till det lite.

Slutligen moderkortet
Detta är ju ett lite udda system, mATX AM3+
Moderkortet är ett Gigabyte "GA78LMT USB3".
Jag har lyckligtvis den lite lite sällsyntare revisionen 5.0 som har svart/grå färgtema. Den vanligare 4.1 revisionen är turkosblå i sann gigabyte anda!

Parat ihop den med en Fx-6300 som kyls av en stockkylare från 8350. Ska bytas snarast möjligast.
(Det slutna kittet jag skrev om tidigare lät så förbaskat så jag sålde vidare det)

Översikt
Tycker moderkortet gör sig bra med minnena. Lite tråkigt med svart/rött bygge, men det är iallafall en röd tråd bakom det hela.

I nästa uppdatering ska vi titta mer på själva chassit. Var ju tänkt att den här uppdateringen skulle sköta det men pga försenade leveranser på hålsågar så fick det vänta.

Hoppas ni gillar det ni ser, så ses vi nästa uppdatering!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM