Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013

Är XPS 13 värd pengarna?

Hej Sweclockers!

Är numera student (civilingenjör) och har letat ultrabook ett tag nu, har till slut fastnat för DELL's XPS 13 med i7 256gb ssd samt 8gb ram för 11990:- från tillverkaren själv som just nu kör kampanj (närmast=Dustin på 12495, ingen studentrabatt )

Tycker denna verkar underbar sett till grym batteritid, vikt och prestanda (utöver grafiken där det nog krävs en med iris5000 för att kunna leverera) men nästan tolv laxar små känns ändå saftigt så här på hösten då det känns som att tillverkarna snart kommer lassa på med en ny generation, vad säger SweC, skall jag köpa denna dyra men tåliga tingest eller hålla huvudet kallt?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2009

För de priset kan du lika gärna köpa en macbook pro

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

XPS13 ska främst jämföras mot MBA om man nu ska använda Apple som referens...

Dessa två har samma vikt, men XPS13 har betydligt bättre skärm (IPS 1920x1080 mot TN 1440x900), bättre material i chassi (kolfiberkomposit på undersidan är bättre än aluminium, leder inte lika mycket värme ner i knät och är slagtåligare).

Touchpadden på XPS är riktigt bra. Skulle ändå säga att MBA/MBP under OSX har marginellt bättre touchpad, men jämför XPS mot MBA/MBP när alla kör Win8.1 så har XPS definitivt den bättre touchpadden.

Visst är den "dyr", men givet materialval, komponentval, design och vikt så är det vad man får räkna med. Har alltid hävdat att Apple inte är dyra (om man håller sig till basmodellerna, deras priser på uppgraderingar är ocker) utan det är helt enkelt det pris man hamnar på om man ska göra en bra enhet. XPS13 är ändå billigare än MBA när man stoppat i 8GB RAM och 256GB SSD, då har XPS13 ändå betydligt bättre skärm och bättre (dyrare modell enligt ARK)

Som tur är finns nu flera tillverkare som har laptops med riktigt bra kvalité, t.ex.. Asus Zenbook och Samsung Serie 9 kan ju också vara av intresse.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013

Tack, tror ta mig tusan jag kommer köra på den, oavsett om de släpper bättre modeller efteråt kommer ju jag sitta på en riktigt trevlig modell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fab 3
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Vivaldi:

Tack, tror ta mig tusan jag kommer köra på den, oavsett om de släpper bättre modeller efteråt kommer ju jag sitta på en riktigt trevlig modell

Jag har/hade den första versionen, det var precis innan Macbook slog igenom, 2006. Den var fantastisk för sin tid och hade nästan 0 bloatware. På senare år har jag hanterat alla företagsdatorer från Dell och de har varit ruskigt välbyggda, solida. Anandtech testade den senaste för ett tag sedan när den kom ut. De tyckte det var den enda värdiga MBA konkurrenten. Den förra hade lite problem med värme, inte så den går sönder, men så att den sällan kunde hålla sig i turboläget. Du får kolla Anandtech för uppdaterad info. Tror ändå det är en fantastisk Windows dator. De har svensk XPS/premium support nuförtiden, tror även den fortfarande har på-plats-nästa-dag-service, alltså en kille kommer hem och fixar vad som gått sönder. Bra val!

Desktop ||| i5 3570K | 16Gb | 240Gb | 1,5Tb | GTX 970 4Gb |||
iPhone 4S ||| 2x1.0 GHz A5 | 0,5Gb | 32Gb | PowerVR SGX543MP2 |||

Citera när du svarar!