Vart få tag på nytt läshuvud till Seagate 2tb disk?

Permalänk

Vart få tag på nytt läshuvud till Seagate 2tb disk?

Hejsan!

Min externa Seagate 2tb disk gick och sa upp sig häromdan med massa filer lagrade som jag väldigt gärna skulle vilja ha tillbaka.

Vid uppstart av disken så snurrar diskarna igång som dem ska och sen börjar läshuvudet att åka fram och tillbaka över diskarna, om och om igen för att sedan gå tillbaka till parkeringsläget och varpå diskarna slutar snurra.

Så nu skulle jag vilja veta vart man kan få tag på ett nytt läshuvud för att pröva byta det i hopp om att kunna kopiera av filerna jag behöver och sedan kassera disken och aldrig mer köpa Seagate. Måste ha varit full eller hög när jag köpte disken för övrigt då jag redan visste att seagate diskar är opålitliga.

Tack på förhand!

Kim.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla med IBAS, dom har det mesta.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Hejsan!

Min externa Seagate 2tb disk gick och sa upp sig häromdan med massa filer lagrade som jag väldigt gärna skulle vilja ha tillbaka.

Vid uppstart av disken så snurrar diskarna igång som dem ska och sen börjar läshuvudet att åka fram och tillbaka över diskarna, om och om igen för att sedan gå tillbaka till parkeringsläget och varpå diskarna slutar snurra.

Så nu skulle jag vilja veta vart man kan få tag på ett nytt läshuvud för att pröva byta det i hopp om att kunna kopiera av filerna jag behöver och sedan kassera disken och aldrig mer köpa Seagate. Måste ha varit full eller hög när jag köpte disken för övrigt då jag redan visste att seagate diskar är opålitliga.

Tack på förhand!

Kim.

Nja, nu är du lite orättvis. Även WD lär ha en hel del skitdiskar bakom sig. Men köpte du en billigare disk så får du faktiskt skylla dig själv. Sådana diskar är mest till för OS och annat som inte är särskilt viktigt. Skall du ha väldigt viktiga filer så får du lov att lägga lite flis på disken du köper. Sen kvittar det var det är för märke.

Jag har Ca 40st Seagate-diskar bakom ryggen som jag använt men som hittat nya ägare i form av mina polare. Däremot har jag också haft WD Samsung och Hitachi som har pajjat. Så själv kör jag Seagate rakt igenom. Men som jag sade, alla tillverkare har dyrare och billigare diskar. Min äldsta Seagate som jag äger just nu sitter i en 24/7 privatserver och den har gått ca 52000 timmar och den fungerar lika fint än.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Lycka till, du lär behöva det

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

låter som kontrollerkort. du kan inte byta läshuvuden.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Det går inte byta själv.
Jag upprepar en gång till: Det går inte byta själv.

(Enda undantagen är de som jobbar med detta professionellt, men de frågar inte på Sweclockers hur man gör)

Permalänk

Jag frågade inte hur man gör, jag frågade vart man kunde få tag på komponenterna som behövs, och nej jag har inget renrum, men eftersom jag inte är beredd att slanta upp flera tusen kronor för en recovery och disken ändå är paj så kan jag ju åtminståne få försöka själv för vad nu en reservdel kostar om dem finns tillgängliga?

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Jag frågade inte hur man gör, jag frågade vart man kunde få tag på komponenterna som behövs, och nej jag har inget renrum, men eftersom jag inte är beredd att slanta upp flera tusen kronor för en recovery och disken ändå är paj så kan jag ju åtminståne få försöka själv för vad nu en reservdel kostar om dem finns tillgängliga?

Jag kan säga att så fort du öppnar upp disken så är den för evigt trasig. Du MÅSTE ha ett renrum.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Låt han testa.

Skulle försöka lägga ut en annons där du skriver vilken disk det gäller med så mycket info det går.
Serienummer modell osv.

Lycka till.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte köpa läshuvud som reservdel då de inte går att byta på nått vettigt sätt, du få skaffa nån kasserad disk av samma modell och demontera ett läshuvud, det kan kanske gå att byta hela armen men att byta läshuvud är oerhört svårt även om du skulle ha ett renrum, jag tror inte ens recoveryföretagen byter bara huvudet, de är väldigt små och ska dessutom positioneras med extremt små toleranser, hela huvudet i sig är nån 10 dels millimeter stort och du ska löda loss det och sedan montera det på rätt ställe inom nån mikrometer, det kommer inte att fungera utan specialmaskiner även om du skulle ha det rent nog så att du inte förvärrar skadan när du öppnar disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle försöka få tag i en likadan disk och byta kontrollerkortet. Det är ganska hög chans att just detta är trasigt och gör att disken beter sig på ditt beskrivna sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Jag frågade inte hur man gör, jag frågade vart man kunde få tag på komponenterna som behövs, och nej jag har inget renrum, men eftersom jag inte är beredd att slanta upp flera tusen kronor för en recovery och disken ändå är paj så kan jag ju åtminståne få försöka själv för vad nu en reservdel kostar om dem finns tillgängliga?

Självklart får du leka med din hårddisk, rätt kul att se hur de är uppbyggda. Men du kan INTE laga den genom att byta läshuvud. Redan när du öppnar HD'n utan renrum så blir den oanvändbar. Är datan viktig så skicka den till IBAS eller liknande företag, men det är mkt dyrt.

Permalänk
Medlem

Man kan kolla med tillverkaren, har ibland kontaktat WD för reservdelar.
Sedan byter man inte ett huvud, utan hela assembleyn:

Kan dock bli lite jobbigt, renrum eller dragskåp + är du darrhänt?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag kanske uttryckte mig lite fel från början. Jag ska såklart inte byta endast armen eller bara huvudet på armen utan det blir ju hela läsdelen i disken, eller kontrollerkort eller assemblyn eller vad ni nu kallar det. Jag är inte så bra på benämningar så jag skrev vad jag trodde det hette.

Är ganska van vad gäller småpill då jag löder mycket insprutningssystem och annan småel. Chippa spelkonsoller etc. Minns inte vad det var för modell på disken. Sitter på jobbet för tillfället också så jag kan inte kolla heller.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem

Nu är det ganska stor skillnad på läshuvud/läsarm och kontrollerkort. Kontrollerkortet kan du komma åt utan att öppna disken och därmed så behöver du inget renrum. Testa med det först. Om det inte går... då får du ha väldigt tur att lyckas öppna och byta ut läsarmen och itne få in några damkorn.

Det bör finnas kontrollerkort att köpa, testa ebay.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kim_gulle:

Jag kanske uttryckte mig lite fel från början. Jag ska såklart inte byta endast armen eller bara huvudet på armen utan det blir ju hela läsdelen i disken, eller kontrollerkort eller assemblyn eller vad ni nu kallar det. Jag är inte så bra på benämningar så jag skrev vad jag trodde det hette.

Är ganska van vad gäller småpill då jag löder mycket insprutningssystem och annan småel. Chippa spelkonsoller etc. Minns inte vad det var för modell på disken. Sitter på jobbet för tillfället också så jag kan inte kolla heller.

Misstänker att du redan öppnat disken med tanke på den utförliga beskrivningen av hur läsarmen rörde sig ;).
Huvudproblemet är inte att du behöver kunna jobba med "precisionspill" utan att det inte får komma damm/partiklar i läsutrymmet. Och sådant finns det gott om i vår vardagsluft. Insidan på en disk är mycket känslig för småpartiklar vilket inte är fallet i annat fall när man pillar med elektronik så som att chippa spelkonsoler med mera.
Läshuvudet glider fram några atomlager ifrån läsytan på en luftkudde för att hamna på rätt läsavstånd. Dammpartiklar och annat skräp som är många gånger större än detta får inte ligga på disken och sätta sig på läshuvudet för då kommer avståndet mellan läshuvud och disk bli väldans fel och läsning/skrivning kommer bli omöjligt.
Just därför måste diskar öppnas i renrum.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Jag frågade inte hur man gör, jag frågade vart man kunde få tag på komponenterna som behövs, och nej jag har inget renrum, men eftersom jag inte är beredd att slanta upp flera tusen kronor för en recovery och disken ändå är paj så kan jag ju åtminståne få försöka själv för vad nu en reservdel kostar om dem finns tillgängliga?

Okej. Jag tänker inte varna och tjata, då du redan hört dessa.

Strunta i att leta del. Leta efter identisk fungerande disk istället. Om du hittar en lös del så vet du inte vad du får, eller hur den ska transporteras för att fortsätta att vara hel. Sen kanske det inte fungerar att byta heller.
Kolla tex ebay eller liknande och matcha FW och modell på pricken mot din disk och ordna en fungerande disk.

Om du istället byter skivorna (+ ev kontroller kortet) från den trasiga till en som du vet fungerar så är nog dina chanser så höga som du kan få dem. Läsarmen måste vara extremt balanserad, medan skivorna i de nya ska vara enklare att balansera rätt. Sen ska läsarmen korrigera ev skillnad i efterhand, så länge den inte slår i något så klart.
Finns tryckluft (kemisk ren) på burk som du bör blåsa rent allt du kan med efter jobbet, i hopp om att inga dammpartiklar ska förstöra det för dig.

Föreslår att du tittar lite på youtube mm så du är så förberedd på vad du ska göra, så du kan göra det så snabbt som möjligt, och så rent som det mänskligt går att göra i ett hem och sen snabbt kopiera all data då den disken kommer att dö.
Jag har sett folk "bygga" ett ren-rum liknande från en större låda som de satte dammsugaren i väggen på, så du får ett utsug som suger ut allt. Men det är som sagt på hobby nivå, så jag vet inte hur bra det fungerar.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej. Jag tänker inte varna och tjata, då du redan hört dessa.

Strunta i att leta del. Leta efter identisk fungerande disk istället. Om du hittar en lös del så vet du inte vad du får, eller hur den ska transporteras för att fortsätta att vara hel. Sen kanske det inte fungerar att byta heller.
Kolla tex ebay eller liknande och matcha FW och modell på pricken mot din disk och ordna en fungerande disk.

Om du istället byter skivorna (+ ev kontroller kortet) från den trasiga till en som du vet fungerar så är nog dina chanser så höga som du kan få dem. Läsarmen måste vara extremt balanserad, medan skivorna i de nya ska vara enklare att balansera rätt. Sen ska läsarmen korrigera ev skillnad i efterhand, så länge den inte slår i något så klart.
Finns tryckluft (kemisk ren) på burk som du bör blåsa rent allt du kan med efter jobbet, i hopp om att inga dammpartiklar ska förstöra det för dig.

Föreslår att du tittar lite på youtube mm så du är så förberedd på vad du ska göra, så du kan göra det så snabbt som möjligt, och så rent som det mänskligt går att göra i ett hem och sen snabbt kopiera all data då den disken kommer att dö.
Jag har sett folk "bygga" ett ren-rum liknande från en större låda som de satte dammsugaren i väggen på, så du får ett utsug som suger ut allt. Men det är som sagt på hobby nivå, så jag vet inte hur bra det fungerar.

Lycka till.

Tackar ödmjukast för tips. Ska se om jag kan få tag på en fungerande disk. Hittade även företaget hddlab.se, men när man prövar ringa till dem så får jag bara att numret inte är i bruk. Dem hade ju som rätt bra priser på just det här i jämförelse med andra företag som t.ex. Ibas.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Tackar ödmjukast för tips. Ska se om jag kan få tag på en fungerande disk. Hittade även företaget hddlab.se, men när man prövar ringa till dem så får jag bara att numret inte är i bruk. Dem hade ju som rätt bra priser på just det här i jämförelse med andra företag som t.ex. Ibas.

Varför inte lägga upp en köpesannons på marknaden här på Swec!

Och efterlysa exakt samma disk, och är det kontrollerkortet det är fel på, så är det inga större svårigheter att byta.

Det är mitt lättaste och billigaste tips.

Never ever forget The marknad on Swec

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]