Återskapa data från hårddisk

Permalänk

Återskapa data från hårddisk

Hej på er!

Normalt sett så skulle detta inte ha varit ett problem för mig, men jag har ingen aning om vad jag gör fel.

Jag hade en NAS med fyra diskar i, NASen är numera död och borta men diskarna fungerar fortfarade.
Tänkte att det skulle vara enkelt nog att kopiera över datan från diskarna till de nya, men så var inte fallet.

Pluggar jag inn disken (SATA -> USB adapter) så hittas den av Windows, men inte mycket mer.
Det verkar som om NASen satt upp dem i RAID på något sätt även om de använts som fristående.

Hur kan jag få ut datan från diskarna på enklast sätt?
Jag kan bara ha en disk inkopplad åt gången till datorn, men då det inte varit någon RAID 5 eller 1+0 så borde väll inte det vara ett bekymmer?

Jag har tillgång till både Windows och Linux så har ni något program som kan fixa det vore det toppen!

För att visa hur det ser ut i diskhanteraren (Disk 1 är från NASen);

Permalänk
Medlem

Vad är det för NAS?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vad är det för NAS?

Det var en Seagate Black Armour 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Det var en Seagate Black Armour 400.

På den här sidan står det att en sådan med 4 diskar by default är RAID 5,

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/208991en

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom raiden så är det kanske så att den inte använder nått MS filsystem också utan kör Linux eller BSD och nått av deras filsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom raiden så är det kanske så att den inte använder nått MS filsystem också utan kör Linux eller BSD och nått av deras filsystem.

Låter troligt med tanke på att ingen av de partitionerna på bilden kan identifieras av Windows heller.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förutom raiden så är det kanske så att den inte använder nått MS filsystem också utan kör Linux eller BSD och nått av deras filsystem.

Skrivet av Paddanx:

Låter troligt med tanke på att ingen av de partitionerna på bilden kan identifieras av Windows heller.

Testade att ansluta den i Knoppix också, fortfarande samma "fel".

Så jag tror att det är RAIDen som spökar...

Permalänk
Medlem

Kör "fdisk -l" i linux, posta vad den får fram.