Optimera enheter (defrag) ssd

Permalänk
Medlem

Optimera enheter (defrag) ssd

Håller på och läser på lite nu och gör en checklista med vad jag ska göra när mina komponenter landar i brevlådan

Försöker läsa på lite om SSD´s, Magician, trim, Rapid o.s.v

Ramlade då in på denna sidan

http://danielnorin.com/data-och-operativsystem/windows-8/opti...

Håller ni med om allt som står där? klistrar in allt i tråden med men det är nog enklast att läsa på länken

Optimera din SSD i Windows 8

 Daniel Norin

 10 november, 2013

 Windows 8

Så du har slängt i en solid state disk (SSD) i din burk och är kung med windows 8? Nja inte riktigt eftersom det finns en del roligt att peta med för bättre fart.

Sata 6 dubellkolla och trippelkolla

Yes det är många som tar fel och lägger sin SSD disk på en Sata3 port. Eller så lägger de sin SSD disk på en Sata6 port men har en Sata3 kabel. Ett modernt moderkort har stöd för Sata6 och en modern SSD har stöd för den hastigheten så kolla en extra gång!

AHCI är ett måste

Inte alla burkar installera SSD diskar i ACHI mode. Det går helt enkelt långsammare om man inte kör i AHCI mode. Kolla i Bios att SSD disken är inställd att köra i AHCI mode.

Drivrutiner som är up to date

Ett vanligt rookie-misstag är att ha dåliga drivrutiner. Kolla på tillverkarsidor för moderkortet att ni har rätt drivrutiner och de senaste.

Stäng av systemskyddet

Inte alla som kommer gilla tanken men har man lite koll på sina prylar så behöver man inte det tycker jag. Systemskyddet ligger och gör en hel del småskrivningar till diskarna och tar upp resurser.

1. Högerklicka på min dator
2. Välj ”Avancerade systeminställningar”
3. Välj Systemskydd i flikarna
4. Stäng av för varje enhet

Bort med indexeringen

Ytterligare en grej som ligger och skriver och läser konstant. Tar bara upp onödiga resurser.

1. Gå till min dator
2. Högerklicka och välj egenskaper på enhetsbeteckningen för SSD disken
3. Välj bort ”Tillåt att innehåll i filer på den här enheten indexeras…”
4. Du kommer få upp en varning, välj ignorera alla

Ta bort defragmenteringen

Defragmentering passar på vanliga roterande hårddiskar. Men en SSD är inte en mekanisk del där man man måste optimera data-blocken. En SSD kan t.o.m med må sämre av att defragmenteras.

1. Högerklicka på en enhet och välj verktyg
2. Välj optimera och defragmentera enhet
3. Ta bort att köra schemalagd defragmentering

Stäng av ”Växlingsfil”

Har man mycket RAM minne så kan det vara en bra idé att stänga av växlingsfilen.

1. Högerklicka på ”min dator” och välj egenskaper
2. Välj avancerade systeminställningar
3. Klicka på inställningar för prestanda
4. Välj avancerat
5. Klicka på ”ändra” under virtuellt minne
6. Här kan man bestämma mängden eller stänga av helt.

Tips: Om ni inte vill stänga av helt och har en bra mängd ram-minne så prova att lägga växlingsfilen på 512-1024 MB. Prova er fram och se vad som ger bäst effekt. Gör några omstarter arbeta normalt, gör en förändring och se skillnaden i hur mycket RAM som har gått åt(ctr+alt+del och välj aktivitetshanteraren).

Stäng av ”Hibernation”

Sömnläget på datorn, har inte använt denna funktion på flera år så för mig tar den onödig plats. En SSD har ganska lite plats så det är av värde att stänga av det som tar plats.

1. I sökfältet skriv ”cmd”
2. Högerklicka på cmd och kör som administratör
3. Skriv powercfg -h -off

Stäng av Cache på diskarna

1. Högerklicka på en min dator och välj egenskaper
2. Välj enhetshanteraren
3. Leta fram till diskenheter
4. Högerklicka på en disk och välj egenskaper
5. Klicka på fliken principer
6. Klicka för ”Inaktivera tömningen av skrivcachebuffert…”

Stäng av papperskorgen

Yes ni läste rätt! Jag har för vana att få upp en varning om att bort filerna och sedan klickar jag på ”ja” så försvinner de. Mest för att spara lite plats.

1. Högerklicka på papperskorgen och välj egenskaper
2. Välj ”Flytta inte filerna till papperskorgen. Ta bort dem genest.
3. Klicka för ”Bekräfta vi borttagning” för att alltid få upp en varningsruta innan ni tar bort filer.

Permalänk

Mestadels sunda tips. I tur och ordning:

Skrivet av Daniel Norin:

Sata 6 dubellkolla och trippelkolla

Sata 6 har jag nog inte hört någon kalla det tidigare, men ja, se till att din snabba SSD sitter på den snabbaste porten du har.

Citat:

AHCI är ett måste

Om man inte tänkt använda hårdvaru-/chipset-RAID: Japp, bra att kolla att det är påslaget.

Citat:

Drivrutiner som är up to date

Jag har inte upplevt några märkbara förbättringar med firmware- eller drivrutinsuppdateringar. Å andra sidan köper jag oftast gamla tråkiga produkter -- det är troligt att skillnaderna är störst hos yngre produkter.

Citat:

Stäng av systemskyddet

Whoa! Ja, om du har en bra rutin för att återställa OS på automatisk väg eller kan tolerera nedtiden medan du gör det manuellt.

Citat:

Bort med indexeringen

Det finns användningsfall där indexeringen hjälper upp prestanda även på en SSD-försedd dator. Om du har sådana behov vet du troligtvis redan om det (sökningar i bedrövligt stora mediabibliotek). Jag vet inte om den bästa lösningen är att slå av indexering helt och hållet, heller. Det kan hjälpa att bara aktivera indexering på de delar av filsystemet där det gör nytta.

Citat:

Ta bort defragmenteringen

O ja.

Citat:

Stäng av ”Växlingsfil”
Har man mycket RAM minne så kan det vara en bra idé att stänga av växlingsfilen.

Hmm, här förklaras inte varför det skulle vara en bra idé. Visserligen innebär växlingsfilen en massa extra skrivningar till disken, men vid normal (och även ganska onormal) användning är inte slitaget ett problem längre.
Bättre prestanda? Kanske går det att mäta en förbättring, men jag har inte upplevt det på tidigare versioner av Windows.

Citat:

Stäng av ”Hibernation”

Sömnläget på datorn, har inte använt denna funktion på flera år så för mig tar den onödig plats. En SSD har ganska lite plats så det är av värde att stänga av det som tar plats.

Jag håller med.

Citat:

Stäng av Cache på diskarna
[...]
6. Klicka för ”Inaktivera tömningen av skrivcachebuffert…”

Här har jag nog aldrig varit inne och pillrat i Windows. Är det här nytt för åttan? Anyway, rubriken stämmer inte med åtgärden. Bästa prestanda borde fås med skrivcache påslagen och tömning av cachen deaktiverad. Bägge kryssrutorna ikryssade, således.
EDIT: ...under förutsättning att du inte har en kraschbenägen dator på grund av lömsk hårdvara, instabilt elnät eller en förmåga att komma åt reset-knappen med knät.

Citat:

Stäng av papperskorgen

Living on the edge!
Fast när utrymmet på disken börjar ta slut är väl detta en av de första grejorna OSet vill rensa? Hoppa över detta om du inte är väldigt trångbodd på din nya SSD.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom en del av det där även innebär att du mister funktioner som kan vara användbara så går det ju inte bara att säga att alla inställningarna är "positiva" för alla förhållanden.
Det enda som väl entydigt är "bra" är att köra ahci och ha en sata3 port, övriga delar slår åt båda håll beroende på hur du använder datorn.
Defrag byts mot trim med nya opeerativsystem så det behöver man normalt inte ändra på manuellt, växlingsfilen kan vara nödvändig även med mycket ram så den är det vettigare att minska än att ta bort helt (eller så kör man den i ramdisk där kan man även ha en del tempfiler)
Indexering gör ingen större skillnad, hibernation eller inte beror ju på hur du använder datorn, kan vara väldigt praktiskt ibland.
Visst kan man "spara" på ssdns skrivningar men då mister man ju samtidigt lite av vitsen med dem om de inte används.
Du bör nog tänka igenom varför du ska ha en ssd och anpassa inställningarna själv snarare än att blint följa vad nån annan tycker passar för deras användarmönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid

Permalänk
Medlem

"Datatips" ASG
Vilken data-eckspert, jo man tackar.

Han kan ske är släckt med Docktor Nårton ? http://web.archive.org/web/20070102173526/http://www.datadock...
Så där ja, nu har alla med lemmar här på svensklockarsidan lärt sejg hur man best defragglar en hård-disc.

Permalänk
Medlem

Sata 6 dubellkolla och trippelkolla

kabeln är samma för alla versioner, se bara till att koppla in den i din snabbaste port

Stäng av systemskyddet

Du kommer ångra detta dagen då du behöver det.

Bort med indexeringen

Behåll detta också, så får du en snabbare upplevelse.

Stäng av ”Växlingsfil”

Om du vill ha en massa ram som är cachat som datorn inte kan dumpa så kan du göra detta, men ifall du vill kunna spela utan att få "*** is using alot of ram, recommend closing it." så är det värt att ha en växlingsfil, kanske inte på ssd'n, men på någondisk iallafall.

Stäng av Cache på diskarna

Detta är bara onödigt att stänga av.

Stäng av papperskorgen

Här gör du som du vill, jag tycker det är skönt att ha papperskorgen ifall jag råkar radera något (händer lite då och då)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Johan:

.... text....

Av vad jag fick lära mig från "sweclockers bestämda användare" så är det ingen skillnad mellan Sata 3 och Sata 2 kablar. Sata 6 "finns för den delen inte", utan det heter Sata 3 / 6.0Gbs och Sata 2 / 3.0Gbs.

RAID är idag på Intel 68, 7X, 8X osv bättre utvecklad och stöder TRIM mm. Så bara dina drivrutiner är upp to date så fungerar det lika bra som AHCI i de flesta lägen. Men naturligtvis, kör AHCI om du kan och inte behöver RAID.

LÅT SYSTEMSKYDDET VARA!
Vill du inte ha ett Windows som kan laga sig själv, slippa installera om hela datorn för en drivrutin som inte fungerar eller liknande?
Det stängdes av när SSD var nya och långsamma, idag är det inte lönt att stänga av det, och bara dumt att göra det.

Indexeringen kan du välja att stänga av, om du inte söker i dina dokument väldigt ofta. Du kan ju välja att låta dina dokument indexeras, men inte Windows mappar, program och annat. En SSD läser snabbt för att kompensera, men indexeringen kan även hitta information inne i filer, som text rader mm som du inte kan söka på utan den.

"Ta bort defragmenteringen" - Helt rätt.

Växlingsfil är en mycket omtalad sak, och du får välja hur du vill göra själv. Har man 16GB RAM så bör inte Windows behöva den, men eftersom det fortfarande finns usla programmerare som tar genvägar så finns det program som får panik utan den.
Mitt tips: Sätt ett lågt värde som fast, med möjlighet för den att expandera om den behöver.
Själv har jag 256MB-2048MB på en 16GB system, 512MB-4096MB på ett 8GB system.
På så sätt så tar den minimalt med plats och den skrivs endast till när program kräver det.
Om den blir "fragmenterad" gör ju inget, då SSDn hanterar det hur bra som helst.

Hibernation kan du stänga av på en stationär, då du sällan lär använda den ändå. På en laptop tycker jag dock den kan vara väldigt användbar, då det energisparläget som finns där är meningslöst under längre perioder.

Cache, eller rättare sagt, tömningen av den kan du stänga av om du vill. Men tänk på, om strömmen går oväntat så är risken att du förlorar information som inte hunnits sparats till disken. Så det är en prestanda/pålitlighet vägning, och själv använder jag endast den på datorer med UPS eller laptop med batteri.

Papperskorgen är väl lite vane sak. Själv har jag utökat systemskyddets utrymme, och tagit bort papperskorgen. Jag kan hämta tillbaka filer jag nyligen tagit bort med systemskyddet, men den själv tömmer efter ett tag.
Vill man ha papperskorgen så låt den vara.

EDIT: Kan tillägga att många av de tipsen du listat är gamla. Som i 2009/2010 SSD gamla. Idag är SSD ca 5-10 gånger snabbare och klarar skrivningar betydligt bättre. Så handikappa inte ditt OS för något som inte behövs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

"Datatips" ASG
Vilken data-eckspert, jo man tackar.

Han kan ske är släckt med Docktor Nårton ? http://web.archive.org/web/20070102173526/http://www.datadock...
Så där ja, nu har alla med lemmar här på svensklockarsidan lärt sejg hur man best defragglar en hård-disc.

Hahaha!
Sitter och storflinar som ett fån på jobbet här. Roligaste formuleringen på länge. Man tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled