hjälp med ssd/raid som "kraschat" och andra hårdisk "offline"

Permalänk

hjälp med ssd/raid som "kraschat" och andra hårdisk "offline"

"problem 1"

C hårdisken består utav 2st 120 GB hårddiskar (ocz agility) och är konfigurerade som raid 0, kör backup på allt utav värde till D hårdisken på daglig basis (2tb seagate) och till nasen på veckobasis.

Nu ett par "problem".
Vid uppstart av datorn idag så stod det error på min andra ssd disk i raiden men samtidigt startar datorn upp normalt, intel rapid lagringsteknologi nämner dock att det är "fel" på raiden/ena ssd hårdisken.
Vet inte hur jag ska gå tillväga med "problemet", förslag?
Har startat om datorn tre gånger, error varje gång men ändå startar windows upp normalt.

skärmbilder ifrån bios/lagringshanteraren m.m.
https://imageshack.com/a/1u2z/1

===============
"problem 2"
Har en 3e ssd som är E hårdisk. Har en tid inte kunnat hitta hårddisken i datorn men nu hittas den i bios och i intel rapid lagringsteknologi men inte i diskhanteraren i kontrollpanelen. Har inte direkt något utav värde på den men vill kunna använda den.
Förslag?

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Det där skall inte fungera och jag skulle inte använda systemet och definitivt inte backa upp från det.
Att det fungerar strider mot dokumentationen och känns mer som sol och medvind i ryggen att det fortfarande rullar.

En spontan fundering är om dina diskar byt plats då din tidigare icke fungerande 3:e ssd nu hittas igen.

Permalänk
Medlem

hur ser det ut i UEFI- advanced -SATA och sedan där du valt mode för diskarna dvs. RAID står det fortf. RAID där eller har det ändrats?
Hur ser raid-biosen ut, står det failed med röd text?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

hur ser det ut i UEFI- advanced -SATA och sedan där du valt mode för diskarna dvs. RAID står det fortf. RAID där eller har det ändrats?
Hur ser raid-biosen ut, står det failed med röd text?
http://i17.photobucket.com/albums/b61/fishquail/RAIDDISK.jpg

Lite halvsuddig bild men hoppas det är tillräckligt läsbart.
Tryck på bilden för större version, om det behövs.
Kom dock inte in i själva UEFI- advanced -SATA fast jag höll inne ctrl och tryckte flera gånger på I.

Skrivet av aluser:

Det där skall inte fungera och jag skulle inte använda systemet och definitivt inte backa upp från det.
Att det fungerar strider mot dokumentationen och känns mer som sol och medvind i ryggen att det fortfarande rullar.

En spontan fundering är om dina diskar byt plats då din tidigare icke fungerande 3:e ssd nu hittas igen.

Raiden har alltid suttit på port 0 och port 1, båda raid diskarna rapporteras fortfarande vara kopplade i dessa två portarna.
"extra disken" har hoppat från port 3 till port 4 (bytade port på den innan idag)
Angående att datorn startar upp, se bild i detta inlägg, står "bootable: yes" och "normal" på själva raiden samtidigt som andra hårdisken i raiden har error meddelanden.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

http://img538.imageshack.us/img538/7332/siqzxf.jpg

Lite halvsuddig bild men hoppas det är tillräckligt läsbart.
Tryck på bilden för större version, om det behövs.
Kom dock inte in i själva UEFI- advanced -SATA fast jag höll inne ctrl och tryckte flera gånger på I.

Raiden har alltid suttit på port 0 och port 1, båda raid diskarna rapporteras fortfarande vara kopplade i dessa två portarna.
"extra disken" har hoppat från port 3 till port 4 (bytade port på den innan idag)
Angående att datorn startar upp, se bild i detta inlägg, står "bootable: yes" och "normal" på själva raiden samtidigt som andra hårdisken i raiden har error meddelanden.

OK! ser mörkt ut med error occured osv.
Men det jag syftade på i BIOS/UEFI? har du ju säkert rätt eftersom du ser din raid-bios.
men så ser det ut, du kör väl DEL/F2 för att komma in i UEFI?

Men testa en sak, koppla ur bägge ssd som körs ihop både satakabel och ström.
och om du har modulär strömkabel, testa byt plats i nätdelen, till ett annat uttag.

plugga in ssds igen med varsin sata-kabel.
Jag har varit med om att raidet har muppat och fått tillbaks det genom att koppla ur och in igen.

Visa signatur

Alienware Aurora