Datorn hittar inte extern hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Datorn hittar inte extern hårddisk

Hej! Är inte speciellt datorkunnig men har ett allvarligt problem. Familjens gemensamma externa hårddisk hittas inte utav datorn.
Jag skulle idag tömma min dator och installera om windows. Jag la viktiga filer och dokument i en mapp och la den på externa hårddisken. Säkerborttagning etc gjordes. När datorn var igång igen så kopplade jag in hårddisken för att föra över min mapp men datorn hittar inte hårddisken. Testade på två olika datorer i hemmet men den hittades inte där heller.
Jag har testat att högerklicka på "dator","hantera" och sedan kollat "device manager" och Disk management" för att gå igenom usb-enheter och hårddiskar där men har hittat noll.
Det är för mig oerhört viktiga dokument på hårddisken som inte får försvinna, vad gör jag?

Hårddisken i fråga är en Iomega Prestige 1Tb. Hör att hårddisken snurrar och den har ström.
Tack på förhand!

EDIT: Har googlat och hittat liknande situationer men då har folk lyckats se sin hårddisk under disk management eller device manager.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Gissar att du får öppna kabinettet, plocka ur disken och sätta den direkt i datorn.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av xfade:

Gissar att du får öppna kabinettet, plocka ur disken och sätta den direkt i datorn.

Okej, tack! Finns det någon risk med detta eller är det bara att köra? Har en "dockningsstation" för hårddiskar som är ansluten till datorn vi eSATA. Funkar det i så fall att testa hårddisken i den? Återigen, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av rikardllindqvist:

Okej, tack! Finns det någon risk med detta eller är det bara att köra? Har en "dockningsstation" för hårddiskar som är ansluten till datorn vi eSATA. Funkar det i så fall att testa hårddisken i den? Återigen, tack!

Om det är disken som rasat så är det kört vad du än gör, men om det är kabinettets kontrollkort så är det definitivt värt att testa den i dockan.

► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av xfade:

Om det är disken som rasat så är det kört vad du än gör, men om det är kabinettets kontrollkort så är det definitivt värt att testa den i dockan.

Okej, tack! Testade nu och filerna räddas just nu. Antagligen glappande usb-kontakt kanske? En sten har lämnat mitt hjärta haha. Tusen tack!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Okej, tack! Testade nu och filerna räddas just nu. Antagligen glappande usb-kontakt kanske? En sten har lämnat mitt hjärta haha. Tusen tack!!!!

Svårt att säga vad det var, bra att du fick ut filerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Passa nu på och lägg denna ytterst viktiga info på minst 2 olika ställen, på olika platser... Så slipper du hjärtinfarkt nästa gång