Dåligt internet - kräva lägre hyra?

Permalänk
Medlem

Dåligt internet - kräva lägre hyra?

Tja!

Har sedan ett tag tillbaka (22a sep) bott i en studentlägenhet med en hyra på 3200kr/mån, och då ingår det el, varm/kallvatten, värme, och 100/100 internet via fiber.
Nu har dock internet börja krångla en hel del. Första veckan var det inga problem, då flöt allting på utan problem. Nu de senaste 2 veckorna så har dock internet varit ostabilt på flera olika sätt:
* Varierande svarstider som genererar i rejäla lagspikes i spel
* Varierande hastighet, där det ibland känns som att man sitter på en 1Mbit-lina pga att det tar sådan tid att ladda sidor mm
* Att nätet dör helt plötsligt och sedan kommer tillbaka för att sedan dö igen.

Dessa problem inträffar ganska slumpmässigt, men det spelar ingen större roll om det är mitt i natten, på morgonen, förmiddagen eller eftermiddagen. Det kan hända när som helst egentligen.
Jag har en kompis som bor på området och även han har problem med nätet, så det är egentligen inte min router eller så det är fel på. Vi har kontaktat hyresbolaget och de har konstaterat att de ska mäta utgångarna för nätet där jag och min kompis bor (vi bor i olika hus), men det var drygt en vecka sedan som de sa det.

Nu undrar jag om man kan begära lägre hyra då internet verkligen inte motsvarar det som kontraktet talar om. Kontraktet säger 100/100Mbit via fiber, och då förväntar man sig ju att det ska vara ruskigt snabbt och fungera väl, men det gör det inte. När det fungerar så är det bra, men det är ju inte alltid det fungerar. Vad jag har kunnat läsa på nätet lite snabbt så har man ev. möjlighet att begära lägre hyra ifall något i kontraktet inte fungerar som det ska, men jag frågar här eftersom att jag inte är säker!

Så vad säger ni? Nu kommer de flesta säkert säga "fråga de ansvariga, det skadar inte att fråga", men om ni kan komma med juridiska svar eller så som säger svart på vitt ja eller nej om man kan kräva lägre hyra så vore det super!

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Delar huset på denna 100/100-uppkoppling, eller är du garanterad den hastigheten själv?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

2 veckor är lite väl kort tid för att försöka kräva sänkt hyra för. Ring Telia först och hör med dem, efter det kontaktar du din hyresvärd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Delar huset på denna 100/100-uppkoppling, eller är du garanterad den hastigheten själv?

Som jag har förstått det så är det den hastigheten jag ska få som ensam användare. När jag mäter på bredbandskollen så säger den 100/100 när det väl funkar.

Skrivet av Valiumballong:

2 veckor är lite väl kort tid för att försöka kräva sänkt hyra för. Ring Telia först och hör med dem, efter det kontaktar du din hyresvärd.

Hur vet du att det är telia? Det enda som hyresvärden har sagt om nätet är att det är ett stadsnät typ, eller något sådant, men de har inte nämnt vem som står bakom det... Fick dock ett nummer till någon som hade med nätet att göra så får väl försöka med honom...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Som jag har förstått det så är det den hastigheten jag ska få som ensam användare. När jag mäter på bredbandskollen så säger den 100/100 när det väl funkar.

Hur vet du att det är telia? Det enda som hyresvärden har sagt om nätet är att det är ett stadsnät typ, eller något sådant, men de har inte nämnt vem som står bakom det... Fick dock ett nummer till någon som hade med nätet att göra så får väl försöka med honom...

det ska väl stå på bredbandskollen eller speedtest.net vilken operatör det är så det är ju lätt att kolla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hur vet du att det är telia? Det enda som hyresvärden har sagt om nätet är att det är ett stadsnät typ, eller något sådant, men de har inte nämnt vem som står bakom det... Fick dock ett nummer till någon som hade med nätet att göra så får väl försöka med honom...

Det var en gissning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

det ska väl stå på bredbandskollen eller speedtest.net vilken operatör det är så det är ju lätt att kolla.

Så sant! Kollade precis och leverantören är IP-Only Telecommunication Networks AB. Har aldrig hört talats om dem...

Skrivet av Valiumballong:

Det var en gissning.

Hehe okej, lugnt ^^ Kollade upp det iaf och det är IP-Only Telecommunication Networks AB som står för nätet.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+