Laptop för programmering/spel kan inget om datorer

Permalänk
Medlem

Laptop för programmering/spel kan inget om datorer

Innan jag du läser så vill jag bara att du ska veta att jag kan praktist taget inget om datorer.

Min laptop har pajat, jag hade en MSI gt683 (Inte helt hundra eftersom jag inte har datorn hemma) och det kommer att kosta ca 6000 att laga den eftersom både hårddisken och grafikkortet har pajat. Så jag har tänkt att köpa en ny laptop som jag kan använda i skolan för programmera (Gick ut gymnasiet i våras och pluggar vidare direkt) men jag ska även kunna ha den till att spela spel som tex LOL, gmod, l4d2, wow, cs etc.

Eftersom min pappa jobbar med att sälja datorer och kontorsmaterial (Han kan ännu mindre om datorer) så kommer jag troligtvis att kunna få det billigare om det är en färdigbyggd laptop.

Eftersom jag ska kunna använda den som skoldator också så vill jag helst att den ska väga så lite som möjligt och att den ska ha så lång batteritid som möjligt men det är inte ett måste eftersom vikt inte brukar vara ett problem och jag kan alltid ha med en laddare, och minnet ska helst vara mer än 500gig. Jag kommer bara att använda den datorn eftersom min gamla pajat och den jag använder nu har sämre prestanda än en brödrost och jag är den enda personen som kommer att använda den.

I första hand så vill jag ju så klart att datorn ska klara av spelen och fungera för att programmera med.
Efter det så kommer minnet som helst ska vara mellan 500-1000 gig. Sen batteritid och sist vikt.

Budgeten ligger väl på så lågt som möjligt men inte över 10000 eftersom min pappa inte vill att jag ska spela spel så vill han inte att jag ska ha en dator som är bra för spel utan bara för skolan men eftersom han inte kan något om datorer så är inte det ett problem så länge den inte är för dyr.

Jag har kollat runt lite och hittat två datorer men enligt mina kompisar så är de inte så bra för vad jag vill använda det för men jag lägger länkarna här ändå:
1. http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/model/NX.M74ED.075
2. https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/820495?cks=ASS&assoc=692EDD3E-CCC1-4B3B-902D-CD989A52AC65&gclid=CJ2C0dTB9cACFaHacgodD5IAYg#!tab:extra

Det är inget mer jag kommer på just nu men det är bara att fråga så svarar jag efter förmåga