Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk

har funderat nu i flera veckor att uppgradera från 840 120gb tilll Evo 240gb.... gissa om jag kommer att göra det
Hdtune visar 388MB/s minimum 410MB/s average men windows ny fresh instalation för 2 månader sen..

läste nånstans att temperaturen kan vara avgörande? själv har jag min samsung 840 liggande på golvet utanför lådan så temperaturen har varit låg sedan köpet ...

att ha läshastigheten under 30MB/s måste ju kännas direkt på något sätt Katastrofalt!

Permalänk
Medlem

Min är ca 1 år gammal och jag har inte märkt något alls faktiskt. Får väl helt enkelt bara vänta på en firmware uppdatering istället för att göra något drastiskt.

Permalänk
Medlem

Hmm har nog tyckt att min laptop blivit mer och mer segstartad...

Ca 1 år gammal Windowsinstallation:

Permalänk
Proffsmobbare

Här är mina siffror, inte jätterelevant då jag kör via SATA 3 Gb/s. OP ligger på 10%, disken är en Samsung 840 120GB.

5.39 TB skrivet, power on hours 8484 (353 days). Disken är ca ett år gammal.

Förstår mig inte på vad som hänt med IOPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Men snälla? Det är ju bara TLC-varianterna som påverkas. Hur gör detta att man skulle låta bli att rekomendera en SSD ur deras pro-serie t. ex?

Hur blev jag citerad här? :S

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 840 PRO Basic och jag får minimum 40 MB/s och Maximum 436 MB/s med Average på 330 MB/s. Tror ni att detta är normalt eller är jag med drabbad?
Hittar inte siffror på vilka hastigheter jag kan förvänta mig. Har en 1,5 år gammal Windows 8.1 installation.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Känns rätt skönt att både min 840 och min 850 är av pro varianten nu, dock tråkigt när något sånt här händer för de som valde evo och vanliga 840.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag valde 840 Pro som main-disk och 840 Evo bara till spel.

Permalänk
Medlem

Reklamerbart antar jag?

Permalänk
Medlem

Tur att man inte hunnit dra iväg sin order då 250gb versionen var på tapeten.

Permalänk
Medlem

Skönt att man valde 2st PRO till Raid 0 då!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Fick bara ut 266MB/s som max på min ca 6mån gamla 840 evo :<, 5.8MB/s som minimum. Kan jämföras med min 4år gamla Corsair Force 60GB som får ut 183MB/s max och 90MB/s min.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

O jag som precis beställt ny dator med 250gb 840 evo som primär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Bah, crap! Jag har ju 840 basic, inte pro. Ska benchmarka den ikväll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du förväntar dig alltså att ett av de största märkena (och en av de mest stabila tillsammans med Intel) på SSD marknaden ska få problem med sina SSDer? Okej. Bra att veta.

Samsung har för vana att tumma på kvaliteten oavsett produktsegment, sälj snyggt förpackat skräp och försök lura konsumenterna att det är lika bra som de mer kostsamma alternativen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om diskarna tappar i prestanda efter att Samsung släppt ny firmware. Lärdomen kanske blir att det tar ett tag innan den egentliga testvinnaren utkristalliseras. Om så sker tycker jag uppriktigt synd om de andra tillverkarna som i recensioner såg sig slagna av Samsungs enheter men som i det långa loppet kanske visade sig vara ett bättre köp trots allt.

Permalänk
Medlem

Jag har 250gb evo ssdn och jag upplever inte att den är långsammare. Har haft den lite över ett år. Gäller detta "ALLA" diskar eller bara vissa? De kommer ju dessutom med 5 års tillverkargaranti, tror ni man kan skicka in dem och åberoba garantin ifall den skulle bli allt för seg?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Fan vad lustigt att denna nyhet kom precis idag. "Deja vu"
För jag gjorde ett test utav min samsung 840 500gb disk igår kväll. Då hade den gått från ca 490-500 MB/s till 370 MB/s och det är på mindre 10mån.
Var nästan på väg att RMA den pga något fel.

Skönt att veta att det är fler som har samma problem

Det har legat på forumet i mer än en vecka. Och på andra sidor i mer än 1 månad...
Men du är inte ensam, helt klart.

Skrivet av Ullman:

Hmm ja surt var det minsann, har 1 sådan SSD i datorn just nu som jag köpte för kanske 1 år sedan, har inte tänkt på att läshastigheten försämrats så mycket men har bara spel installerat på den disken... ska nog ta och göra några laddningstidstester. Men frågan är ju om det hjälpte att formatera disken och få tillbaka läshastigheten igen? Då filerna inte kommer ha legat på disken orörda så "länge" då man nyformaterat?

/Ullman

All nyskriven data blir snabb i ett tag, så teoretiskt räcker det tom om du kopierar filerna och tar bort de ursprungliga, eller flyttar dem från 840 disken till en annan och tillbaka.

Skrivet av SanyaIV:

Undrar om 850 serien är påverkad? Är väl inte TLC minne i den serien men det är väl ändå bara en teori att det är pga TLC hittills? Funderar nämligen på att skaffa en SSD i 850 serien.

Helt andra kretsar, mer en av den högsta skrivtoleransen som finns idag på MLC (6-30k skrivningar), och den är helt opåverkad.

Skrivet av Dafydd:

Betyder det att skulle hjälpa att defragmentera SSD:n? Då flyttas ju grejor omkring hej vilt och snart sagt inte en enda fil kommer ligga kvar på samma fysiska ställe.

Ja, om du kan få den att flytta informationen som är långsam så går det. Problemet är ju att när den virtuella LBA adresseringen sen är "rätt" så kommer inte defrag hjälpa. Det borde räcka med att du skapar en ny mapp, kopierar filerna från tex spelmappen till den, tar bort den gamla, byter namn på den nya mappen tillbaka till vad den gamla heter. Gäller att du har lite plats på disken bara. Eller så får du ta lite för lite, alt kopiera allt till en annan disk, och sen kopiera tillbaka och skriv över allt.

Skrivet av monster08:

Jag har 250gb evo ssdn och jag upplever inte att den är långsammare. Har haft den lite över ett år. Gäller detta "ALLA" diskar eller bara vissa? De kommer ju dessutom med 5 års tillverkargaranti, tror ni man kan skicka in dem och åberoba garantin ifall den skulle bli allt för seg?

Gäller vad jag sett, alla. Men du påverkas bara om du använder de filer som inte använts på länge (alltså ändrats på länge). Har du inte problem så behöver du inte få panik iaf. Du bör ju ändå ta ner ny FW när fixat kommer dock.

Permalänk
Jubileumsmästare

Tänkte bara dela med mig lite av mina resultat

2x OCZ Vertex 4 128 GB RAID 0 (Mina)

Ålder: ca 2 år & 2-3 mån
Formatering/OS Installation: 1 år+
Total Host Writes: 10358/11633 GB
Power On Count: 566/574 Times
Power On Hours: 14864/14876 Hours

Samsung 840 EVO 128 GB (Pappas)

Ålder: ca ½ år (Då Inet hade rea o kraschade flera gånger)
Formatering/OS Installation: ^
Total Host Writes: 1683 GB
Power On Count: 538 Times
Power On Hours: 3308 Hours

OBS: Short stroke för att endast testa använt utrymme om det nu lagras i rad. Anledningen till detta var också att samsungen fick mycket bättre average utan detta som inte reflekterar verkligheten. Om detta är fel så är resultaten ändå bra så.

Btw vad är burst rate? 4.1 GB/s wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hur blev jag citerad här? :S

Jag har nog tryckt "citera flera" av misstag och se'n plockat bort dig innan jag gjorde inlägget tror jag. Då blir det så ibland.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

O jag som precis beställt ny dator med 250gb 840 evo som primär

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att returnera Samsung-disken direkt om det var mindre än två veckor sedan du beställde då man enligt lag har 14 dagars ångerrätt på köp via internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guffen86:

Har en Samsung 840 PRO Basic och jag får minimum 40 MB/s och Maximum 436 MB/s med Average på 330 MB/s. Tror ni att detta är normalt eller är jag med drabbad?
Hittar inte siffror på vilka hastigheter jag kan förvänta mig. Har en 1,5 år gammal Windows 8.1 installation.

Ser tyvärr ut som att du är drabbad. 40MB/s är inte så illa som vissa har det, men felet är där. Märker du inte det i vanlig användning så behöver du inte bry dig än, utan när ny FW kommer, tar du och ordnar det då.

Skrivet av RaZman:

Samsung har för vana att tumma på kvaliteten oavsett produktsegment, sälj snyggt förpackat skräp och försök lura konsumenterna att det är lika bra som de mer kostsamma alternativen.

Alla tillverkare gör så på ett eller annat sätt. De som inte lurar med billigare material, mjölkar på priset istället.
Välkommen till moderna samhället på 2010-talet.

Permalänk

Vilken tur att jag inte snålade och köpte PRO till min nya dator som jag byggde i våras. Det där TLC minnet gjorde mig osäker...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

fan va skönt köpte en ytterligare 840 pro förra veckan!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannovarius:

Vilken tur att jag inte snålade och köpte PRO till min nya dator som jag byggde i våras. Det där TLC minnet gjorde mig osäker...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tobbbe__:

Skönt att man valde 2st PRO till Raid 0 då!

Skrivet av tuthat:

Tur att man inte hunnit dra iväg sin order då 250gb versionen var på tapeten.

Skrivet av xealo:

Känns rätt skönt att både min 840 och min 850 är av pro varianten nu, dock tråkigt när något sånt här händer för de som valde evo och vanliga 840.

Jag väntade ca 9 mån på att ev barnsjukdommar skulle uppstå från att den första TLC disken släpptes, just för att inte råka ut för detta. Säger en del nu när jag hemma sitter med 750GB i laptop + 2x1TB av dessa hemma.

Permalänk
Medlem

Kommer problemet lösas med en uppdatering av mjukvaran eller kommer det krävas en uppdatering av hårdvaran?

Permalänk
Medlem

840 evo 250GB här, Win 7 install för typ 1 - 1,5 år sedan el nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Haft min EVO 840 120GB i ett halvår, kanske lite till. Får hoppas den inte fuckar upp. Men Samsung borde väl kunna fixa med någon uppdatering?

Edit: Prövade benchmarka och fick max 225MB/s WTF!? Nu gick den knappt ner till botten som för vissa utan låg mest runt 170-200MB/s men dom flesta verkar fortfarande få närmare 4-500MB/s som max. Nu när jag tänker efter så har datorn startats lite segare med.

Permalänk

840 Evo och 840 vardera på 250 GB i raid 0 efter ett till två år ser ut så här för mig:
http://puu.sh/bKwRD/5e42b85ca1.png

var inte riktigt 40 MB/s jag var ut efter när jag installera mitt os på den.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Samsung har för vana att tumma på kvaliteten oavsett produktsegment, sälj snyggt förpackat skräp och försök lura konsumenterna att det är lika bra som de mer kostsamma alternativen.

Var har de försökt lura folk att Evo är lika bra som Pro? Allt jag har sett är att Samsung sagt "Jaha.. Detta är Evo.. Den kostar mindre. Detta är pro.. Den kostar mer". Med dina kriterier så borde man inte köpa en SSD i huvudtaget från någon.. Eftersom alla tillverkare har sina egna problem. Intel har sin underbara 8mb bugg som bara vägrar försvinna. OCZ (nu Toshiba) har vissa problem med stabilitet bara för att nämna två.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds