Köpa en 840 evo även om den har problem?

Permalänk
Medlem

Köpa en 840 evo även om den har problem?

Tjena!

jag läste att 840 evo från samsung har problem med att läshastigheten blir extremt låg efter ett tags användning. Nu är jag lite fundersam om jag fortfarande borde köpa en? Jag läste att man kan lösa problemet med att läshastigheten blir mycket låg genom att formatera disken, Stämmer detta? Om det gör det kan jag informera att jag brukar installera om min dator ca varannan månad.

Men om ni inte rekommenderar att köpa en 840 evo, Vad kan ni rekommendera inom samma prisklass(250GB som gäller)?

Permalänk
Entusiast

Jag hade väntat ett par veckor på att det kom ut ny firmware. Annars är MX100 populär.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200082-crucia...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Både att installera om varannan månad och att köpa 840 EVO fast den inte fungerar som den ska är onödigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Disken fungerar ju, och du tappar inte information. Det är som sagt 1-2 månader innan du ens får problem, men samtidigt så är MX100 billig, saknar det felet och duger fint den med. Det hade ju varit ett enkelt val om disken krashat, eller förlorat information, men så är inte fallet.

Är väl mer om du vill ha en bara för sakens skull. Själv sitter jag med en hel del av dem, och jag tänker inte panik sälja dem direkt, utan de får jobba som vanligt tills fixat kommer. Man behöver inte ens formatera för att fixa det, bara "skriva om informationen" som är påverkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag hade väntat ett par veckor på att det kom ut ny firmware. Annars är MX100 populär.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200082-crucia...

Kan man inte uppdatera firmware själv?

Skrivet av mfm:

Både att installera om varannan månad och att köpa 840 EVO fast den inte fungerar som den ska är onödigt.

Mer en vana, har inte riktigt en anledning till att göra det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Matsson82:

Kan man inte uppdatera firmware själv?

Mer en vana, har inte riktigt en anledning till att göra det.

Samsung har inte skrivit klart den nya mjukvaran som ska fixa buggen så visst kan du uppdatera firmware själv men det fixar inte buggen än. Personligen hade jag inte köpt en ny enhet nu och sedan uppdaterat utan väntat tills den nya mjukvaran faktiskt fanns ute innan jag köpte. Det är generellt en dålig idé att köpa saker och sedan hoppas på att de kommer bli fixade. Nu är sannolikheten väldigt hög att Samsung kommer fixa det och det rätt snabbt men vi vet ändå inte när och om det eventuellt blir några följdproblem. Vad händer till exempel om det blir ett fel i den nya mjukvaran som rensar hela SSDn vid uppdateringen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Samsung har inte skrivit klart den nya mjukvaran som ska fixa buggen så visst kan du uppdatera firmware själv men det fixar inte buggen än. Personligen hade jag inte köpt en ny enhet nu och sedan uppdaterat utan väntat tills den nya mjukvaran faktiskt fanns ute innan jag köpte. Det är generellt en dålig idé att köpa saker och sedan hoppas på att de kommer bli fixade. Nu är sannolikheten väldigt hög att Samsung kommer fixa det och det rätt snabbt men vi vet ändå inte när och om det eventuellt blir några följdproblem. Vad händer till exempel om det blir ett fel i den nya mjukvaran som rensar hela SSDn vid uppdateringen?

Så även om jag köper en nu, borde det vara ok med en uppdateringen? Datan jag sparar på SSD är ingen viktig data. Är nämligen i processen att köpa en ny dator och vill verkligen ha en SSD. Så ni tycker det skulle vara väldigt idiotiskt att köpa en 840 evo nu när jag vet att den har problem även om jag eventuelt kan uppdatera den för att bli av med problemet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Matsson82:

Så även om jag köper en nu, borde det vara ok med en uppdateringen? Datan jag sparar på SSD är ingen viktig data. Är nämligen i processen att köpa en ny dator och vill verkligen ha en SSD. Så ni tycker det skulle vara väldigt idiotiskt att köpa en 840 evo nu när jag vet att den har problem även om jag eventuelt kan uppdatera den för att bli av med problemet?

Det borde inte vara några som helst problem att uppdatera den senare när väl Samsung får ut sin uppdaterade firmware. Min personliga åsikt är att det är onödigt att köpa den innan vi vet med säkerhet att den uppdaterade mjukvaran fungerar som den ska. Just Samsung brukar vara väldigt bra på att fixa buggar så det borde inte vara några problem men man vet aldrig. Den MX100 som jag länkade till högre upp ligger i samma prisklass och presterar likvärdigt. Det är också en stabil enhet som är väldigt populär. Crucial gör bra grejer och det är en stabil styrkrets i den. Hade du frågat om du skulle välja den eller 840 EVO hade jag sagt att du skulle välja den som för tillfället är billigast.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Så även om jag köper en nu, borde det vara ok med en uppdateringen? Datan jag sparar på SSD är ingen viktig data. Är nämligen i processen att köpa en ny dator och vill verkligen ha en SSD. Så ni tycker det skulle vara väldigt idiotiskt att köpa en 840 evo nu när jag vet att den har problem även om jag eventuelt kan uppdatera den för att bli av med problemet?

Eftersom de nu har halva teknikvärlden efter sig ang detta felet så lär de fixa det. Men som tidigare påpekat, ingen vet när, eller om det kräver flera uppdateringar eller ev en total rensning av disken efter uppdateringen. Allt är spekulationer utanför Samsungs tekniker just nu.
Problemet är.. det tar ju tid att framkalla felet, typ 1-2 månader, så det lär ta tid att testa det också. Och vi vet ju inte hur det påverkar disken i övrigt. Kanske minskar det prestandan i allmänhet, eller minskar livslängden. Åter, ingen som vet.
Många som inte har ett val sitter ju på dessa diskar, och en del vill säkert byta. Du kanske kan göra ett klipp om du inte bryr dig om felet
Personligen skulle jag inte köpt en idag, eftersom jag känner till felet, men samtidigt tänker jag inte lämna tillbaka den eftersom jag vet att något fix är på gång.

Är det någon speciell anledning till att du inte vill ha nån annan SSD?

Permalänk
Medlem

Har 3st 840 på olika GB och har aldrig haft problem med någon av dom. Kommer fortfarande rekommendera denna disk.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Undras om fixen innebär att de i samband med TRIM även kommer att skriva om sektorer som innehåller gammal data? I så fall kommer TLC-cellerna slitas ännu fortare.

Undvik TLC generellt, anser jag. Alltså, köp inte Evo (som kanske egentligen borde heta Devo ).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Varför köpa nånting som har problem? Köp ett annat märke eller vänta tills Samsung löser problemet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Undras om fixen innebär att de i samband med TRIM även kommer att skriva om sektorer som innehåller gammal data? I så fall kommer TLC-cellerna slitas ännu fortare.

Undvik TLC generellt, anser jag. Alltså, köp inte Evo (som kanske egentligen borde heta Devo ).

Mycket spekulationer där. Vi vet ju inte vad som orsakar felet alls än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Mycket spekulationer där. Vi vet ju inte vad som orsakar felet alls än.

Precis, ren spekulation. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, Ska skapa en ny tråd och få hjälp med vilken ssd jag borde köpa istället! Det blir inte en samsung, för som jag förstod det av min datorteknik lärare, Ni som svarat och andra trådar jag läste är TLC någon man bör undvika. Tack för varningen, jag är bara glad att jag han stoppa mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Tack för alla svaren, Ska skapa en ny tråd och få hjälp med vilken ssd jag borde köpa istället! Det blir inte en samsung, för som jag förstod det av min datorteknik lärare, Ni som svarat och andra trådar jag läste är TLC någon man bör undvika. Tack för varningen, jag är bara glad att jag han stoppa mig själv.

Du har redan fått ett tips. Varför skapa en ny tråd?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undras om fixen innebär att de i samband med TRIM även kommer att skriva om sektorer som innehåller gammal data? I så fall kommer TLC-cellerna slitas ännu fortare.

Undvik TLC generellt, anser jag. Alltså, köp inte Evo (som kanske egentligen borde heta Devo ).

Skrivet av Zotamedu:

Mycket spekulationer där. Vi vet ju inte vad som orsakar felet alls än.

Helt ärligt, jag tror tyvärr inte att han är så långt från den troliga lösningen. Baserat på vad jag vet hur NAND fungerar och hur dessa diskar jobbar, så är det troliga att TLC minnet har på några ställen skiftat bit. ECC finns till för att rätta till ev fel, och disken försöker då läsa sektorn flera gånger, samt räkna med dessa ECC siffror för att få rätt på informationen. Detta tar tid, tid räknat i 100 tals ms, vilket sänker hastigheten rejält.

Genom att rensa och programmera om denna statiska data med jämna mellanrum, (eller när det är svårare att läsa beroende på hur Samsung väljer att göra), så kommer den behöva skriva om hela diskens information en gång ca 2-3 månad iaf, lågt räknat. Säg 4 gånger per år, 50% fylld disk, det ger "bakgrunds skrivning" på en 240GB disk på ca 0,5TB per år.
I värsta fall är de siffrorna varje månad, dvs 12 gånger per år, 100% fylld disk på 240GB, blir ca 3TB per år.
Dessa diskar ska dock klara några 100TB utan problem så räknat med 150TB skulle det ta ca 50 år innan du ens förbrukat en större delen av diskens livslängd, med enbart detta.

Så jag tror inte problemet är så stort, utan det är mer att få en bra CG FW som kan hantera detta bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt, jag tror tyvärr inte att han är så långt från den troliga lösningen. Baserat på vad jag vet hur NAND fungerar och hur dessa diskar jobbar, så är det troliga att TLC minnet har på några ställen skiftat bit. ECC finns till för att rätta till ev fel, och disken försöker då läsa sektorn flera gånger, samt räkna med dessa ECC siffror för att få rätt på informationen. Detta tar tid, tid räknat i 100 tals ms, vilket sänker hastigheten rejält.

Genom att rensa och programmera om denna statiska data med jämna mellanrum, (eller när det är svårare att läsa beroende på hur Samsung väljer att göra), så kommer den behöva skriva om hela diskens information en gång ca 2-3 månad iaf, lågt räknat. Säg 4 gånger per år, 50% fylld disk, det ger "bakgrunds skrivning" på en 240GB disk på ca 0,5TB per år.
I värsta fall är de siffrorna varje månad, dvs 12 gånger per år, 100% fylld disk på 240GB, blir ca 3TB per år.
Dessa diskar ska dock klara några 100TB utan problem så räknat med 150TB skulle det ta ca 50 år innan du ens förbrukat en större delen av diskens livslängd, med enbart detta.

Så jag tror inte problemet är så stort, utan det är mer att få en bra CG FW som kan hantera detta bra.

Du vet att även MLC inte fungerar utan ECC och tämligen avancerad signalbehandling, eller hur? Styrkretsarna innehåller i princip en DSP nuförtiden. Så du får det att låta värre än vad det faktiskt är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24