Får privatpersoner lägga ut "vägbulor" på allmän väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det gjordes det även, men den utrustningen var för långsam, så den hann inte reagera när utryckningsfordonen kom...

Om den var för långsam så montera de nog fel grejer för ändamålet, klantarslen

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

På samma sätt som att du utsätter dig för livsfara framför en dator, för blixten kan faktiskt slå ner och vandra genom ledningar via datorn till dig.

Ditt resonemang är rätt dumt.

Ännu en gång så handlar det inte om "fara" utan om risker. Om vi skulle påstå att det vore en "fara" att sätta sig i en bil så kan vi precis som du skriver också påstå att sitta framför datorn är en "fara". Med andra ord så vore det mesta i vårt samhälle en "fara" vilket skulle resultera i att allt lika gärna kan vara ofarligt. Man vänder alltså bara på det istället.

Så fungerar inte vårt samhälle...

Citerade dig inte för att jag påstod dig ha fel, utan ville bara förtydliga mina argument

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag anser att komma fram 5mil extra per timme t.ex är bättre än 2-3minuter, men det beror väl på hur långa sträckor man kör.

Jag misstänker att du isåfall ligger på en motorväg eller dylikt och inte i ett bostadsområde. Människor som kör för fort i bostadsområden borde få sina bilar sönderslagna, såvida de inte är ambulans eller liknande.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Rekordmedlem

5 mil per timma extra är ju en rätt bra medelhastighetsökning
Det är inget man ska praktisera i bostadsområden och det är även svårt att uppnå på motorväg om det inte är närmast trafikfritt (förutom de juridiska aspekterna med att överskrida hastighetsbegränsningen med 50km/h)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag måste nog påpeka igen att jag inte syftade på ett bostadsområde. De som ligger ens 5kmph över hastighetsbegränsningarna där borde shankas.
Jag tog i med 50kmph, dock har det väl hänt men knappast någonting man gör varje dag.
Såsom jag skrev tidigare snittar jag ungefär 10kmph över hastighetsbegränsningarna på motorväg, inte villaområden.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

om jag få säga min sak så är det ju fel om det är en privatperson som gjort detta men det kan ju vara bra eftersom om det bor barn precis vid de husen där hindret ligger så kan det rädda ett ungt liv en mörk kväll eller dimmig morgon.

Har en sån hemma också. Den täcker typ halva vägen. Ligger de på mitten så flyttas den till ena väghalvan.
Så i slutändan kör alla på ena väghalvan, De ger mest ökad risk för att det ska hända något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad jag förstår så får man sätta upp t.ex. fake-hastighetskameror, OM dom är uppsatta på tomt eller ägd mark. Då får inte polisen ingripa. Men vad gäller din situation så är jag rätt 100 på att vem som helst inte kan leka trafikverket hur som helst.

Bygglov kan krävas om det är närmare än 4.5 meter i stadsbebyggelse annars brukar det vara 9 meter.
Lägre saker kan få sättas upp, hemma är fri maxhöjd 30 cm, räcker inte ens till staket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Bygglov kan krävas om det är närmare än 4.5 meter i stadsbebyggelse annars brukar det vara 9 meter.
Lägre saker kan få sättas upp, hemma är fri maxhöjd 30 cm, räcker inte ens till staket.

Nja, får nog tyvärr argumentera mot din fakta där

http://www.vf.se/nyheter/hammaro/grannarna-fick-nog-byggde-fa...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Om den var för långsam så montera de nog fel grejer för ändamålet, klantarslen

Säkert Lagen om offentlig upphandling som ställde till det, de tog antagligen det billigaste alternativet, och inte det bästa.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Nej slangen låg där först, sedan försvann den och dessa fartgupp dök upp istället.

F.ö. har jag fortfarande inte fått något svar från byalaget, däremot så märker jag att jag inte är den enda som stör mig på dom.
På väg hem idag såg jag dom ligga undanknuffade längs med trottoarkanten.

Fortfarande lika olagligt. Man får inte som privatperson sätta ut hinder på vägen. Oberoende om tanken är god eller inte. Skulle det leda till en olycka så sitter personen som lagt ut den väldigt risigt till.

Skrivet av mrqaffe:

Smågupp är trams, Jänkarna brukar montera det här systemet vid känsliga byggnader, de som kör på det hade varit glada för ett fjuttigt gupp
Borde gå utmärkt att triggga det med en hastighetsradar för automatisk eliminering av fortkörare.
https://www.youtube.com/watch?v=mRPEW2OMIU8

Stålklädda stolpar med titaniumkärna. Dessa är till för att stoppa lastbilar.

Skrivet av Demonoidz:

Jag måste nog påpeka igen att jag inte syftade på ett bostadsområde. De som ligger ens 5kmph över hastighetsbegränsningarna där borde shankas.
Jag tog i med 50kmph, dock har det väl hänt men knappast någonting man gör varje dag.
Såsom jag skrev tidigare snittar jag ungefär 10kmph över hastighetsbegränsningarna på motorväg, inte villaområden.

Och antagligen på "tom väg". Det är ju inte så att du sätter dig och gasar på vid tjocktrafik på väg ut från t.ex. Stockholm får jag hoppas?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Smågupp är trams, Jänkarna brukar montera det här systemet vid känsliga byggnader, de som kör på det hade varit glada för ett fjuttigt gupp
Borde gå utmärkt att triggga det med en hastighetsradar för automatisk eliminering av fortkörare.
https://www.youtube.com/watch?v=mRPEW2OMIU8

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nja, får nog tyvärr argumentera mot din fakta där

http://www.vf.se/nyheter/hammaro/grannarna-fick-nog-byggde-fa...

Det är ett exempel på ett svartbygge för tror inte de sökt och fått bygglov.

Hemma har vi åtminstone 1 som satt sitt staket i gatan, det ska vara ett dike mellan men det har de fyllt igen diket och använder "diket" som sin tomt.
Till det så har de lagt ut en vägbula så egentligen skulle man anmäla staketet till byggnadsnämnden så att de får flytta på det till att börja med.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med bulorna?

När jag var liten fick jag lära mig att två ton stora bilar dödar en på en gång och därför ska man inte leka på trafikerade vägar.
Det kom även polis till skolan som lärde en trafikvett och hur man cyklar i trafiken.
Efter zebralagen verkar många föräldrar och barn dock tro dock att de är odödliga.
Om jag inte minns fel så sker de flesta överkörningar i samband med att barn lämnas och hämtas vid skolan av stressade föräldrar. Då hjälper inga fartgupp i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Dessa är väl helt ok, bara att flytta på dem, värre med kommunens satans vägbulor då de är permanenta, svårare att ta bort. Om jag bestämde så skulle det inte finnas några vägbulor överhuvudtaget. Ibland så behöver man köra fort, sen har du ambulans samt brandkår som kan behöva köra fort. Ett rent helvete när det är vägbulor överallt. Det är bättre att ställa ut stora blomlådor istället.

Våran samfällighet bestämde sig för att placera två blomlådor på en räddningsväg, vansinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kör du 50km/h för snabbt i ett villaområde bör ditt körkort klippas i småbitar, du kastas i fängelse och din bil skrotas.

Inte i ett villaområde.
Det här med hur bromssträckan hänger ihop med hastighet var väl det första man lärde sig i körskolan?

På landsväg/motorväg får man väl köra efter eget samvete och förmåga.

Får? Det det får man inte. Hastighetsskyltarna anger maximalt tillåtna hastighet. Bara för att man inte alltid blir straffad när man överskrider hastigheten betyder det inte att det är tillåtet att överskrida hastighetsgränsen.

Kör inte fortare är maximalt tillåten hastighet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillezz:

Skulle vara mycket roligare om det var hastighetsaktiverade gupp så bara fortkörare drabbades, det hade varit lite mer vigilante, här drabbas ju alla. Så det är ju synd.

http://www.dvice.com/archives/2006/09/radaractivated_speed_bu...

"If the radars catch you going too fast, speed bumps will rise up from the road ahead, forcing you to either slow down or destroy your suspension."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Glömde uppdatera här, men det verkar som att jag inte var den enda som störde mig.

Bulorna försvann för ca en månad sedan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Minsc S2:

Glömde uppdatera här, men det verkar som att jag inte var den enda som störde mig.

Bulorna försvann för ca en månad sedan.

Det är nog för att det ska gå att ploga, de kommer nog tillbaka i vår

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.