Kingston ssdnow v300 en frågan ang denna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2004

Kingston ssdnow v300 en frågan ang denna.

Hej,
Jag beställde en utav dessa diskarna i bara farten då min mekaniska är på g att ge upp.
Kollade nu i efterhand om det är något att ha, men tydligen har man lurat sig själv.

Nu undrar jag, jag som inte direkt benchar, foldar eller dylikt, utan bara spelar, ska man skicka tillbaks SSDn eller duger den endå för spel? jag vet att andra diskar såklart är snabbare, men är det bruuuutal skillnad imellan denna och en tex MX100, alltså märkbar skillnad eller är det bara "du får inte bästa resultatet utav alla" ?

MSI Z87-G43 || Core i5-4670K || Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 8GB || MSI GTX 970 || Cougar CM 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Det är väl mer att Kingston bytte till slöare NAND minnen i V300 utan att ändra specifikationerna som givetvis upprörde många. Sen om prestandan är tillräcklig kan jag inte svara på. Har dock själv en V300 som var köpt flera månader innan Kingston gjorde detta och min går snabbt än så länge.

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2004

Detta verkar ju dock vara en av de nya om jag inte missförstått det, det är en 541ABBF0

MSI Z87-G43 || Core i5-4670K || Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 8GB || MSI GTX 970 || Cougar CM 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Kan du ångra dig så gör det. Det finns ju mycket bättre SSD idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Med de "nya" minnena är den väl t.o.m. söligare än vissa mekaniska hårddiskar vid stora läsningar etc?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2004

Jasså det är så pass stor skillnad, ja men då blir det till att skicka tillbaks denna samt beställa en ny. Tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Absolut ingen fara. Skillnaden mellan SSD och SSD är marginell. Skillnaden mellan SSD och mekanisk disk är mycket större. Visst kan du köpa en dyrare, finare SSD som låter dig ladda programmen på ytterligare någon sekund snabbare, men den stora skillnaden på 10 tals sekunder har redan hänt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2004

Skickar tillbaks denna sedan tar jag mig en funderare på vad jag bör skaffa.
Tacksam för alla svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Prestanda mässigt (med nya slöare flashminnet) så skulle jag nog bli nöjd med en v300 om jag får gissa (kräver inte så snabbt).
MEN tack vare HUR dom skötte sig när dom bytte ut flashminnet från ett ganska snabbt minne till ett av dom slöare som används till ssd idag och sen gör detta utan att ändra varken namn/modell/spec så skulle jag aldrig i livet få för mig att handla en v300 idag.

Dvs har ett företag försökt blåsa kunderna så har dom fan i mig förtjänat att få skit för det (och helst inte få sålt en enda enhet) och i detta fallet så är det ju en solklar blåsning, dom bytte ut minnet till ett betydligt billigare (med bieffekten att dom även var slöare och det är ingen liten skillnad) och AKTIVT valde att inte ändra namn/modell/spec (med andra ord så var spec helt åt helvete överspeccat=vilseledande).
Utöver allt detta så låg priserna kvar på samma nivå tills det började bli lite negativ press runtom på nätet om detta.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."