Permalänk
Medlem

Max Vcore på en 3570K

Hej, har nyligen gett mig in i överklockningsleken och undrar vilken spänning man ej bör gå över med i 3570K? Försöker få en stabil klock på 5 GHz men måste över 1.5 då och det känns lite vanskligt.. tempen är bara runt 80 grader men känns dumt att döda processorn bara för att få den att gå stabil på 5 GHz..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Vad kör du för kylning?

Du behöver en hyffsad 3570k för att få den att gå stabilt i 5Ghz, oftast är det värmen som sätter stopp.

Jag skulle gå ner till 4.8Ghz eller så, oftast kan man komma undan med 1.35-1.38V då och det är helt ok för 24/7 bara temps är ok. Dom 200Mhz extra kräver så mkt mera Vcore så det är inte värt det om du frågar mig.

(personligen skulle jag inte tveka på att köra 1.5V 24/7, cpu tål det bara temps är ok. Men vill inte rekommendera det till andra då jag inte alls vet vad dom sitter på för kylning och om dom deliddat osv osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vad kör du för kylning?

Du behöver en hyffsad 3570k för att få den att gå stabilt i 5Ghz, oftast är det värmen som sätter stopp.

Jag skulle gå ner till 4.8Ghz eller så, oftast kan man komma undan med 1.35-1.38V då och det är helt ok för 24/7 bara temps är ok. Dom 200Mhz extra kräver så mkt mera Vcore så det är inte värt det om du frågar mig.

(personligen skulle jag inte tveka på att köra 1.5V 24/7, cpu tål det bara temps är ok. Men vill inte rekommendera det till andra då jag inte alls vet vad dom sitter på för kylning och om dom deliddat osv osv)

Kör den på 4.5 GHz 1.18 Vcore 24/7 klocken för då värmer den inte upp rummet där den står, är bara ute efter att få den att gå stabilt i prime i 5 minuter att se om den klarar det. Har en Noctua NH-D14 kylare i ett silverstone fortress 2 chassi så den kyler på riktigt fint. Som sakt tempen är inge problem men 1.5 Vcore har jag läst är max dock vet nån om processorn klarar mer ett kortera tag utan att ta skada?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Kör den på 4.5 GHz 1.18 Vcore 24/7 klocken för då värmer den inte upp rummet där den står, är bara ute efter att få den att gå stabilt i prime i 5 minuter att se om den klarar det. Har en Noctua NH-D14 kylare i ett silverstone fortress 2 chassi så den kyler på riktigt fint. Som sakt tempen är inge problem men 1.5 Vcore har jag läst är max dock vet nån om processorn klarar mer ett kortera tag utan att ta skada?

Den klarar det utan problem under längre perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Den klarar det utan problem under längre perioder.

Okey, men hur hög Vcore kan man ha innan proscessorn kan ta skada?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av azezl:

Okey, men hur hög Vcore kan man ha innan proscessorn kan ta skada?

Både jag och Twisted gillar att kräma på och tvekar inte en sekund i att ta lite extra jämfört med många andra på SweC så vi kanske inte är de bästa att fråga, men för att försöka svara på din fråga så bra som möjligt.

Intel säger nog inte mer än ca 1.425V.
De flesta på SweC säger, inte mer än ca 1.3V.

Egentligen är spänningen helt ointressant om man inte vet temperaturen, så har du bra temperatur så kan du ha högre spänning. Jag kör ca 1.4V på dryga 90C och det är på gränsen att vara okej. Sänk temperaturen till 80C och 1.5V är i både min och Twisteds ögon(tror jag) nästan helt ok.

Det viktigaste är att du måste vara inställd på att något kan paja om du inte ser till att spänningen håller sig där och temperaturen är ok.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Både jag och Twisted gillar att kräma på och tvekar inte en sekund i att ta lite extra jämfört med många andra på SweC så vi kanske inte är de bästa att fråga, men för att försöka svara på din fråga så bra som möjligt.

Intel säger nog inte mer än ca 1.425V.
De flesta på SweC säger, inte mer än ca 1.3V.

Egentligen är spänningen helt ointressant om man inte vet temperaturen, så har du bra temperatur så kan du ha högre spänning. Jag kör ca 1.4V på dryga 90C och det är på gränsen att vara okej. Sänk temperaturen till 80C och 1.5V är i både min och Twisteds ögon(tror jag) nästan helt ok.

Det viktigaste är att du måste vara inställd på att något kan paja om du inte ser till att spänningen håller sig där och temperaturen är ok.

Ahh, då tror jag att jag inte ska testa så mycket mer.. skulle kännas surt att bränna den bara för att "se om den klarar det". Steget mellan 4.9 GHz och 5 behövde jag öka något fruktansvärt på Vcoren för att få den att ens starta.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!