Permalänk
Medlem

Overclock 4670k Haswell

Tjena har nu införskaffat mig ett Msi Z97 Gaming 5 och funderar på att börja clocka lite och så. Har provat mig fram lite och vet la "basics" eller vad man ska säga. Men tar gärna emot lite tips på te.x hur mycket voltage och hur mycket jag kan clocka. Har ett Corsair H50X Cpu kylare så de går la att clocka rätt bra?

Tar gärna emot tips och gärna lite småguider av er

Tack på förhand

Visa signatur

Msi Z97 Gaming 5 | Core I5 4670K Haswell Oc 43Mhz | Msi Gtx 970 | Corsair H50 | Corsair Vengence 2x4 Gb 1333Mhz | Corsair CX 750M | Nzxt 440W Silent | Kingston HyperX Fury SSD 120GB | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem

TLDR-version:
ladda ner cpu-z, hwmonitor och intelburntestv2

testa att börja med 1.15 vcore och 40x multiplier (var NOGA med vcore:en)

starta upp i windows, sätt igång cpu-z, kolla klocken, kika på hwmonitor för din idle-temp

dra igång intelburntest och se om du kan köra hela testet (standard) utan att få en krash eller throttle (överhettning) på cpun

dra upp multipliern för att få det snabbare, håll koll på temps, höj vcore om det krashar

men jag rekommenderar verkligen att du läser riktiga guider, finns som sticky threads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

TLDR-version:
ladda ner cpu-z, hwmonitor och intelburntestv2

testa att börja med 1.15 vcore och 40x multiplier (var NOGA med vcore:en)

starta upp i windows, sätt igång cpu-z, kolla klocken, kika på hwmonitor för din idle-temp

dra igång intelburntest och se om du kan köra hela testet (standard) utan att få en krash eller throttle (överhettning) på cpun

dra upp multipliern för att få det snabbare, håll koll på temps, höj vcore om det krashar

men jag rekommenderar verkligen att du läser riktiga guider, finns som sticky threads

Har nu testat mig fram lite och tror jag har hittat rätt, ligger på ca 30 idle och 40-45 när jag spelar. Inte testat något stresstest än men jag ändrade aldrig något på volten, borde jag göra de eller kommer det funka bra ändå?

Visa signatur

Msi Z97 Gaming 5 | Core I5 4670K Haswell Oc 43Mhz | Msi Gtx 970 | Corsair H50 | Corsair Vengence 2x4 Gb 1333Mhz | Corsair CX 750M | Nzxt 440W Silent | Kingston HyperX Fury SSD 120GB | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dresco:

Har nu testat mig fram lite och tror jag har hittat rätt, ligger på ca 30 idle och 40-45 när jag spelar. Inte testat något stresstest än men jag ändrade aldrig något på volten, borde jag göra de eller kommer det funka bra ändå?

du bör kolla upp det så den inte står på auto, då kan den ligga onödigt högt (ofta inte såpass högt att den ta seriös skada)

om den är fast, och du inte ändrat den, så kan du få bluescreen/krash lite random