NetOnNet - taskig hantering av felaktig information

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Rama:

Det är nästan pinsamt hur bortskämda vi svenskar är i köpsammanhang. Var glad att du fick en fungerande del och åtminstone någon form av reseersättning.

Jag säger inte att jag inte är bortskämd. Det som däremot spelar någon roll för Netonnet är ju om de har fått en nöjd kund. Vilket det inte fick.
Såhär i efterhand bryr jag mig dock inget särskilt. Kommer däremot att försöka undvika butiken så gott det går.

Skrivet av Blomkungen:

Den här tråden gör rent ont att läsa, både TS och Ghosty verkar vara helt vilse på hur både detaljhandel fungerar och vilken produkt de ska ha.

Jaha. Jag visste precis vilken produkt jag skulle ha, däremot stämde inte uppgifterna på hemsidan överens med verkligheten. Kan gå med på att jag är bortskämd, men kunde knappast lösa problemet smidigare under den aktuella dagen.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat min sista pryl på NoN. (och SIBA som ju äger NoN.)

Lämnade in en nyköpt skrivare som inte ville fungera. Det första de säger när man skall lämna in den, är att om de inte hittar fel, så kostar det en massa pengar.
Vad har jag för val? Skrivaren fungerar inte. Lämnar in den. Två veckor senare får jag SMS att de är klar och det kostar 1300 o hämta den???
Tydligen hittade de inget fel på den och då täcks inte verkstadsbesöket av garantin. Men från att ha varit stendöd, så fungerade den helt plötsligt.

Jag vet att elektronik branchen är stenhård och marginalerna små. Men att blåsa kunderna..? Numera handlar jag min elektronik på annat håll.

Om någon på NoN läser detta, så kan jag hälsa att jag hoppas tusingen räcker länge. För mer blir det inte ur denna källa.
Era konkurenter har sedan dess sålt elektronik (Som annars skulle varit köpt uteslutande hos NoN som vanligt) för drygt 25'000kr.
Familjen bränner ungeför 75'000/år på "hemelektronik". Men inte hos NoN från och med 2014..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

1300kr för en felsökning? Vilket skojarföretag.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Två veckor senare får jag SMS att de är klar och det kostar 1300 o hämta den???
Tydligen hittade de inget fel på den och då täcks inte verkstadsbesöket av garantin. Men från att ha varit stendöd, så fungerade den helt plötsligt.

Det där verkar ju skitmärkligt. nån femhundring max är vad man brukar få betala för felsökning.

För 1300 känns det snarare som om dom faktiskt har reparerat nånting på verkstaden, men inte ansett att det gått på garantin.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

För att svara på trådskaparen, även om tråden är gammal.

Jag tyckte du fick helt korrekt kompensation. Ny kabel + kompensation för att åka sträckan GBG - Netonnet i GBG. Det kostade dig antaligen mycket mindre än 100kr i bensinpengar, så dom överkompenserade dig helt klart. Men det var säkert lite godwill för dom tyckte du fick åka fram o tillbaks.
Att du frivilligt valde att åka till Borås ger dig inget lagligt stöd för ersättning (den sträckan). Ej heller för första sträckan GBG- Netonnet i gbg, pga felaktigt lagersaldo.

Däremot var det kanske lite dåligt att dom inte hade aktuellt lagersaldo. Det är ju alltid tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det där verkar ju skitmärkligt. nån femhundring max är vad man brukar få betala för felsökning.

För 1300 känns det snarare som om dom faktiskt har reparerat nånting på verkstaden, men inte ansett att det gått på garantin.

Finns tyvärr inga gränser på vad det kan kosta.
Har jobbat inom servicebranschen och kan säga att det inte är Netonnet som tar ut avgiften utan verkstaden ioch 1300kr låter som att skrivaren har varit hos Infocare då det är en standardavgift från dom för felsökning av skrivare.

Så alla dessa avgifter tjänar netonnet inga pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Finns tyvärr inga gränser på vad det kan kosta.
Har jobbat inom servicebranschen och kan säga att det inte är Netonnet som tar ut avgiften utan verkstaden ioch 1300kr låter som att skrivaren har varit hos Infocare då det är en standardavgift från dom för felsökning av skrivare.

Så alla dessa avgifter tjänar netonnet inga pengar på.

Inte helt hundra på det där. Vet att t.ex mediamarkt tar ut en extra avgift på runt 300kr för mobiler i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inte helt hundra på det där. Vet att t.ex mediamarkt tar ut en extra avgift på runt 300kr för mobiler i alla fall.

Jag är hundra, har jobbat i butik. Vet i alla fall att mediamarkt samt elgiganten använder sig av infocare för hantering av datorer(de flesta vanliga märkena) samt skrivare och alla har liknande avtal. Är det inte garanti så får kund står för hanteringsavgift(arbetet) + fraktkostnader.
Skrivare är rätt så dyra, ca 1300kr. Bärbara datorer där det tex är mjukvarufel där problemet åtgärdades med återställning av windows så är det inget garantifel, det får kund självklart stå för med och det går på runt 700~900kr beroende på avtal.

Telefoner är det lite olika men de flesta kedjor har avtal med verkstäder som deltaservice eller telecare.

Deltaservice är sjyssta och tar inga avgifter för mjukvarufel, vet dock inte hur telecare hanterar sånt.

Saker som inte är garanti brukar hamna på runt 350kr för retur utan åtgärd dvs att kund får den tillbaka oreparerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Skrivare/scanner var helt stopp.
Gick varken att scanna eller skriva ut. Den blinkade för att svart färg är slut. (Laser, och efter ca 100 sidor?) Det borde ju inte påverka scanning i alla fall.
Men då ingenting fungerade så hade jag ju inte mycket till val.

Det märkliga är att den efter de inte hittat nått fel, nu fungerar både att skriva ut på och scanna med. (Samma original toner som skall räcka till ca 700 sidor sitter fortfarande i, jag har en ny 1500 sidors liggande för den dagen det behövs bytas.)
Så den måste ha lagat sej själv på vägen till Infocare, därav att de inte kunde hitta nått fel..

Om man inte vill skrämma bort kunder, kanske man skall se över sina rutiner.
Jag har i alla fall inga problem att hitta andra som säljer elektronik.
Jag har också bytt märke på varor jag handlar. Skrivaren var av ett märke som tillverkar allt från telefoner till TV aparater, surfplattor och skrivare.
Efter som det verka som att detta märkes produkter skickas till sagda verkstad, så köper jag andra märken idag.

Jag mailade till NoN och blev avsnäst av dem, det var liksom det sista som behövdes när man redan blivit blåst på i princip 2000kr (Rep o frakt till NoN).
Jag mailade också till märket som tillverkat produkten. Blev informerad om att jag skulle ta kontakt med NoN som redan visat att de inte är villiga att rätta till någonting..
Jag orkar inte börja bråka mer, så jag gnäller lite här, och så handlar jag andra märken i annan affär..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!