Problem med freeNAS hastighet

Permalänk
Medlem

Problem med freeNAS hastighet

TJA!

Jag har precis skruvat ihop en nas som kör freeNAS, men prestandan är inte ens nära vad den skall vara. Skriver jag till den får jag runt 6-9mb/s, och 6-20 vid läsning (vid läsning avtar hastigheten konstant med). Jag tycker jag borde få bra mycket mer än detta. Däremot är jag så grön på freeNAS och unix liknande operativ att jag inte vet vart jag skall börja felsöka. Kan det vara min router som e värdelös? Plockade nyss fram den pga att jag inte gillade att den tappade internet hastighet då och då, men att köra speedtest samtidigt (280Mbps) påverkar inte hastigheten på överföringen nämnvärt. Processorn verkar inte gå över 15% last. enda som verkar vara belastat är RAM, men som jag förstår så använder freeNAS så mycket den kan få.

Specs:
asrock c2550D4I
16 GB ECC ram (1333Mhz)
3*3TB WD Red i raidz
Dlink - DIR-655 router

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kontrollerat om RAID:en är fullt initierad? Om du kör 3x3 TB i RAIDZ1 lär det ta en stund gissar jag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du kontrollerat om RAID:en är fullt initierad? Om du kör 3x3 TB i RAIDZ1 lär det ta en stund gissar jag.

Det har jag inte gjort nej. Jag skapade en volym (importerade de tre diskarna och valde att göra en raidz1 volym). Tog väll 30 sek eller så. Hur kontrollerar man det? För isåfall låter det troligt, var själv lite förvånad att det gick så jävla snabbt. Är det något som sker i bakgrunden nu så att säga (skapade den för bara någon timme sedan). Som sagt, är väll tyvärr lite väl grön på detta ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väldigt på vad det är för hårdvara, kontrollerkort, minne och typ av diskar och så vidare, men väldigt generellt brukar man räkna cirka 5 GB/minuten för en RAIDZ-blockvolym om jag inte minns helt galet. Med mina grovt kassa mattekunskaper får jag det till cirka 30 timmar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det beror väldigt på vad det är för hårdvara, kontrollerkort, minne och typ av diskar och så vidare, men väldigt generellt brukar man räkna cirka 5 GB/minuten för en RAIDZ-blockvolym om jag inte minns helt galet. Med mina grovt kassa mattekunskaper får jag det till cirka 30 timmar?

Hmm, konstigt. Kompisens fungerar utmärkt (samma hårdvara, vi byggde identiska system samtidigt, han får runt 70mb/s till sin). Jag misstänker starkt att det är min piece of crap router som spökar. Skall testa att köra den hos honom i helgen och se om det hjälper. Har förövrigt detachat, whipe:at och importerat ZFS volymen igen för att se om det hjälpte, det gör det inte samt att jag nu får detta meddelande vid skapande av volymen. Bör jag vara orolig/göra något eller är det lungt? Volymen verkar vad jag ser fungera som den skall, men är lika långsamt som den första som ej visade detta meddelande. Om jag borde göra något, vad skall jag göra? Jag kan bara komma på två saker, montera i diskarna i min dator och formatera dem samt installera om freeNAS helt.

Medelandet:

Software Version: FreeNAS-9.2.1.7-RELEASE-x64 (fdbe9a0)
Request Method: POST
Request URL: http://192.168.0.102/storage/volumemanager/

Traceback:
File "/usr/local/lib/python2.7/site-packages/django/core/handlers/base.py" in get_response
107. response = middleware_method(request, callback, callback_args, callback_kwargs)
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/freeadmin/middleware.py" in process_view
158. return login_required(view_func)(request, *view_args, **view_kwargs)
File "/usr/local/lib/python2.7/site-packages/django/contrib/auth/decorators.py" in _wrapped_view
22. return view_func(request, *args, **kwargs)
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/storage/views.py" in volumemanager
142. if form.is_valid() and form.save():
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/storage/forms.py" in save
463. notifier().restart("system_datasets")
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in restart
363. self._simplecmd("restart", what)
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in _simplecmd
239. f()
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in _restart_system_datasets
4905. systemdataset = self.system_dataset_create()
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in system_dataset_create
5012. assert volume.vol_fstype in ('ZFS', 'UFS')

Exception Type: AssertionError at /storage/volumemanager/
Exception Value:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Hmm, konstigt. Kompisens fungerar utmärkt (samma hårdvara, vi byggde identiska system samtidigt, han får runt 70mb/s till sin). Jag misstänker starkt att det är min piece of crap router som spökar. Skall testa att köra den hos honom i helgen och se om det hjälper. Har förövrigt detachat, whipe:at och importerat ZFS volymen igen för att se om det hjälpte, det gör det inte samt att jag nu får detta meddelande vid skapande av volymen. Bör jag vara orolig/göra något eller är det lungt? Volymen verkar vad jag ser fungera som den skall, men är lika långsamt som den första som ej visade detta meddelande. Om jag borde göra något, vad skall jag göra? Jag kan bara komma på två saker, montera i diskarna i min dator och formatera dem samt installera om freeNAS helt.

Medelandet:

Software Version: FreeNAS-9.2.1.7-RELEASE-x64 (fdbe9a0)
Request Method: POST
Request URL: http://192.168.0.102/storage/volumemanager/

Traceback:
File "/usr/local/lib/python2.7/site-packages/django/core/handlers/base.py" in get_response
107. response = middleware_method(request, callback, callback_args, callback_kwargs)
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/freeadmin/middleware.py" in process_view
158. return login_required(view_func)(request, *view_args, **view_kwargs)
File "/usr/local/lib/python2.7/site-packages/django/contrib/auth/decorators.py" in _wrapped_view
22. return view_func(request, *args, **kwargs)
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/storage/views.py" in volumemanager
142. if form.is_valid() and form.save():
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/storage/forms.py" in save
463. notifier().restart("system_datasets")
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in restart
363. self._simplecmd("restart", what)
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in _simplecmd
239. f()
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in _restart_system_datasets
4905. systemdataset = self.system_dataset_create()
File "/usr/local/www/freenasUI/../freenasUI/middleware/notifier.py" in system_dataset_create
5012. assert volume.vol_fstype in ('ZFS', 'UFS')

Exception Type: AssertionError at /storage/volumemanager/
Exception Value:

Har du lite tid över, testa med exempelvis iperf, ett ypperligt program för att testa maximal bandbredd på nätverket under ideala förhållanden (paketlängd osv).

Verkar vara något fel i något script? Kör du senaste versionen av FreeNAS?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du lite tid över, testa med exempelvis iperf, ett ypperligt program för att testa maximal bandbredd på nätverket under ideala förhållanden (paketlängd osv).

Verkar vara något fel i något script? Kör du senaste versionen av FreeNAS?

Tack för tipset! Nej jag kör senaste, det är nedladdat för 5-6 dagar sen. Men kanske skall testa att flasha in ett nytt om något blivit korrupt.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp ni som svarat, problemet är löst nu. Det var (som jag misstänkte/hoppades) min router som är problemet. Testade den hos min vän och fick då ut runt 73mb/s vilket får anses helt godkännt enligt mig. Så nu skall det letas ny router istället. Några tips? Har gigabitlina, så rejäl throughput är ett krav

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Well, problemet tydligen inte alls löst. Ny router, samma resultat... Testat med LAN speedtest, får ca 30-60mbps till NASen, och 400 till min bärbara om den sitter på kabel. Samma kabel som nasen kan det nämnas. Någon som har några ideer vad som kan vara problemet? Känns nu som att det måste vara något felkonfigurerat eller något skumt fel.

Edit: Tror jag hittat vilken del det är som jävlas nu. Det är min stationära som är problemet. Jag kan flytta filer med min bärbara med 85mb/s samtidigt som stationära bara gör 15. Testat att slå av och avinstallerat brandväggen, och det hjälpte ett kort tag. Jag flyttade filer snabbt inatt, men nu går det långsamt igen.

Vad jag har gjort utan effekt:
Skaffat ny router
Reparerat LAN drivrutinerna ("uppdaterade" till samma version som innan)
Testat samma kabel i annan dator
Slagit av/avinstallerat brandvägg
Slagit av anti-virus
Testat annan kabel

Vad skall jag testa som nästa åtgärd? Är det att installera om operativet som är nästa steg? Det känns spontant som att det är något mjukvarufel då jag kan få 800mb/s mot WAN och att jag ibland kan få de 100mb/s jag borde få.

Tack för er hjälp/tålamod