Ångrat köpet, problem med återbetalning (Greattech)

Permalänk
Medlem

Ångrat köpet, problem med återbetalning (Greattech)

Jag tänker VARNA för detta bolag. Jag har skapat denna profil idag för att varna er andra!

Beställde en stationär dator från företaget Greattech. Men kort efter beställningen ångrade jag köpet, jag ringde upp och förklarade men de nekade min avbeställning och istället hänvisade till att göra en retur så fort jag fått in paketet. Så dum som jag var accepterade jag detta. Leveransen var färdig, och jag hämtade ut varan. Jag skapade en retur via deras hemsida . När de väl fick in varan ,och efter att de gjorde en värdeminskning på den samt godkände den 25 Juli(1295kr arbete för montering etc.), därefter meddelade de om att utbetalning sker inom 20 dagar.

De hänvisar till mig om att skriva mina bankkonto uppgifter till deras ekonomi avdelning, vilket jag gjorde.

Mer än 20 dagar senare, mailar jag dem igen mina bankkonto uppgifter och förklarar om att pengarna inte är på kontot, får svaret som lyder då om att betalning kommer ske slutet av månaden, dvs slutet av augusti.

Nu har 30 dagars gränsen passerat förbi för återbetalning, 24 augusti som var deadline. Jag mailar dem igen angående denna situation, de besvarar en vecka senare (8e september), om att de ska kolla ekonomin och återkomma. Därefter återkom de och påstod att jag redan fått pengarna. Och att jag ska kontakta banken samt ge dem min bankadress och någon kontakt person.

Jag kontaktar min bank, där min polare jobbar, och han talar om för mig att de inte har skickat ut några pengar och att dessa situationer sker väldigt ofta med ''oseriösa'' bolag. Har jag inte fått några pengar på kontot så har de inte skickat något. De dem behöver göra är visa bevis för att de sänt pengar till mitt konto. Jag meddelade dem detta och då vill de ha något '' mottagare (namn) '', dvs någon person på banken de kan kontakta och skicka in bevis. Ringde upp banken och de blev chockade av vad jag hade att berätta. De talade om att detta bestrider deras policy och att de aldrig hade hört något liknande. Mailade då över detta till dem och återkom med att de skulle kolla ekonomin (igen?) och därefter skicka bevis/kvittens till mig. Detta har de inte gjort.

Nu har jag reklamerat företaget och även vänt mig till kronofogden. På kronofogden kollade de upp företaget och talade om att företaget har varit i 6 liknande situationer tidigare. Där mitt falll inte har reglerats, de kunde alltså inte hitta min summa som utbetald under augusti månad.

De har brytit mot distanshandelslagen, specifikt ångersrätten där företag har 30 dagar på sig att betala tillbaka. Jag har reklamerat och väntar på svar från ARN, samt kommer att ingå i förhandlig med min jurist och även kronofogden.

Jag kommer även anmäla företaget för falsk marknadsföring, detta eftersom de har en falsk ''Trygg E-handel'' certifikat (http://www.greattech.se/Butik.html) Klicka på ''Trygg E-handel'' och se vad som kommer upp... Hoppsan

PS. glömde nämna summan från början var 9k. Ränta är 9% efter 30 dagar ...

Rubriken ändrad enligt www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/972938-regler-konsumentratt/
Permalänk
Medlem

får hoppas att det löser sig då.

Permalänk
Medlem

Är dom i farten igen, får hoppas de fixar sig för dig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

var är trygg e-handel-bilden någonstans? kan inte hitta den, jag kanske är blind.

Permalänk
Medlem

Åk till butiken med faktura och kvitto och hota med polisen?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Tack, det hoppas jag med. Jag kommer hålla er alla uppdaterade. Glömde nämna att mannen jag pratade med från Kronofogden nämnde att de inte hade några skulder. Då måste allt bero på ren girighet från deras sida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

var är trygg e-handel-bilden någonstans? kan inte hitta den, jag kanske är blind.

När man får trygg e-handels certifikat , då får man lov att använda loggan. Däremot skriver de om att de är registrerade hos Trygg E-handel. Du kan klicka på texten (länken) ''trygg e-handel'' så ska du se ''Hittade inte företaget i fråga!'' , alternativt kan gå in på http://www.tryggehandel.se/ och söka på Greattech...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambh89:

När man får trygg e-handels certifikat , då får man lov att använda loggan. Däremot skriver de om att de är registrerade hos Trygg E-handel. Du kan klicka på texten (länken) ''trygg e-handel'' så ska du se om att du inte kommer fram någonstans, alternativt kan gå in på http://www.tryggehandel.se/ och söka på Greattech...

jaha ja, jag som letade efter en bild, har för mig att det brukar vara en sådan.

edit: ursäkta mig, läste ditt inlägg igen. minst sagt lite trött men tror att jag förstår nu.

Permalänk
Medlem

Är väl inte första gången man ser något liknande.

Stå på dig och lycka till! Vi på SweC står bakom dig. (alla fall en del)

Permalänk
Greattech

Hej Ambh89,

Jag är idag gått igenom dit ärende och ser faktiskt inget problem här.
Du har fått raka besked från ekonomin om vad du behöver göra.
Utbetalningen av din dator gjordes enligt villkoren inom 30 dagar.
Du meddelade oss om att du inte hade mottagit någon betalning, vi bad dig ta kontakt med banken för information. Sedan började dina hot komma om Poilisen och ARN redan vid dina första mail ser jag.

Vi bad dig skicka över uppgifter till dit Swedbank kontor samt namn på den personen som hanterar dina ärenden så att vi kan skicka över kvittens till denna person på att utbetalningen är utförd. Återigen kommer det hot om Polisen och ingen vilja från dig att lösa ärendet. Eftersom ni inte ville få detta löst så bad vi er ta kontakt med Polisen.

Nästa dag tar ni kontakt med vår kundtjänst som meddelar er om att ni behöver ta kontakt med ekonomin, att det inte finns något dom kan göra på kundtjänsten men då börjar hot om att ni ska döda/skada personalen samt förstöra allt i butiken imorgon.

Att ni då två olika personer från er sida varit kontakt med oss gillar att komma med hot ser vi att det är normalt hos er nu med alla dessa hot genom mail samt telefon, ni är välkommen att besöka butiken eller göra en polisanmälan .

Du är även välkommen med info om din bankkontor så att vi kan skicka över uppgifter vi har för att få detta löst. Vi har gjort vårt, vår bank bekräftar betalningen från vårt konto. Det är mellan dig och din bank problemet ligger. Vi blir inte rikare genom att behålla summan för en speldator, vi tjänar inte pengar på att vänta med utbetalning.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

... "text" ...

Bra att företaget i fråga svarar, självklart så ska företaget även ha sin rätt att försvara sig. Tycker dock att ni inte måste berätta allt som har sagts eller gjorts mellan kunden och er. Hade nog varit nog med en bra förklaring och hotet om ARN/polis. Att säga allt roligt som kunden har sagt till er, vilket även om det stämmer känns lite som "slag under bältet" helt enkelt. Vilket jag tycker man kan hålla sig ifrån att säga då det ej borde behövas i sammanhanget.

Annars tycker jag det är riktigt bra att ni svarar hur som, då jag ej vet vart skulden i detta ligger och tänker inte lägga mig i att försvara X eller Y. Tänkte bara att lite input aldrig skadar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Det brukar som sagt alltid finnas två versioner av ett problem. Skulle vara intressant att se hela mail konversationen och inte bara hörsägen. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt svar från GT, han pratar om att Ambh89 hotar med olika instanser samt polisen vilket dom flesta kan förstå men tar inte upp något om att dom har varit i 6 liknande fall eller mer. Bedriver man ett seriöst företag så får man försöka uppträda professionellt men någonstans har det brustit i kommunikationen.

Samt om man tittar på den här sidan http://www.greattech.se/Service.html så kan man se en del av trygg e-handel logan men tittar man på http://www.tryggehandel.se/?sida=godkanda&kategori=3 så finns inte GT med där.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Sasser:

Rätt komiskt svar från GT, han pratar om att Ambh89 hotar med olika instanser samt polisen vilket dom flesta kan förstå men tar inte upp något om att dom har varit i 6 liknande fall eller mer. Bedriver man ett seriöst företag så får man försöka uppträda professionellt men någonstans har det brustit i kommunikationen. Samt om man tittar på den här sidan http://www.greattech.se/Service.html så kan man se en del av trygg e-handel logan men tittar man på http://www.tryggehandel.se/?sida=godkanda&kategori=3 så finns inte GT med där.

Hej,

Vart har du fått detta bekräftat? Att Kronofogden gått ut och sagt Greattech har haft 6 st kunder där pengarna inte kommit fram. Hur känner kronofogden till dessa 6 st ärenden? Hur kan det ens finnas ett ärende när vi har klara bevis där vi kan bekräfta att betalningen har lämnat vårt konto genom en enkel bankutdrag från banken? Du kan inte gå till fogden och be dom starta ett ärende hur som helst, när fogden skickar över ett brev innan det ens finns något ärende så kan företaget försvara sig och det sker i form av ett bankutdrag om det nu stämde det TS skrev. Fogden fortsätter inte med ärendet när vi inkommit med bevis utan ber avsändaren gå till tingsrätten då. Ta gärna kontakt med fogden idag och kontrollera om det verkligen stämmer det ts har sagt, kostar inte mer än ett telefon samtal.

Loggan är kvar från -2013 som vi missat ändra (kommer ändras snarast), vad du vill få ut av det är en gåta för mig. Vi avslutade vårt medlemskap där då det inte tillförde någon nytta efter snart 2 års test. vi har även innan dess testat andra och kommit fram till att vi inte har något behov av det.
- GT

Permalänk
Medlem

Men om han har gett er bankkonto uppgifter och Namn, känns inte som mycket kan gå fel från bank till bank. Något är fel uppenbart

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Utan att försvara någon sida så får jag säga att jag tycker alla alltid skriver hur "oprofessionellt" ett företag svarar så fort de har en förbestämd åsikt om detta företag samt förmodligen kör på "Go go konsumenten!"
Sen att de inte tog upp de 6 andra fallen är ju för det handlar om det aktuella ärendet.

Sen att svara hur konsumenten hotat/etc till kundtjänst kanske är mindre professionellt, men (om det stämmer~) de har också rätt att säga hur konsumenten har betett sig, inte alltid företagen som är bov.

Hoppas det löser sig snart iallafall, för bådas bästa.

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej,

Vart har du fått detta bekräftat? Att Kronofogden gått ut och sagt Greattech har haft 6 st kunder där pengarna inte kommit fram. Hur känner kronofogden till dessa 6 st ärenden? Hur kan det ens finnas ett ärende när vi har klara bevis där vi kan bekräfta att betalningen har lämnat vårt konto genom en enkel bankutdrag från banken? Du kan inte gå till fogden och be dom starta ett ärende hur som helst, när fogden skickar över ett brev innan det ens finns något ärende så kan företaget försvara sig och det sker i form av ett bankutdrag om det nu stämde det TS skrev. Fogden fortsätter inte med ärendet när vi inkommit med bevis utan ber avsändaren gå till tingsrätten då. Ta gärna kontakt med fogden idag och kontrollera om det verkligen stämmer det ts har sagt, kostar inte mer än ett telefon samtal.

Loggan är kvar från -2013 som vi missat ändra (kommer ändras snarast), vad du vill få ut av det är en gåta för mig. Vi avslutade vårt medlemskap där då det inte tillförde någon nytta efter snart 2 års test. vi har även innan dess testat andra och kommit fram till att vi inte har något behov av det.
- GT

Jag skulle inte handa i en butik utan trygg ehandel. Varför var det inte till nytta för er? alla butiker jag handlar/kollar produkter i har trygg ehandel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Men om han har gett er bankkonto uppgifter och Namn, känns inte som mycket kan gå fel från bank till bank. Något är fel uppenbart

Och TS verkar inte vilja hjälpa till för att få reda på vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Loggan är kvar från -2013 som vi missat ändra (kommer ändras snarast), vad du vill få ut av det är en gåta för mig. Vi avslutade vårt medlemskap där då det inte tillförde någon nytta efter snart 2 års test. vi har även innan dess testat andra och kommit fram till att vi inte har något behov av det.
- GT

Trygg e-handel är väl ändå främst till för KUNDENs säkerhet, inte butikens?

Permalänk
Medlem

Fick du med Windowslicensen?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Trygg e-handel är väl ändå främst till för KUNDENs säkerhet, inte butikens?

http://www.tryggehandel.se/?sida=konsumenten

Syftet med Trygg e-handel är att skapa tydligare, enklare och enhetligare riktlinjer för vad som gäller vid e-handel - både för dig som konsument men även för e-handlaren.

2. Företagets support och tillgänglighet
Företaget skall svara på frågor från kunder via e-post inom 48 timmar från det att förfrågningen mottagits*. Om frågan inte kan besvaras inom 48 timmar skall kunden meddelas om detta inom 48 timmar och företaget skall då meddela orsaken till fördröjningen när konsumentens fråga kan besvaras.
* (Gäller endast förfrågningar som berör faktiska köp eller beställningar och under vardagar, svaret skall vara personligt).

Men att företaget svarar efter EN vecka är ju ett tydligt tecken på att de inte ens klara leva upp till grundkraven för trygg E-handel.

Skrivet av EyeNEye:

Fick du med Windowslicensen?

Detta har ju varit uppe flera gånger i andra sammanhang och är ju inte så relevant här och nu, men jag förstod att det kliade i fingrarna på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jaha ja, jag som letade efter en bild, har för mig att det brukar vara en sådan.

edit: ursäkta mig, läste ditt inlägg igen. minst sagt lite trött men tror att jag förstår nu.

Det finns en liten bit av Trygg E-Handels logga på denna sidan :

http://www.greattech.se/Service.html

Visa signatur

...

Permalänk
Greattech
Skrivet av Broken-arrow:

Jag skulle inte handa i en butik utan trygg ehandel. Varför var det inte till nytta för er? alla butiker jag handlar/kollar produkter i har trygg ehandel.

Skrivet av henkiii:

Trygg e-handel är väl ändå främst till för KUNDENs säkerhet, inte butikens?

Nu handlar inte tråden om detta men kan snabbt förklara, annars finns vår kundtjänst som ni kan maila för mer info.
Trygg E-handel är inte någon säkerhet för konsumenten. Ni får varken någon ersättning, juridisk råd eller något annat än att Trygg E-handel ber dig som konsument gå vidare till ARN. Jag personligen utanför företaget har använt mig av det som konsument vid olika tillfällen, inte bara Trygg E-handel utan även andra, vi på företaget vet hur det fungerar som kund hos Trygg E-handel. nu säger jag inte att det är fel på Trygg E-handel men vi kom helt enkelt fram till att vi inte får mer kunder genom dessa certifikat. Självklart finns det andra företag som får mer nytta än oss men det beror helt enkelt på vilken bransch man jobbar med.

Eftersom vi idag endast fokuserar oss på speldatorer med tillbehör till datorerna så har vi inte flera hundra/tusen klick från prisjakt på grund av att vi endast synkar 70-80 st produkter där. Därför har vi inte märkt varken ökad eller minskad försäljning med Trygg handel certifikat. Med tanke på vilka summor vi jobbar med idag så hade man självklart fortsatt om vi hade tappat i försäljning.

Åter till ärendet, TS. Det finns inte mycket mer att diskutera här. Vi inte har undvikit dina mail eller samtal utan du har alltid kunnat komma i kontakt med oss. Ta kontakt med din bank återigen och fråga vart vi kan skicka kontoutdraget. Man skickar inte ett brev till en bank hur som helst utan antigen ska det finnas ett ärende nummer eller någon som hanterar ärendet och då behöver man namnet på den personen.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Detta har ju varit uppe flera gånger i andra sammanhang och är ju inte så relevant här och nu, men jag förstod att det kliade i fingrarna på dig

Jo visst har det, men bara den tråden borde få varningsklockorna att ringa.

Ta Computerstocklots, vem skulle få för sig att handla där efter den braktråden?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Fast det är väl ändå högst relevant? Om ni nu har haft trygg e-handelsloggan utan att vara kopplade till det i lite mer än ett år så kan detta ha lett till ökad försäljning och indirekt ägnat er till falsk marknadsföring av erat företag.

Permalänk
Medlem

skulle aldrig tänka mig handla av en mindre internet sida för 10.000 just pga sånt här svammel som kan uppstå...

MEN i detta fall ser det ut som att GT har gett betydligt mer support än vad någon av de större företagen skulle ha gjort, i övrigt verkar inte TS vilja lösa problemet, GT försöker ju inte "gömma sig" direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

skulle aldrig tänka mig handla av en mindre internet sida för 10.000 just pga sånt här svammel som kan uppstå...

MEN i detta fall ser det ut som att GT har gett betydligt mer support än vad någon av de större företagen skulle ha gjort, i övrigt verkar inte TS vilja lösa problemet, GT försöker ju inte "gömma sig" direkt...

Det försökte ju iofs inte Electronova eller Leffe på Computerstocklots till en början heller.
Och med det säger jag inte att GT är i samma kaliber som dessa, men däremot skulle deras val av kommunikation ifrågasättas, upplever GT som väldigt defensiva vilket inte ser bra ut. Se bara på större företag som CDON, Inet, WH etc. som iaf väljer ett taktiskt korrekt ordval och uppfattas som flera resor trevligare.

Permalänk
Medlem

Inte ens förvånad över vad detta företag kan göra emot kunder. Hoppas dock att det löser sig för dig.

Dom tycker att du ska ha bevis på att det inte kommit? Vore det inte bättre om dom kunde fixa bevis på att det faktiskt är överfört till dig? då har man ju lite att gå på om vad som är felet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Inte ens förvånad över vad detta företag kan göra emot kunder. Hoppas dock att det löser sig för dig.

Dom tycker att du ska ha bevis på att det inte kommit? Vore det inte bättre om dom kunde fixa bevis på att det faktiskt är överfört till dig? då har man ju lite att gå på om vad som är felet.

Tycker att det skulle vara det mest optimala och rimliga, kunden kan inte krävas på att kunna bevisa att företaget har skickat pengarna.
Det är ju inte logiskt någonstans, det är mer logiskt att företaget skulle bevisa att pengarna faktiskt har skickats då det är företagets ansvar till pengarna har anlänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Det försökte ju iofs inte Electronova eller Leffe på Computerstocklots till en början heller.
Och med det säger jag inte att GT är i samma kaliber som dessa, men däremot skulle deras val av kommunikation ifrågasättas, upplever GT som väldigt defensiva vilket inte ser bra ut. Se bara på större företag som CDON, Inet, WH etc. som iaf väljer ett taktiskt korrekt ordval och uppfattas som flera resor trevligare.

absolut, men om TS nu mordhotat och hotat om förstöra butiken m.m hade man ju varit lite småirriterad också... helt klart ska ju GT skicka beviset om att de betalat tillbaka pengarna, inge snack om saken