Startar långsammare med flera diskar, varför?

Permalänk
Medlem

Startar långsammare med flera diskar, varför?

Tjena.
Troligtvis har jag missat nått i BIOS. men det är väldigt iriterande.
För dryga 6 månader sedan, köpte jag mej en SSD, och förväntade mej att datorn skulle starta på tre millisekunder.
Men den trugar på med nästan exakt samma hastighet som innan vid uppstart.
Vist, sista biten med Windows inloggning går snabbare, och det är skönt att slippa knastret från burken en minut efter uppstart. Men inte imponerad...

När jag tar ur två diskar jag har i hotswapbays, startar datorn helt plötsligt mycket snabbare. Då har jag ändå en ytterligare HDD kvar.
Kan man pilla till nått i BIOS som hoppar över diskarna, windows borde kunna initiera dem när det hoppat igång?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ja, du har det moderkortet i sign? Du kan aktivera så datorn snabbstartar och då skippar att leta efter diskar och andra komponenter under uppstarten. "Fast boot" tror jag det heter för dig, och det ska nu stå i "disabled" och du vill byta till enable.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Men om du nu har diskar i hotswap vaggor i datorn så är det väl en bra idé att låta datorn söka av dem vid varje uppstart?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Du kan nog ställa in ordningen i bios/uefi på mitt (asus p8z77-v) finns det på start skärmen så man kan dra vilken ordning man vill att allt ska läsas av t.ex. ssd, dvd, usb har jag tror jag men varje enhet sybs med namn. Hoppas det var till hjälp! Citera annars

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Va in o rota runt o höll på att inte få igång burken igen
Fast boot var redan vald. Vet inte vad som tar tid. På jobbet fick vi en liten burk med bara en liten ssd i (Vi jobbar bara mot nät/moln) den startar up på 5-10 sekunder till inloggning till W7. Verkar inte som jag någonsin kommer komma dit. Kanske är för mycket på mammabrädan som ändå måste initsieras.
Och ja, det är hårdvaran i sign som gäller.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Men om du nu har diskar i hotswap vaggor i datorn så är det väl en bra idé att låta datorn söka av dem vid varje uppstart?

Jag vill inte hot swapa, det sitter två platser för hotswap i Corsair 540 chassiet, jag har diskar där i normala fall. Men speciellt hotswap vänligt är det ju inte när man ändå måste lossa två tumskruvar, ta hand om en dörr med plexi för att komma åt diskarna.
Jag använder platserna för diskar, men behöver inte kunna ta ut dem under drift.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Kan du välja så att du stänger av de SATA portar du inte använder.
Om du har en marvel krets för ännu fler SATA portar (jag orkar inte leta upp och läsa manualen för ditt moderkort) så kan du ju stänga av alla de också, kanske till och med hela kretsen.

Har du andra saker på moderkortet som du inte använder? WiFi, en andra eller tredje lan port etc, stäng av dessa sakerna i BIOS.

Vissa moderkort har möjlighet att göra backup av dina inställningar, gör det innan du ändrar så kan du alltid återsätlla till tidigare fungerande konfig.

Hojta gärna tillbaka ifall du hittar något som gjorde stor skillnad för dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av Marvel kretsen helt, även stängt alla oanvända sata portar, allt för att datorn inte skall spendera tid att initiera grejer som inte behövs. Det tar ändå för lång tid, tycker jag..
Stoppar jag i de två diskarna i hot swap platserna ökar tiden, och jag fattar inte varför, om datorn är tillsagd att hoppa öve dem..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Här är mina inställningar för min fast boot (fasen vad svårt det var att komma in i UEFI... har ställt in så jag har en sekund på mig att trycka, satt och tryckte så familjen undrade om jag fått parkinssons)

http://imgur.com/0MDQFja

Du bör väl ha samma möjligheter tänker jag mig.
Under diskar finns valet "boot disk only".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har ställt min på noll sekunder, då måste man vara riktigt snabb om man vill in i BIOS
Det finns en inställning i BIOS som heter "Direct key" och några stift brevid de vanliga för start knappen o led dioderna, som heter just "Direct key connector".
Kopla in reset knappens kablar där och aktivera funktionen i BIOS, så kommer du alltid in i BIOS utan problem efter det.
Bara starta datorn med "Reset" istället för start knappen, så hamnar du i BIOS utan o behöva vakta på F2, del eller nått annat.
Skall kika på din länk nu !

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ser likadant ut i min, andra färger bara...
Ser att du har direct key aktiverad, kopla över kabel till rätt stift inne i lådan bara.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu när jag kollar på moderkortet ser jag att nog har en egen knapp vid LED:arna och den inbyggda powerknappen för just detta. Tackar för det tipset.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T