Permalänk

HTC One vs HTC One M8

Hej!

Har HTC One i dagsläget. Dock har den gått sönder, och det kommer nog inte gå på garantin. Så då står jag inför valet att 1. reparera den (absolut ingen aning om vad det kan kosta), köpa en ny HTC One eller byta upp mig till en HTC One M8.

Jag är jättenöjd med den jag har. I dagsläget kostar den runt 3500 om jag köper utan abonnemang. Jag får ut pengar från min hemförsäkring och får då cirka 3000 kr. Så då blir ju telefonen riktigt billig.

Frågan är då, är det värt att byta upp sig till M8? Då får jag lägga ungefär 3000 kr till. Eftersom jag är nöjd med den jag har funderar jag på att köra på den, men samtidigt känns det kanske lite dumt att köpa en telefon som redan nu kanske är för "gammal"?

Är det någon här som har haft One och bytt till M8 och kan ge mig lite råd?

Permalänk
Medlem

Jobbar med dessa telefonerna rätt ofta, har själv en HTC One som privata telefon.

Den största skillnaden mellan HTC One M8 och One är prestandan, några funktioner i Sense 6, saknar 'fysiska' hem och bakåt knappar och att den har större skärm samt annat skal. Jag är inte lika förälskad i M8 som jag är i One originalet, tycker att det nya aluminium skalet är lite billigt p.g.a sin polerade yta och att den upplevs som lite tjock. Därför jag behöll HTC One. Prestanda skillnaden är ganska stor om man använder telefonen till spel etc. Men för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte använder telefonen på det sättet. På youtube, musik, mail, google now, surf osv spelar den prestanda skillnaden ingen som helst roll.

Jag har svårt att motivera en uppgradering ifrån HTC One M8 ifrån One utifrån det jag just sagt. Skillnaderna är alldeles för små för att slänga upp dubbla priset.

Dessutom får du bara 16 gb på M8, hittar den inte med 32 GB, men detta spelar inte roll för mig eftersom jag har 40 gb att använda på Google Drive och 28 på Dropbox... så alla bilder, dokument etc sparar man på dem. Musik kan man köra genom Google Music där man kan ladda hem 20000 låtar ifrån sin dator så man kan nå i princip hela sitt bibliotek ifrån vilken chrome webbläsare eller android enhet som finns oavsett var man är. Sen finns ju också spotify. Så behovet av att ha mycket utrymme på telefonen finns inte för mig idag. Men använder du din telefon som en portabeldisk enhet så är ju HTC One med 32 GB klar mer prisvärd.

MEN!!!
Idag hade jag försökt slå till på en Oneplus One, du kommer du få pengar över av dina 3000 kr du får på hemförsäkringen och du får en av de bästa mobilerna som finns på marknaden. Kolla runt och se om du kan kamma hem en invite på en Oneplus One istället.

Visa signatur
Permalänk

Åh, tack för ditt utförliga svar!

Som sagt är jag jättenöjd med One. Jag gillar också att det finns så mycket utrymme, jag klarar mig nog inte med mindre. Men kan man inte sätta in ett externt minneskort i M8?

Gällande prestanda så spelar jag ingenting. Och jag har än så länge tyckt att One fungerar bra i prestanda.

Det som gör att jag tvekar lite är också att jag nu har strul med One. Den har plötsligt börjat bete sig konstigt, laddar sporadiskt, oftast kan jag bara ladda den när den är avstängd. Hörlurar fungerar sporadiskt och ikonerna längst upp har strulat. Det är därför jag har lämnat in den.

Vad är Oneplus One?

Permalänk
Entusiast

Största skillnaderna för mig var prestanda och batteriet. Sjukt mycket bättre batteritid.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Största skillnaderna för mig var prestanda och batteriet. Sjukt mycket bättre batteritid.

Tycker du det är värt 3000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Vad är Oneplus One?

http://oneplus.net/se

Problemet med denna telefonen är att man måste få tag på en inbjudan för att kunna köpa den, men 64 GB varianten kostar 2849 kr och det är ganska svårt att hitta en telefon som är lika bra rent prestandamässigt, har lika mycket utrymme, har lika bra skärm m.m till detta priset.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

http://oneplus.net/se

Problemet med denna telefonen är att man måste få tag på en inbjudan för att kunna köpa den, men 64 GB varianten kostar 2849 kr och det är ganska svårt att hitta en telefon som är lika bra rent prestandamässigt, har lika mycket utrymme, har lika bra skärm m.m till detta priset.

Ah okej. Kommer nog inte försöka jobba på det då

Just nu använder jag min gamla HTC Sensation, som är helt sjukt seg. Längtar tillbaka till One. Men som sagt, känns lite halvt olustigt att köpa en ny mobil av samma sort när den första gått sönder. Du som jobbar med dessa telefoner, känner du igen problemen jag pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Ah okej. Kommer nog inte försöka jobba på det då

Just nu använder jag min gamla HTC Sensation, som är helt sjukt seg. Längtar tillbaka till One. Men som sagt, känns lite halvt olustigt att köpa en ny mobil av samma sort när den första gått sönder. Du som jobbar med dessa telefoner, känner du igen problemen jag pratar om?

Nej, det enda av de som du beskrivit är att hörlurar glappar, dock verkar det ha med slitage att göra.

Med tanken på att du kan ladda den när den är avstängd och besvären uppstår sporadiskt så tror jag felet faktiskt är med mjukvaran i detta fallet, eventuellt ett hårdvarufel med själva moderkortet. Men det är inget vi upptäckt på våra telefoner här på jobb.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Nej, det enda av de som du beskrivit är att hörlurar glappar, dock verkar det ha med slitage att göra.

Med tanken på att du kan ladda den när den är avstängd och besvären uppstår sporadiskt så tror jag felet faktiskt är med mjukvaran i detta fallet, eventuellt ett hårdvarufel med själva moderkortet. Men det är inget vi upptäckt på våra telefoner här på jobb.

Aha okej. Har du någon koll på hur man lagar detta? Butiken har sagt att det antagligen inte kommer gå på garantin då telefonen har en hel del repor och lite skadade kanter, så de kan då skylla på att jag har tappat den, och att det är därför den har gått sönder.

Om den kan repareras, har du någon aning om vad det kan kosta? Kanske lika bra att köpa en helt ny av samma modell tänker jag.

Permalänk
Skrivet av Lilloanne:

Aha okej. Har du någon koll på hur man lagar detta? Butiken har sagt att det antagligen inte kommer gå på garantin då telefonen har en hel del repor och lite skadade kanter, så de kan då skylla på att jag har tappat den, och att det är därför den har gått sönder.

Om den kan repareras, har du någon aning om vad det kan kosta? Kanske lika bra att köpa en helt ny av samma modell tänker jag.

Förstår att det är svårt att svara på.

Vad är den stora skillnaden på om det är mjukvara eller moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Aha okej. Har du någon koll på hur man lagar detta? Butiken har sagt att det antagligen inte kommer gå på garantin då telefonen har en hel del repor och lite skadade kanter, så de kan då skylla på att jag har tappat den, och att det är därför den har gått sönder.

Om den kan repareras, har du någon aning om vad det kan kosta? Kanske lika bra att köpa en helt ny av samma modell tänker jag.

Vi brukar skicka våra direkt till HTC, de har bra service och kompetens.
http://www.htc.com/se/support/

Där finns både telefon och chatt support. Se nere till höger under "Få hjälp nu".

Det är inte lönt att jämföra våra företagspriset med vad du kommer få betala tyvärr. Vi betala 300 kr för ett skärmbyte t.ex, men vi har service avtal med dem.
Att försöka sig på att laga själv är inte att rekommendera eftersom hela denna telefonen är limmad och måste bändas loss med värmepistol. Det är antagligen billigare att betala för reparation än det är att reparera skadan som uppstår medans man gräver sig ner emot rätt del på egen hand.

EDIT: Om det är mjukvara så kan man flasha om den med t.ex en ny rom så kommer den funka som ny igen. Det kan man göra med en USB kabel några guider och filer ifrån nätet och tålamod. Men detta ta bort alla chanser att få support och reparation ifrån HTC i framtiden. Det är det samma som att jailbreaka telefonen. Här en tråd som handlar om hur man installerar både HTC One Nexus edition och HTC One Sense 6 på en och samma telefon: http://www.modaco.com/topic/363797-beta-13-modacoswitch-htc-o...

Medan om det är moderkortet så måste du ta dig in i telefonen, och som sagt allt är limmat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Vi brukar skicka våra direkt till HTC, de har bra service och kompetens.
http://www.htc.com/se/support/

Där finns både telefon och chatt support. Se nere till höger under "Få hjälp nu".

Det är inte lönt att jämföra våra företagspriset med vad du kommer få betala tyvärr. Vi betala 300 kr för ett skärmbyte t.ex, men vi har service avtal med dem.
Att försöka sig på att laga själv är inte att rekommendera eftersom hela denna telefonen är limmad och måste bändas loss med värmepistol. Det är antagligen billigare att betala för reparation än det är att reparera skadan som uppstår medans man gräver sig ner emot rätt del på egen hand.

EDIT: Om det är mjukvara så kan man flasha om den med t.ex en ny rom så kommer den funka som ny igen. Det kan man göra med en USB kabel några guider och filer ifrån nätet och tålamod. Men detta ta bort alla chanser att få support och reparation ifrån HTC i framtiden. Det är det samma som att jailbreaka telefonen. Här en tråd som handlar om hur man installerar både HTC One Nexus edition och HTC One Sense 6 på en och samma telefon: http://www.modaco.com/topic/363797-beta-13-modacoswitch-htc-o...

Medan om det är moderkortet så måste du ta dig in i telefonen, och som sagt allt är limmat.

Aha okej. Ska inte försöka mig på någon jailbreak då.

Köpte den på Phone House som verkar ha avtal med Anovo för reparation. Har tyvärr mest läst negativt om dem.

Permalänk

Phone House säger att det kostar 995 kr som inte är displayskador. Det lät rätt billigt tycker jag.

De sa även att alla skador inte går att reparera (såklart). Undrar om mina "fel" är sådana skador...?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lilloanne:

Phone House säger att det kostar 995 kr som inte är displayskador. Det lät rätt billigt tycker jag.

De sa även att alla skador inte går att reparera (såklart). Undrar om mina "fel" är sådana skador...?

Är inte M8 2000kr dyrare än M7? För 2000kr skulle jag definitivt välja M8.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en factory reset/fabriksåterställning? Det rensar allt på telefonen, men skulle kunna lösa problemen.

Om du inte vill ge dig på reparation och köper en ny telefon så ska du inte välja en M7. Den är betydligt sämre än M8 och andra telefoner i prisklassen.
M8 har mycket bättre prestanda, batteritid, touchrespons och kamera (kameran i M8 är acceptabel, medan den i M7 är riktigt usel).
M8 är ett bra val. Välj den om du vill ha en 'One'.

Vill du ha något billigare, runt 3000kr så står det mellan Oneplus One och Nexus 5, men du verkar inte villig att leta invite, så då är det bara Nexus 5 kvar.
Nexus 5 slår One M7 i nästan allting: prestanda, batteritid, kamera(kameran är även bättre än den i M8), mjukvara och touchrespons. Men det är en grej den är mycket sämre på: högtalaren. Nexus 5 har en ganska dålig högtalare, medan One M7 har en bra högtalare. Men i övrigt så är den nästan rakt av överlägsen.
Nexus är Googles märke, vilket innebär att du får Android uppdateringar snabbare och fler gånger än andra märken. Android L kommer att landa på den i höst och det är en enorm uppdatering.
Den finns att köpa för 2600-2800kr för 16GB och 3500kr för 32GB.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Är inte M8 2000kr dyrare än M7? För 2000kr skulle jag definitivt välja M8.

Hm, ja, det verkar stämma med ca. 2000 kr i skillnad. Tror jag kollade fel förut.

Skrivet av Sears:

Har du testat att göra en factory reset/fabriksåterställning? Det rensar allt på telefonen, men skulle kunna lösa problemen.

Om du inte vill ge dig på reparation och köper en ny telefon så ska du inte välja en M7. Den är betydligt sämre än M8 och andra telefoner i prisklassen.
M8 har mycket bättre prestanda, batteritid, touchrespons och kamera (kameran i M8 är acceptabel, medan den i M7 är riktigt usel).
M8 är ett bra val. Välj den om du vill ha en 'One'.

Vill du ha något billigare, runt 3000kr så står det mellan Oneplus One och Nexus 5, men du verkar inte villig att leta invite, så då är det bara Nexus 5 kvar.
Nexus 5 slår One M7 i nästan allting: prestanda, batteritid, kamera(kameran är även bättre än den i M8), mjukvara och touchrespons. Men det är en grej den är mycket sämre på: högtalaren. Nexus 5 har en ganska dålig högtalare, medan One M7 har en bra högtalare. Men i övrigt så är den nästan rakt av överlägsen.
Nexus är Googles märke, vilket innebär att du får Android uppdateringar snabbare och fler gånger än andra märken. Android L kommer att landa på den i höst och det är en enorm uppdatering.
Den finns att köpa för 2600-2800kr för 16GB och 3500kr för 32GB.

Jag har gjort systemåterställning, systemuppdatering och även uppdaterat mjukvaran. Pratade med HTC support som helt enkelt sa att jag hade gjort allt jag kunnat och borde skicka in den på reparation.

Jag håller ju tummarna för att det kan gå på garantin. Men den har rätt många repor, och enligt butiken har de blivit mycket hårdare vad gäller garantin, så de kommer antagligen hävda att det är jag som har haft sönder den.

Jag vill ha en HTC. Det vet jag med säkerhet. Så det kanske får bli en M8, om min M7 inte går att fixa. Men, jag behöver ha 32 GB (ungefär) på minneskortet och M8 finns bara med 16GB. Har läst lite här och där att det går att köpa till SD-kort men att det är lite trixigt att fixa till så man kan föra över filer som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Jag vill ha en HTC. Det vet jag med säkerhet.

Kom inte med såna dumheter. Det är riktigt idiotiskt att vara märkes-lojal när man inte får några fördelar för det.
Köp den bästa produkten, detta stärker marknaden i allmänhet, för om den bästa produkten säljer bättre så kommer företagen fokusera mer på att göra bra produkter. Det är dåligt för dig och alla andra konsumenter att inte göra på detta viset.
Så var snäll och sluta upp med din lojalitet.
Detta betyder inte att du inte borde köpa en HTC telefon, M8 är en riktigt bra telefon, men HTC har även gjort många dåliga telefoner också, så om de gör en telefon som inte håller måttet borde du köpa en med ett annat märke. För både din och alla andras skull.

Citat:

Har läst lite här och där att det går att köpa till SD-kort men att det är lite trixigt att fixa till så man kan föra över filer som vanligt?

Filer går att flytta vad du vill till minneskortet utan problem. Det är bara appar som inte går att flytta dit (om du inte trixar till det).

Permalänk

Kul att du gillar din one så pass mycket! När skärmen på min S4a pajja köpte jag en One, men det blev som att vara ihop med en supermodell vars personlighet man inte står ut med. Jag tål verkligen inte deras UI/funktionalitet, efter 2 månaders tweakande fram och tillbaks sålde jag den och bad min trasiga S4a att ta mig tillbaks. Trivs du så trivs du! Dra utomlands istället för att lägga ut pengar i onödan är då mitt råd

Permalänk
Skrivet av Sears:

Kom inte med såna dumheter. Det är riktigt idiotiskt att vara märkes-lojal när man inte får några fördelar för det.
Köp den bästa produkten, detta stärker marknaden i allmänhet, för om den bästa produkten säljer bättre så kommer företagen fokusera mer på att göra bra produkter. Det är dåligt för dig och alla andra konsumenter att inte göra på detta viset.
Så var snäll och sluta upp med din lojalitet.
Detta betyder inte att du inte borde köpa en HTC telefon, M8 är en riktigt bra telefon, men HTC har även gjort många dåliga telefoner också, så om de gör en telefon som inte håller måttet borde du köpa en med ett annat märke. För både din och alla andras skull.

Filer går att flytta vad du vill till minneskortet utan problem. Det är bara appar som inte går att flytta dit (om du inte trixar till det).

Hallå där. Nu är det snarare du som håller på med dumheter, när du dumförklarar mig i mitt val av telefon.

Jag är tacksam för ditt tidigare svar, men jag tänker inte acceptera att du tilltalar mig på det viset du just gjorde. Jag har absolut ingen skyldighet att förklara för dig varför jag vill ha just en HTC, men jag kan förklara lite kort ändå. Det är egentligen väldigt simpelt. Det har inte att göra med någon lojalitet, utan är helt enkelt så att jag trivs med deras telefoner. Jag vet inte vad det heter, om det är mjukvara/hårdvara/whatever men jag gillar själva menyerna, knapparna och utseendet. Jag har testat andra Android och kommer alltid fram till att jag trivs bäst med HTC.

Du kanske finner mina svar som dumma och idiotiska. Det får stå för dig. Nu har jag iallafall lite kort förklarat, och hoppas att vi kan den lämna den frågan nu och återgå till det tråden handlar om: M7 VS M8.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lilloanne:

Hallå där. Nu är det snarare du som håller på med dumheter, när du dumförklarar mig i mitt val av telefon.

Jag är tacksam för ditt tidigare svar, men jag tänker inte acceptera att du tilltalar mig på det viset du just gjorde. Jag har absolut ingen skyldighet att förklara för dig varför jag vill ha just en HTC, men jag kan förklara lite kort ändå. Det är egentligen väldigt simpelt. Det har inte att göra med någon lojalitet, utan är helt enkelt så att jag trivs med deras telefoner. Jag vet inte vad det heter, om det är mjukvara/hårdvara/whatever men jag gillar själva menyerna, knapparna och utseendet. Jag har testat andra Android och kommer alltid fram till att jag trivs bäst med HTC.

Du kanske finner mina svar som dumma och idiotiska. Det får stå för dig. Nu har jag iallafall lite kort förklarat, och hoppas att vi kan den lämna den frågan nu och återgå till det tråden handlar om: M7 VS M8.

Håller med om att mjukvaran är riktigt fin, utöver det så är det något som bara drar mig till HTC:s telefoner. Sense heter det förresten

Kan ju passa på att tipsa om att HTC tydligen ska visa upp en ny M8 (M8 EYE) i oktober med förbättrad kamera och kanske andra nyheter, det kan ju vara värt att vänta på den. Antingen för att köpa den, eller om de rear ut gamla M8? Du har inte tittat något på HTC E8 då? Prisvärd telefon, den har nästan allt M8 har till ett lägre pris.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit